Rok 2020 przynosi ze sobą nowe interesujące zjawiska w marketingu treści. Widoczne są także kontynuacje istniejących wcześniej trendów, a część z nich ulega nasileniu. Na co warto zwrócić uwagę, prowadząc obecnie tego typu działania?
Podcasty
Popularność streamingu przekłada się na wzrost zainteresowania podcastami. Wg przewidywań już niedługo aż 20% wszystkich odtworzeń na Spotify będzie dotyczyła właśnie internetowych „słuchowisk”. Serwis zresztą w ostatnim czasie wykupił prawa do najpopularniejszych podcastów za kwotę aż 200 mln dolarów.
Podcasty są bardzo wygodne dla użytkowników, ponieważ korzyści z contentu można czerpać np. podczas spaceru, ćwiczeń czy podróży. Pozwalają na słuchanie treści informacyjnych, ciekawych rozmów czy zdobywanie wiedzy w dziedzinach, które nas interesują.
Dla firm tworzenie podcastów jest szansą na zaprezentowanie się jako ekspertów w swojej branży. Treści mogą opierać się na prezentowaniu nowinek dotyczących danej dziedziny lub przeprowadzaniu dyskusji z kompetentnymi gośćmi.
Zaletą podcastów jest też to, że ich produkcja nie jest zbyt kosztowna. Aby je zrealizować, wystarczy odpowiednio wytłumione pomieszczenie oraz zestaw mikrofonów. Nakłady te są zdecydowanie niższe niż w przypadku treści wideo. Podcasty mogą być udostępniane w formie streamingu lub plików do pobrania bezpośrednio z poziomu naszej strony internetowej. W obydwu przypadkach warto pomyśleć o odpowiednim rozmiarze dysku na naszym serwerze, jak również sprawdzić, czy nie posiada on przypadkiem odgórnego limitu transferu danych. Świetnie sprawdzi się tu Hosting Cloud Start od nazwa.pl. Jest to serwer, na którym mamy do dyspozycji aż 250 GB przestrzeni dyskowej, a ilość danych przesyłanych pomiędzy usługą hostingową, a siecią Internet nie jest limitowana.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Wideo na żywo
Streaming to jednak przede wszystkim wideo. Szczególną popularnością cieszą się od jakiegoś czasu filmy na żywo. Wg szacunków Facebooka użytkownicy spędzają 3 razy więcej czasu na ich oglądaniu niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych wideo.
To, że streamingowane filmy cieszą się dużym zainteresowaniem, wynika między innymi z faktu ich autentyczności. Nie są tak starannie przygotowane, jak wideo nagrywane wcześniej. Brak idealnie dopracowanej formy oraz scenariusza stanowi jednak dla użytkowników nawet atut.
Wideo na żywo pozwalają także na interakcję z widzami. Uczestniczenie w streamingu i nawet samo oczekiwanie na niego może być ekscytujące, gdyż stanowi to rodzaj interesującego oraz angażującego wydarzenia.
Filmy w czasie rzeczywistym zamieszczane są najczęściej na YouTube. Coraz popularniejsze jest wykorzystywanie do tego celu również Instagrama i Facebooka Live, a także nieustannie rozwijającego się TikToka.
Wyszukiwanie głosowe
Dzięki wyszukiwaniu głosowemu użytkownicy mają okazję szybkiego odnalezienia interesujących ich treści. Popularność tej formy wynika między innymi z upowszechnienia się asystentów głosowych, takich jak Siri, Alexa czy Asystent Google. Szacuje się, że w 2020 aż 30% wyszukiwań będzie się odbywało bez użycia ekranu.
Aby wykorzystać nową technologię, konieczna jest odpowiednia optymalizacja contentu. Należy skoncentrować się na słowach kluczowych, także tych z długiego ogona. Użytkownicy często korzystają z bardziej skomplikowanych zapytań, formułując dłuższe zdania z większą liczbą słów.
Skupienie się na bardziej konwersacyjnym charakterze treści pomoże użytkownikom łatwo nawigować na stronach, a firmie wykorzystać potencjał wyszukiwania głosowego.
Treści dedykowane odpowiednim społecznościom
Zamieszczanie identycznego contentu we wszystkich kanałach odchodzi powoli w przeszłość. Wynika to z faktu, że społeczności skupione wokół różnych serwisów mają inny charakter oraz potrzeby.
Dobrym przykładem jest tu LinkedIn, którego targetem są osoby skupione na życiu zawodowym oraz swoich branżach. Treści przeznaczone dla tego serwisu powinny być zatem nieco inne niż dla Facebooka, gdzie możemy publikować więcej contentu lifestylowego.
Facebook pozwala także na uczestnictwo w grupach skoncentrowanych na danych zainteresowaniach. Dzięki temu możemy precyzyjniej dotrzeć do zamierzonego targetu. Jednocześnie trzeba zrozumieć charakter danej grupy, aby stworzyć odpowiedni dla niej komunikat.
User generated content
Treści generowane przez użytkowników pozwalają nawiązać głębszy kontakt ze społecznością klientów oraz ją animować. Angażowanie osób zainteresowanych marką potrafi rozbudzić ich kreatywność oraz zbliża je do firmy i jej produktów.
User generated content odbierany jest także jako bardziej wiarygodny niż typowe przekazy marketingowe. Klienci stają się przez to swoistymi ambasadorami marki, firmując ją swoimi osobami.
Użytkownicy chętnie tworzą zdjęcia i wideo. Warto zachęcić społeczność do publikowania i przesyłania multimedialnego contentu np. poprzez sugerowanie hashtagów lub organizowanie konkursów czy wyzwań (challenge).
Można w tym celu wykorzystać m.in. Instagram, który świetnie nadaje się do promocji towarów konsumpcyjnych (np. odzież, kosmetyki czy elektronika). Content klientów pokazuje w ten sposób, jak nasze produkty wpływają na ich życie oraz stają się jego częścią.
Treści użytkowników warto publikować w swoich kanałach social media, np. stosując jako zachętę do ich tworzenia nagrody. Często jednak sama publikacja będzie dla kreatywnego użytkownika wyróżnieniem, gdyż poczuje się doceniony poprzez zamieszczenie na profilu marki jego contentu.
Warto śledzić trendy!
Obserwowanie nowych zjawisk w content marketingu pozwala lepiej spełniać potrzeby użytkowników, którzy szybko adaptują się do nowych technologii. Dlatego warto wdrażać aktualne rozwiązania do swoich działań.
Może to wymagać pewnej elastyczności i opanowania nieznanych sobie technologii oraz dostosowania strategii do nowych wymagań. Klienci jednak docenią wysiłki firmy i będzie ona miała szansę nie tylko nadążyć za konkurencją, ale nawet ją wyprzedzić.