Właściciele firm mają wiele sposobów i możliwości, aby skutecznie realizować promocje swoich produktów oraz świadczonych przez siebie usług. Jedną z najbardziej popularnych w dzisiejszych czasach metod, w zakresie takich działań, jest digital marketing. I nie chodzi tu wyłącznie prowadzenie kampanii reklamowych, ale ogólnie o wykorzystywanie różnego rodzaju działań realizowanych online. Czego zatem warto spróbować?
Stwórz konkurs albo promocję
Konkursy i promocje pozwalają znacząco zwiększyć zainteresowanie produktem. Tematyka konkursów może być dowolna, np. stworzenie przez uczestników krótkich treści związanych z promowanym przez nas przedmiotem. Jeśli chcemy dopiero wprowadzić dany produkt na rynek, przez co konsumenci nie znają go na tyle dobrze, aby się o nim wypowiedzieć, możemy wymyślić temat nie tyle dotyczący samego produktu, ale po prostu z nim związany. Dzięki takiej akcji pozyskujemy wartościowy i kreatywny content, który ma szansę stać się viralem. Może być to video, zdjęcia czy krótkie formy tekstowe (np. slogany, opisy doświadczeń czy wierszyki). Aby użytkownicy mieli motywację do wzięcia udziału w konkursie, należy wyznaczyć atrakcyjne nagrody. Najlepiej, aby był to promowany produkt, tym bardziej, gdy wprowadzamy go na rynek. Jeżeli adresujemy konkurs do osób, które posiadają już daną rzecz, sformułujmy zadanie tak, aby swoimi odpowiedziami zachęcili innych konsumentów, a w ramach nagrody możemy zaoferować im limitowaną wersję produktu czy jego inną odmianę.
Wykorzystaj treści tworzone przez użytkowników
Treści tworzone przez użytkowników (user generated content) uznawane są przez konsumentów za bardziej wiarygodne niż przekazy marketingowe marki. Oprócz organizowania konkursów opartych na contencie klientów, warto także proponować hashtagi. Mogą one sprawić, że zaangażowani posiadacze produktów zechcą podzielić się video, zdjęciami lub historiami związanymi z daną rzeczą. Bez potrzeby oferowania nagród silną motywacją, do dzielenia się treściami, mogą być dla klientów także wyzwania (challenge). W ich ramach konsumenci rywalizują ze sobą w zadaniach związanych z produktem. Twórczość użytkowników warto publikować na własnych profilach social media lub do niej linkować. Wzbogaci to treść naszych kanałów, a także będzie dla klientów dodatkową zachętą do tworzenia contentu.
Zabiegaj o recenzje
Według badań recenzje wpływają na decyzje zakupowe aż 90% klientów. Agencja Bright Local wskazuje także, że osoby w wieku 18-34 lata ufają opiniom online na równi z rekomendacjami osobistymi. Recenzje uznawane są za wiarygodne, ponieważ opisują indywidualne doświadczenia konsumentów. Często nie są także peanami na cześć produktów, lecz wskazują zarówno ich zalety, jak i wady. Dlatego też budzą większe zaufanie niż opisy tworzone przez markę.
Pozytywne recenzje warto umieszczać na stronie firmy, potwierdzając dzięki temu, że opinie klientów są dla nas ważne. Skłania to użytkowników do zamieszczania rekomendacji. Sam proces publikowania recenzji w witrynie powinien być jak najprostszy, aby klienci mogli dodawać je szybko i wygodnie. W tym celu warto postawić na możliwie najszybsze działanie strony internetowej, które zapewnia hosting w chmurze. Warto także zachęcać do zamieszczania opinii. Można to zrobić poprzez:
- e-maile, które otrzymują klienci po dokonaniu zakupu,
- wykorzystanie remarketingu, by wyświetlać reklamy zachęcające do zrecenzowania produktu klientom, którzy już go zakupili,
- posty w social media,
- dołączane do przesyłek z produktami druki zachęcające klienta, by pozostawił recenzję na stronie firmy,
- oferowanie korzyści za zamieszczenie recenzji np. w postaci rabatu.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ NA BLOGU:
Postaw na video
Treści video są obecnie najbardziej pożądanym rodzajem contentu, wyprzedzając newslettery, zdjęcia w social media czy wpisy blogowe. Badania pokazują, że do 2022 roku odtwarzanie filmów będzie stanowić ponad 82% całego ruchu generowanego w sieci przez konsumentów, czyli 15 razy więcej niż w 2017 roku. Warto zatem wykorzystać video do promocji produktów. Możemy spróbować następujących form filmów:
- Prezentacje produktów
Video szczegółowo prezentujące, jak wygląda produkt, jak działa i w jaki sposób go stosować. Potrafią być bardziej przekonujące niż sam opis czy zdjęcia, ponieważ pokazują realny sposób działania danego produktu.
- Wywiady z twórcami produktu
Warto dopuścić do głosu inżynierów i projektantów, którzy opiszą swoje doświadczenia z tworzenia produktów. Stricte marketingowy przekaz wniosą za to menedżerowie produktu.
- Filmy reklamowe
Profesjonalnie i kreatywnie zrealizowane filmy reklamowe mogą być zachętą do zakupu produktu. Potrafią wzbudzać emocje i mieć potencjał viralowy, jeśli cechują się wartością artystyczną czy poczuciem humoru.
Współpracuj z influencerami
Popularni blogerzy, videoblogerzy czy właściciele profili w social media skupiają wokół siebie dużą społeczność. Warto to wykorzystać dla promocji produktu. Influencerzy potrafią mieć znaczący wpływ na decyzje zakupowe swoich odbiorców, ponadto uwiarygodniają markę, która zyskuje dzięki temu ludzką twarz. Podobnie, jak w przypadku treści tworzonych przez użytkowników, content influencerów uznawany jest za bardziej autentyczny i godny zaufania od tego tworzonego przez producenta.
Styl komunikacji influencerów jest bliski ich grupie docelowej, co trudniej osiągnąć we własnych przekazach marketingowych. Szczególne znaczenie ma to w przypadku kampanii skierowanych do pokolenia Z, czyli osób urodzonych po 1995 roku. Współpracując z influencerami, precyzyjnie docieramy do odpowiednich społeczności, w tym także społeczności niszowych, które skupiają się wokół mikro-influencerów. Z tego powodu warto zwrócić na nich uwagę, nie kierując się w swoim wyborze tylko zasięgiem danej osoby. Wynika to z faktu, że mikro‑influencerzy cieszą się często większym zaufaniem swoich społeczności niż makro‑influencerzy.
Postaw na kreatywny digital marketing
Powyższe sposoby wymagają często większego zaangażowania, warto jednak je stosować w uzupełnieniu lub nawet zamiast klasycznych kampanii reklamowych. Możemy uzyskać w ten sposób wartościowe i wiarygodne treści, które skutecznie przekonają użytkowników do kupna produktów. Wykorzystanie konkursów pozwoli na zdobycie masowego zainteresowania klientów produktem, potencjał video da nam szansę na stworzenie kreatywnego viralowego contentu, a stawiając na user generated content i współpracę z influencerami, uwiarygodnimy markę. Warto otworzyć się na kreatywne metody prowadzenia digital marketingu, ponieważ może to skutkować wymiernymi korzyściami. Jeżeli przeprowadzimy kampanię optymalnie, nie tylko zwiększymy sprzedaż, ale także przysłużymy się wizerunkowi naszej marki.