Rozpoczynając biznes e-commerce, z pewnością czeka Cię dylemat wyboru platformy, na której oprzesz swój sklep. W tej kwestii liczą się przede wszystkim dwa systemy zarządzania treścią, takie jak WordPress z WooCommerce i PrestaShop. Musisz już na samym początku planowania sprzedaży przeanalizować ich możliwości, ponieważ z danym systemem zostaniesz na dłużej, gdyż późniejsza migracja na inną platformę może okazać się niełatwa do zrealizowania, a już na pewno kosztowna.
WooCommerce
WooCommerce nie jest samodzielną platformą e-commerce. To dodatek do WordPressa, jednak z powodzeniem spełnia wymagania wielu przedsiębiorców prowadzących handel w Internecie. Dowodem na to jest fakt, że o ile z wykorzystaniem WordPressa zbudowanych jest nieco ponad 43% stron WWW, o tyle z tej liczby aż 20% wykorzystuje WooCommerce.
WooCommerce, podobnie jak WordPress, to oprogramowanie open source. Dzięki temu stajesz się posiadaczem własnej witryny oraz możesz dokonywać w jej kodzie dowolnych zmian. Open source w przypadku WooCommerce oznacza również, że to rozwiązanie jest darmowe.
Wtyczkę obsługujesz z poziomu panelu WordPressa. Jej interfejs jest intuicyjny, podobnie jak sam CMS. Nawet jeżeli nie jesteś biegły w posługiwaniu się systemem, z łatwością nauczysz się zasad działania tego pluginu. Dzięki temu, że obsługą sklepu możesz zająć się samodzielnie, nie poniesiesz na przykład kosztów szkolenia czy zatrudnienia pracowników.
Wielką zaletą WooCommerce jest olbrzymia liczba dodatków – jest ich ponad 4000, licząc dostępność wtyczek w witrynach WordPressa, WooCommerce i CodeCanyon. Pozwala to na szybką rozbudowę systemu i dostosowanie go do własnych potrzeb. Wśród dodatkowych modułów rozbudowy znajdziesz też wiele elementów stworzonych specjalnie na rynek polski, które pozwolą Ci na integrację sklepu na przykład z usługami kurierskimi, systemami księgowymi i płatnościami, a także z Allegro. Oczywiście za wiele z pluginów będzie trzeba zapłacić, chociaż nie brakuje też takich, w których podstawowe funkcjonalności są za darmo i dopiero dodatki w opcji premium są płatne. Dzięki temu przetestujesz wtyczkę, zanim ewentualnie poniesiesz jej koszty zakupu.
WooCommerce pozwoli Ci z łatwością stworzyć design swojego sklepu. Wynika to z imponującej liczby kilku tysięcy motywów, które można nabyć na różnych stronach internetowych. Znajdziesz wśród nich motywy nie tylko uniwersalne, lecz także przeznaczone dla konkretnych branż. Oczywiście każdy z nich możesz dostosowywać do własnych potrzeb dzięki otwartemu kodowi.
WooCommerce to rozwiązanie stosunkowo bezpieczne, ponieważ nad aktualizacjami czuwa wielka społeczność użytkowników. Przedkłada się to na szybkie wykrywanie ewentualnych luk w zabezpieczeniach i wprowadzanie aktualizacji. Możesz też liczyć na dobre dostosowanie wtyczki do standardów optymalizacyjnych SEO.
Nie bez znaczenia jest fakt, że ze względu na sprzęgnięcie WooCommerce z WordPressem możesz prowadzić bloga. Regularne publikowanie artykułów w rodzaju porad, zestawień czy informacji dotyczących swojej branży może pomóc wyróżnić się na tle konkurencji. Jest to także bardzo korzystne dla SEO, gdyż pozwala zamieszczać w tekstach słowa kluczowe oraz dzielić się wartościowymi treściami, co przyciąga do witryny odwiedzających.
Największą wadą WooCommerce jest to, co jest także jego zaletą. To plugin do WordPressa, a nie samodzielna platforma e-commerce, zatem sklep możesz rozbudowywać tylko do pewnego stopnia i na określonym etapie napotkasz bariery, których nie da się pokonać. Problem ten nie występuje w przypadku bardziej zaawansowanych rozwiązań jak PrestaShop, gdzie można powiedzieć, że w kwestii rozwoju „sky is the limit”. WooCommerce nie będzie także odpowiedni dla sklepów z bardzo dużym asortymentem oraz wieloma zamówieniami. Najlepiej sprawdzi się w przypadku małych i średnich biznesów e-commerce z ograniczonym potencjałem wzrostu. Jeżeli planujesz sklep z AGD, elektroniką czy drogerię, gdzie z założenia asortyment bywa rozległy, to warto zdecydować się na bardziej zaawansowane rozwiązanie.
PrestaShop
PrestaShop to popularny system e-commerce typu open source, na którym opartych jest kilkaset tysięcy sklepów na świecie, z czego kilkanaście tysięcy w Polsce. Konsekwencją zainteresowania platformą jest społeczność ponad miliona użytkowników, co przekłada się na dużą liczbę dostępnych modułów pozwalających rozwinąć funkcjonalności oprogramowania. PrestaShop można łatwo zintegrować z systemami płatności, usługami kurierskimi czy hurtowniami dropshipping. Pozwala on również na budowę własnego designu, choć duża społeczność programistów dostarcza wiele szablonów, zarówno uniwersalnych, jak i dostosowanych do konkretnych branż. Nie brakuje również stron z dostępnymi do pobrania, bezpłatnymi szablonami. Nie ma również problemu, aby w sieci znaleźć tutoriale i porady dotyczące konfiguracji oraz rozwoju sklepu. Dzięki nim szybko nauczysz się korzystać z systemu, a także skrócisz czas szkolenia pracowników.
Jedną z niezaprzeczalnych przewag PrestaShop nad WooCommerce jest fakt, że dzięki sprawnemu działaniu platforma sprawdza się przy obsłudze dużych sklepów. Praktycznie nie ma w jej przypadku ograniczenia pod względem liczby możliwego do sprzedaży asortymentu, co daje Ci szansę na dowolny rozwój swojego biznesu. PrestaShop bez dodatkowych modułów oferuje ponad 300 użytecznych funkcjonalności. Są wśród nich zaawansowane narzędzia wspomagające SEO, funkcje zarządzania zapasami, obsługi płatności czy precyzyjnego oszacowywania kosztów wysyłki. Możesz w dowolny sposób kategoryzować produkty, a także tworzyć różne ich odmiany na podstawie konkretnych cech, na przykład gdy ten sam artykuł występuje w różnych kolorach.
Oprogramowanie PrestaShop umożliwia budowanie niestandardowych promocji, automatyzację e-maili wysyłanych do klientów, zarządzanie statystykami sprzedaży i zamówień czy gromadzenie informacji o porzuconych koszykach. Otrzymujesz dzięki temu wszechstronne narzędzia marketingowe, pozwalające na tworzenie newsletterów czy formularzy kontaktowych. To, czego nie znajdziesz wśród domyślnych funkcjonalności, dodasz w kilka chwil za pomocą dostępnych rozszerzeń.
Dla kogo WooCommerce, a dla kogo PrestaShop?
WooCoommerce to rozwiązanie dla osób, które cenią sobie wygodę korzystania z WordPressa oraz możliwość dostępu do wielkiego ekosystemu pluginów, rozszerzeń i motywów. W ten sposób można szybko i niskim kosztem stworzyć sklep, który zaspokoi potrzeby małych i średnich biznesów oraz nadaje się w dużym stopniu do rozbudowy. Niestety podczas rozwoju istnieje ryzyko, że dojdzie się do kresu możliwości systemu, co zmusi przedsiębiorcę do migracji na wyższej klasy platformę. Uruchomienie WooCommerce na usłudze CloudHosting WordPress zajmuje dosłownie kilka chwil. Oprogramowanie instalowane jest automatycznie, a użytkownik otrzymuje wstępnie skonfigurowany sklep internetowy z dodatkową optymalizacją szybkości działania dzięki bazie danych Redis.
PrestaShop uważamy za rozwiązanie optymalne zarówno dla małych, średnich, jak i dużych sklepów. System oddaje użytkownikowi bardzo dużą liczbę funkcjonalności, rozległy ekosystem dodatków oraz motywów. Nie jest trudny w obsłudze i drogi w utrzymaniu, a przy tym można go w prawie nieograniczonym stopniu rozwijać. Wybór PrestaShop z usługą CloudHosting e-Sklep nazwa.pl zapewnia wydajne oraz rozwojowe środowisko e-commerce, które uruchamiane jest z automatyczną integracją z bazą danych Memcached.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ NA BLOGU:
- Strony WordPress najszybciej działają w nazwa.pl
- WordPress z CDN nazwa.pl: szybkość i bezpieczeństwo!
- Usprawnij pracę z WordPressem dzięki WP-CLI. Zarządzanie stroną poprzez wiersz poleceń.