Zadaniem ambasadora jest zwiększanie świadomości marki oraz promowanie jej pozytywnego wizerunku wśród konsumentów. W pewnym stopniu nadaje on marce „ludzką twarz”, zwiększając tym samym jej wiarygodność w oczach klientów. Jakiego rodzaju osoby można zaliczyć do grona ambasadorów marki oraz dlaczego warto przeprowadzać działania marketingowe z ich udziałem?
Kto może być ambasadorem marki?
Osoby publiczne
Osoby publiczne towarzyszą marketingowi od jego początków. Już Helena Modrzejewska reklamowała liczne artykuły dla kobiet, a w promocję pastylek na ból zębów zaangażowani byli nawet Zygmunt Freud i Thomas Edison. Obecnie do celów marketingowych nadal wykorzystywane są osoby, których wizerunek jest powszechnie rozpoznawalny. Mogą to być na przykład popularni aktorzy, piosenkarze, sportowcy czy innego rodzaju celebryci. Kampanie z ich udziałem można obserwować w takich działaniach reklamowych, jak spoty telewizyjne czy kampanie billboardowe. Nierzadko osoby publiczne podpisują także dłuższe kontrakty na reprezentowanie danej marki. Przykładem może tu być Marek Kondrat, który pojawia się w reklamie jednego z banków od wielu lat. Taka długofalowa współpraca dobrze wpisuje się w charakter marki, która chce być kojarzona ze stabilnością i zaufaniem, pozostając przy tym przyjazną.
Influencerzy
Influencerzy to osoby, zajmujące się publikowaniem różnych treści w Internecie, posiadające duży wpływ na grono swoich odbiorców. Są to blogerzy, wideoblogerzy, czy po prostu posiadacze profili w social mediach. Skupiają wokół siebie grupy o różnej liczebności i stopniu zaangażowania:
- Influencerzy o dużej liczbie obserwatorów, liczonych w dziesiątkach czy setkach tysięcy, to makro‑influencerzy. Ich treści są profesjonalne i dopracowane, ponieważ powstają w oparciu o wieloletnie doświadczenie, większy budżet, a czasem w ramach zaangażowania zespołu współpracowników. Kampanie przeprowadzane z ich udziałem mogą zagwarantować firmie dużą liczbę wyświetleń i potrafią cechować się wyższą konwersją niż inne działania reklamowe.
- Influencerzy o mniejszych zasięgach to mikro-influencerzy. Mimo, że obserwuje je mniejsza liczba osób, nie warto bagatelizować ich potencjału. Mikro-influencerzy oraz ich społeczności mają często lepiej sprecyzowane zainteresowania niż ma to miejsce w przypadku makro-influencerów, przez co marce łatwiej jest trafić do konkretnej grupy osób. Są ponadto traktowani przez swoje społeczności jako bardziej wiarygodni, ponieważ podzielają z nimi wspólne pasje i system wartości.
Kampania z udziałem mikro-influencera jest znacznie tańsza niż w przypadku makro-influencera. Nie gwarantuje ona co prawda tak dużych zasięgów, ale może być ona lepiej targetowana. Dlatego warto zastanowić się nad prowadzeniem działań z kilkoma tego typu osobami, zamiast z jednym większym influencerem.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Osoby związane z firmą
Ambasadorami marki mogą być również pracownicy firmy oraz jej kadra zarządzająca, np. cieszący się charyzmą i rozpoznawalnością prezesi czy właściciele. Wystarczy wspomnieć Elona Muska, będącego twarzą Tesli i swoich przedsięwzięć z dziedziny nowych technologii, jak również Richarda Bransona, promującego stworzoną przez siebie markę Virgin. Powodem, dla którego warto uczynić właściciela lub prezesa ambasadorem marki, jest fakt, że często stoi za nim wizja przenoszona bezpośrednio na działania przedsiębiorstwa. Jeżeli jest on dodatkowo twórcą albo współtwórcą firmy, jego historia oraz pasja potrafią sugestywnie łączyć się z marką.
Ambasadorami marki mogą być także pozostali pracownicy firmy, którzy w ten sposób podpisują się pod jej działalnością. Warto wykorzystać osoby, które dzięki pracy realizują swoje pasje. Zaprezentowanie z kolei sympatycznych portretów pracowników, o ciekawych zainteresowaniach, skutecznie służy ocieplaniu wizerunku firmy.
Klienci
Niezwykle cennym rodzajem ambasadora marki jest klient, który spontanicznie i bezinteresownie wypowiada się na jej temat. Opinie takich osób są uznawane przez innych za najbardziej wiarygodne, ponieważ nie stoją za nimi żadne korzyści finansowe. Bliżej jest im do innych użytkowników niż do celebrytów i influencerów. Pozostając tzw. zwykłymi ludźmi, wzbudzają większe zaufanie.
Aby przekształcić klientów w ambasadorów marki, należy przede wszystkim oferować produkt wysokiej jakości, który będą chętnie polecać. Oprócz tego z samą marką musi się wiązać atrakcyjny przekaz i sugestywny system wartości, aby identyfikowanie się z nią było łatwiejsze. Ważna jest zresztą nie tylko oferta, ale także wysokiej jakości obsługa klienta. W ten sposób można zaskarbić sobie sympatię i lojalność konsumentów.
Prowadząc działania online, warto wykorzystać media społecznościowe, organizując konkursy nastawione na tworzenie i udostępnianie treści czy wyzwania (challange). Gdy użytkownicy będą zachęcani do publikowania na swoich profilach wartościowego contentu, mogą rozpropagować w ten sposób markę, udzielając jej spontanicznej rekomendacji (warto także publikować ich treści na firmowym profilu).
Dlaczego warto korzystać z ambasadorów marki?
Popularność wykorzystywania ambasadorów marki wynika z faktu, że osobista rekomendacja innych osób wpływa na konsumentów silniej niż przekazy marketingowe. Osoba, która podpisuje się pod ofertą danej firmy, niejako ręczy za jakość jej produktów, co odbierane jest jako wiarygodne. Ambasador marki może przenosić na nią także pozytywne skojarzenia, które wywołuje jego osoba. W taki sposób zaufanie, jakim jest darzony, przekłada się w dużej mierze na zaufanie do reprezentowanej marki. Cechy osobowości ambasadora mają szansę zostać jej przypisane.
Podstawową zaletą wykorzystywania ambasadorów marki jest nadawanie jej firmom „ludzkiej twarzy”. Dzięki temu ich oferta przestaje występować jedynie w abstrakcyjnej formie, a zyskuje postać konkretnej osoby. Warto wybierać do takich działań np. pracowników i osoby decyzyjne firmy. Wysyłamy w ten sposób komunikat, że za naszą organizacją stoją „żywi ludzie”. Ociepla to jej wizerunek, budzi sympatię i zbliża konsumentów do marki. W przypadku internetowej aktywności influencerów i klientów znaczenie ma także autentyczność oraz kreatywność tworzonych przez nich treści (czyli user generated content). Jest w nich często wykorzystywany język i estetyka bliższa naszemu targetowi niż ma to miejsce w przypadku przekazów marketingowych firmy.
Wszystko to sprawia, że ambasadorzy marki mogą wyraźnie przyczynić się do zwiększenia zasięgu naszej oferty, a w konsekwencji lepszej sprzedaży. Warto pamiętać, by dobierać ich stosownie do charakteru marki, tak aby nie miał miejsca konflikt pomiędzy osobowościami ambasadorów czy rodzajami treści, które tworzą, a wartościami, które uważamy za istotne dla wizerunku firmy.