Niewielkie lub rozpoczynające działalność firmy zazwyczaj nie dysponują pokaźnym budżetem na marketing. W Internecie można jednak promować się małym kosztem, jedynie z pewnym nakładem pracy. Jak to zrobić?
1. Social media
Marketingowy potencjał mediów społecznościowych jest trudny do przecenienia. Dzięki nim możemy promować swoje produkty i zwiększać świadomość marki. Podstawowe znaczenie ma tu budowanie relacji z użytkownikami. Jeżeli zaangażujemy się w te działania, użytkownicy staną się bliżej związani z marką, co może przeistoczyć ich w lojalnych, powracających klientów.
Social media to doskonały sposób na prowadzenie content marketingu. Polega na udostępnianiu wartościowych i angażujących treści, z których użytkownicy mogą czerpać wiedzę lub po prostu przyjemność.
Za pomocą Facebooka możemy tworzyć interesujące posty, pamiętając, aby zachować raczej krótką formę, a także załączać atrakcyjne zdjęcia. Serwis pozwala też na uczestnictwo w grupach, gdzie możemy włączać się do dyskusji, promując w ten sposób firmę i budując wizerunek eksperta. Warto pomyśleć także o stworzeniu własnej grupy, która będzie dotyczyć naszej branży.
Instagram stworzony jest natomiast do udostępniania zdjęć i krótkich video. Treści mogą dotyczyć naszych produktów i jeżeli umieścimy je w atrakcyjnym kontekście, mają szansę zainteresować użytkowników. Dobrym pomysłem jest także dokumentowanie życia firmy. Jeżeli na zdjęciach pojawiać się będą jej pracownicy, użytkownicy dostrzegą „ludzkie oblicze” marki.
Zarówno Facebook, jak i Instagram umożliwiają też zamieszczanie relacji. Są one chętnie oglądane przez użytkowników i pozwalają na komunikację w swobodnym stylu. W ten nieoficjalny i szybki sposób możemy pokazać klientom „co u nas słychać”, używając okraszonych tekstami czy emotikonami zdjęć lub krótkich filmów.
Sposobem na prowadzenie marketingu B2B jest za to LinkedIn. Zrzesza on profesjonalistów i osoby decyzyjne w firmach. Pracownicy czy właściciele firm, budując bazy kontaktów w serwisie, mają szansę docierać z treściami dotyczącymi marki do szerokiego grona odbiorców oraz zapraszać do śledzenia profilu swoich organizacji.
Siłą mediów społecznościowych jest to, że gdy stworzymy wysokiej jakości content ma on szansę być szeroko udostępniany przez użytkowników. Ponadto social media pozwalają na budowanie i cementowanie społeczności, co długoterminowo wpływa na wzrost sprzedaży.
Prowadzenie mediów społecznościowych wymaga od firmy zaangażowania czasu w obsługę społeczności i tworzenie contentu. Nie musimy się jednak decydować na płatne reklamy, chociaż warto je stosować, nawet na mniejszą skalę, aby zbudować dla nowego profilu bazę fanów, do których będziemy później docierać z naszymi treściami.
2. Blog
Prowadzenie bloga to jeden z filarów content marketingu. Dzięki niemu możemy budować wizerunek eksperta za pomocą rzetelnych treści, zachęcając tym samym do skorzystania z usług naszej firmy. Pisząc profesjonalne posty, wykreujemy się także na pasjonatów branży, co pozwala klientom nabyć bardziej emocjonalny stosunek do naszej firmy.
Blog ma olbrzymie znaczenie dla SEO. Algorytm Google umieszcza wyżej w wynikach wyszukiwania witryny, które publikują wartościowe treści. Roboty wyszukiwarki częściej odwiedzają także strony, gdzie regularnie pojawia się nowy content.
Kluczem do sukcesu bloga pod względem SEO jest właściwe formatowanie i formułowanie treści. Przede wszystkim należy zadbać o umieszczanie w tekście słów kluczowych, dzięki czemu artykuł będzie mógł pojawiać się w Google po wpisaniu przez użytkownika odpowiednich fraz.
Aby znaleźć frazy, które zapewnią nam dużą liczbę odwiedzin, warto korzystać z Planera słów kluczowych Google, gdzie zobaczymy liczbę ich wyszukiwań. Pomysły na słowa kluczowe znajdziemy np. na blogach, forach i grupach dyskusyjnych poświęconych naszej branży, gdzie poznamy problemy i zainteresowania grupy docelowej marki.
Prowadzić bloga możemy samodzielnie, a jego założenie jest dziecinnie proste. Na początek oczywiście potrzebujemy swój serwer hostingowy, na którym będziemy publikowali wpisy. Jeżeli nasza witryna oparta jest na WordPressie, blog stanowi jego wbudowaną funkcjonalność. W ofercie nazwa.pl znajduje się specjalna usługa – WordPress Cloud Basic – która oferuje już zainstalowaną i skonfigurowaną aplikację WordPress, gotową do zamieszczania w niej naszych artykułów. Skrypt dostępny na serwerze WordPress Cloud Basic w nazwa.pl możemy wyposażyć dodatkowo we wtyczki, które ułatwią użytkownikom udostępnianie treści czy pozwolą im zapisywać się do newslettera.
3. Video
Wykorzystanie popularności YouTube’a to świetny pomysł na niedrogi marketing małej firmy. Publikować w nim można materiały, które mają szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i przyczynić się do budowy społeczności w social media i ostatecznie wzrostu sprzedaży.
Video to doskonały sposób na dzielenie się wiedzą. Możemy dopuścić do głosu ekspertów naszej firmy, aby tworzyć rzetelne materiały dotyczące branży. W specjalistyczny sposób opowiemy także o produktach firmy, co może zachęcić do ich kupna.
YouTube pozwoli także pokazać, że za naszą marką stoją ludzie z krwi i kości. Wypowiedzi pracowników firmy czy właścicieli, którzy np. opowiedzą o swoich pasjach, historii firmy czy zdradzą kulisy jej funkcjonowania, mogą sprawić, że użytkownicy będą mieli szansę poczuć więź emocjonalną z marką.
Aby rozpocząć tworzenie video, należy wyposażyć się w kamerę lub dobrej jakości aparat oraz statywy. Potrzebny jest także mikrofon – podczepiany lub stojący. Obróbka video pójdzie szybciej i sprawniej, jeśli wykorzystamy komputer z wydajnym procesorem i dobrej klasy kartą graficzną. Wysokiej klasy sprzęt nie jest jednak niezbędny, by móc edytować filmy.
4. Podcasty
Popularność podcastów wciąż rośnie, ponieważ okazują się one niezwykle wygodnym sposobem na czerpanie z Internetu wiedzy oraz zapewniają angażującą rozrywkę. Słuchowiska są niezwykle popularne np. na Spotify – wg przewidywań w najbliższej przyszłości 20% odsłuchań będzie dotyczyć właśnie podcastów.
Za pomocą podcastów możemy zaprezentować się jako firma doskonale znająca swoją branżę. Tworząc słuchowiska dotyczące jej szczegółowych zagadnień lub nowinek technicznych z danej dziedziny, stworzymy wizerunek eksperta i kompetentnego doradcy, któremu warto zaufać (a zatem i u niego kupić).
Nagrywanie podcastów nie wymaga dużych wydatków i jest w porównaniu do video znacznie prostsze. Wystarczy inwestycja rzędu kilkuset złotych w mikrofon lub mikrofony (jeśli nagrywamy rozmowy) oraz znalezienie wytłumionego i odizolowanego od dźwięków zewnętrznych pomieszczenia (absolutnie nie musi to być studio nagraniowe!). Wtedy pozostaje już tylko napisanie interesującego scenariusza i wybranie osób w firmie, które dobrze czują się przed mikrofonem. Warto wspomnieć, że publikując wartościowe podcasty – ruch generowany przez naszą stronę WWW będzie na pewno wysoki. Z tego powodu należy sprawdzić, czy nasz serwer hostingowy oferuje nielimitowany transfer danych, tak jak np. w przypadku pakietu Hosting Cloud Basic w nazwa.pl. Nasz serwer powinien także oferować wystarczającą ilość dostępnej przestrzeni dyskowej – wspomniany pakiet Hosting Cloud Basic w nazwa.pl, o pojemności 100 GB, w zupełności wystarczy do obsługi poczty email i publikacji strony WWW oraz do zamieszczania na nim naszych podcastów.
Kreatywność i zaangażowanie przede wszystkim
Aby osiągnąć sukces w budżetowym marketingu firmy, należy wykorzystać własną pomysłowość oraz włożyć odpowiednią ilość pracy w tworzenie treści. Dobrej jakości content może być szeroko udostępniany, promując przez to markę i stymulując sprzedaż.
Decydując się na tworzenie treści, musimy trzeźwym okiem ocenić nasze możliwości w tej dziedzinie. Jeśli czujemy, że nie sprostamy zadaniu tworzenia contentu wystarczająco wysokiej jakości, skorzystajmy z pomocy profesjonalistów.
Na rynku funkcjonuje wielu freelancerów, którzy mogą nam pomóc w konstruowaniu profesjonalnych i angażujących treści. Mimo to niezbędne jest nasze zaangażowanie w proces produkcji contentu i kreatywność w nadawaniu kierunku komunikacji, by marketing odniósł zamierzony efekt.
Treści to oczywiście nie wszystko – aby osiągnąć sukces, musimy zadbać o ich dystrybucję oraz zaangażować się w komunikację z użytkownikami. Gdy połączymy te dwa elementy, stosunkowo niewielkim kosztem możemy wyraźnie zwiększyć sprzedaż.