Wyszukiwanie głosowe stało się rosnącym trendem. Użytkownicy korzystają z niego coraz częściej, używając w tym celu smartfonów czy inteligentnych głośników. Jak sprawić, by strona była przyjazna asystentom głosowym?
Dlaczego wyszukiwanie głosowe?
Użytkownicy z dużym zainteresowaniem przyjęli narzędzia, które pozwalają im przeszukiwać witrynę za pomocą głosu i coraz częściej z nich korzystają. Popularność Asystenta Google czy Apple Siri wynika z wygody, która się wiąże z używaniem tej technologii. Dzięki niej użytkownik nie musi poświęcać czasu na wpisywanie zapytania, wystarczy, że powie np. „OK Google”.
Według firmy Gartner w 2020 roku aż 30% procent wszystkich wyszukiwań będzie się odbywać bez wykorzystania ekranu urządzenia. Sprzyja temu także rosnąca liczba urządzeń, które pozwalają na tego typu interakcje. Powszechne stały się już inteligentne głośniki, którym w każdej chwili można zadać pytanie. Do końca 2020 ma być ich już na rynku ponad 22 miliony.
Wyszukiwanie głosowe różni się jednak od tradycyjnego. Użytkownicy często korzystają z niego podczas wykonywania codziennych czynności, dlatego oczekują natychmiastowej i trafnej odpowiedzi. Ponadto używają innego rodzaju zapytań. Wymaga to odpowiednio zaprojektowanego interfejsu użytkownika.
Jak zoptymalizować stronę do obsługi wyszukiwania głosowego?
Używaj słów kluczowych z długiego ogona
Użytkownicy komunikują się z asystentami głosowymi w sposób bardziej naturalny. Korzystają przy tym z takich sformułowań, jak podczas rozmowy z człowiekiem. Dlatego też warto postawić na słowa z długiego ogona, czyli bardziej rozbudowane zapytania i umieszczać je w kodzie strony.
Język stosowany przez użytkowników jest znacznie bardziej opisowy i zawiera precyzyjniejsze sformułowania niż te używane w wyszukiwaniu tekstowym. Używając słów z długiego ogona, dostarczamy wyszukiwarkom więcej informacji, które ułatwią im precyzyjne odpowiadanie na zapytania użytkowników.
Postaw na objaśnienia
Prawie połowa użytkowników badanych przez Google stwierdziła, że ich zapytania mają kształt codziennej konwersacji. Dlatego też warto zaprojektować treść witryny tak, aby odpowiadała na najczęściej zadawane pytania. Celem jest, aby odpowiedzi na nie znalazły się w wynikach wyszukiwania głosowego.
Aby to osiągnąć, należy dobrze poznać nasz target i jego zainteresowania. Można to zrobić np. poprzez śledzenie grup i forów dyskusyjnych gromadzących użytkowników interesujących się branżą, którą się zajmujemy.
Pomocne są także narzędzia do monitorowania Internetu oraz analiza zapytań użytkowników w Google. Ważne jest także zwracanie uwagi na pytania kierowane do działu obsługi klienta. Mogą być one cenną wskazówką odnośnie budowy treści strony.
Wyeksponuj lokalizację
Użytkownicy często korzystają z wyszukiwania głosowego do znajdowania lokalnych firm. Robią to podczas codziennych czynności czy podróży. Chcą wtedy znaleźć usługę, która znajduje się blisko nich.
Z tego powodu warto uwzględnić informacje o lokalizacji w metadanych strony. Powinny to być określenia szersze, dotyczące miasta czy regionu, nie tylko konkretny adres. Takie zapotrzebowanie użytkowników w klasycznym wyszukiwaniu widać na przykład w Mapach Google, gdzie znajdziemy z łatwością miejsca będące w pobliżu wskazanej lokalizacji.
Metadanymi i fragmentami treści wskazującymi na lokalizację powinny być oznaczone także zdjęcia i filmy. Jeżeli to możliwe i ma uzasadnienie, możemy także tworzyć osobne strony dla wybranych regionów.
Znaczenie ma również korzystanie z usługi Google Moja Firma. Stworzenie profilu w serwisie z lokalizacją, godzinami otwarcia i innymi istotnymi informacjami znacznie zwiększa szanse na pojawienie się naszej strony w wynikach wyszukiwania.
Zadbaj o wydajność strony
Jednym z najważniejszych powodów, dla których użytkownicy korzystają z wyszukiwania głosowego, jest szybkość działania tego rozwiązania. Aby ją zapewnić, nasza witryna powinna być zoptymalizowana pod względem wydajności.
Wynika to także z preferencji Google. Wyszukiwarka sytuuje wyżej w wynikach strony, które działają szybko. Wpływa to także na współczynnik odrzuceń witryny, gdyż użytkownicy, którzy muszą dłużej czekać na jej załadowanie, często niecierpliwią się i opuszczają stronę.
Aby witryna działała wydajniej, należy skupić się m.in. na kompresji obrazów oraz optymalizacji pamięci cache. Jeżeli korzystamy z WordPressa, możemy w tym celu użyć wygodnych w obsłudze wtyczek poprawiających prędkość strony.
Znaczenie ma także szybkość hostingu, z którego korzystamy. Dobrze, aby udostępniał magazyny danych Memcached lub Redis. Znajdziesz je w ofercie CloudHostingu w nazwa.pl, gdzie są udostępniane bez dodatkowych opłat. Właściwie skonfigurowany Memcached niweluje obciążenie bazy danych, co wpływa na lepszą wydajność i większą szybkość ładowania strony, która może przyspieszyć nawet dziesięciokrotnie! Z kolei Redis skraca czas wykonywania PHP na serwerze, co również przekłada się na działanie dynamicznych witryn internetowych. Tak więc wraz z wtyczką optymalizującą ten rodzaj pamięci, jak np. WP Super Cache, możemy wyraźnie zwiększyć wydajność strony WWW.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ NA BLOGU:
- Przyspiesz stronę za pomocą CDN w Polsce
- Kompresja obrazów na hostingu w nazwa.pl
- Testuj szybkość strony WWW
WIĘCEJ INFORMACJI Z CENTRUM POMOCY:
- CDN nazwa.pl na serwerach CloudHosting
- Zamówienie usługi CDN nazwa.pl
- Pierwsze uruchomienie usługi CDN nazwa.pl
Zwróć uwagę na streszczenia do artykułów
Pierwsze, wyróżnione akapity służą przedstawieniu użytkownikowi zwięzłej odpowiedzi na jego zapytanie. Ich treść decyduje o tym, jaką pozycję w Google zajmie nasz artykuł.
Można także zdecydować się na podsumowanie treści całej witryny umieszczone u góry strony. Warto zawrzeć tam słowa kluczowe z długiego ogona, które mogą odpowiadać na zapytania użytkowników korzystających z wyszukiwania głosowego.
Trzeba także pamiętać, że średni wynik wyszukiwania przy użyciu asystentów głosowych to około 29 słów, dlatego podsumowanie nie powinno przekraczać tej liczby.
Przystosuj stronę do urządzeń mobilnych
Wyszukiwanie głosowe jest wprost stworzone dla smartfonów. Dlatego też powinniśmy zwracać szczególną uwagę na to, czy nasza strona jest odpowiednio przygotowana do obsługi tych urządzeń.
Pomóc może w tym podejście mobile first. Polega ono na rozpoczynaniu projektowania strony od jej wersji mobilnej, nie desktopowej. Na smartfonie czy tablecie powinny wyświetlać się wszystkie niezbędne funkcjonalności witryny. Kolejne mogą pojawiać się na większych wyświetlaczach, wg filozofii progressive enhancement.
Projektowanie pod kątem urządzeń mobilnych sprawia, że strony są bardziej wydajne, ponieważ nie występują w nich nadmiarowe elementy. Witryna jest także lepiej skonstruowana pod kątem UX, dzięki minimalistycznemu designowi.
Wyszukiwania głosowe to przyszłość
Stale rosnąca popularność asystentów głosowych sprawia, że należy poważnie myśleć o dostosowaniu strony do ich działania. Dzięki temu mamy większą szansę na to, by użytkownicy trafili do naszej witryny i skorzystali z oferty firmy.
Kroki, które należy w tym celu podjąć, przysłużą się zresztą stronie, poprawiając jej właściwości SEO. Kwestie mobile friendly czy wydajności są ważne dla każdej witryny, nie tylko tej nakierowanej na wyszukiwanie głosowe. Dlatego warto zwrócić uwagę na powyższe wskazówki.