Technologia CloudHosting w nazwa.pl, poza możliwością równoczesnego uruchomienia pojedynczej strony WWW na setkach serwerów, dostarcza również bardzo bogate statystyki wykorzystania usług hostingowych, ułatwiające optymalizację pracy serwera, a także diagnozę ewentualnych problemów. Dzięki nim uzyskasz szczegółowe informacje o: wykorzystaniu czasu procesora oraz miejsca na dysku, ilości przesłanych danych, liczbie logowań do POP3/IMAP4, liczbie wysyłanych i odbieranych wiadomości e‑mail, a nawet o szczegółowych parametrach obciążenia każdej bazy danych!
Tradycyjny hosting, który oferują firmy w Polsce nie udostępnia zbyt wielu informacji potrzebnych do oceny stopnia wykorzystania usług. Wielu klientów nie zdaje sobie więc sprawy, jakiej usługi potrzebują, decydując się często na zakup serwera dedykowanego, który nie jest im do niczego potrzebny. Brak statystyk wykorzystania usług nie ułatwia również pracy webmasterom, którzy w razie problemów mają trudności w zdiagnozowaniu przyczyny przeciążenia serwera. Wybór serwera dedykowanego również nie rozwiązuje tego problemu, a jedynie zwiększa dostępne zasoby czasu procesora, pamięci RAM oraz przestrzeni dyskowej.
W hostingu w chmurze kupujesz czas procesora
Na pytanie o ilość dostępnych zasobów w pakietach oferowanych usług, wiele firm hostingowych wolałoby nie odpowiadać. Nie posiadają bowiem one możliwości zagwarantowania na serwerze zasobów procesora oraz pamięci RAM, a wszyscy klienci ograniczeni są jedynie wielkością serwera dedykowanego, który współdzielą. Prowadzi to oczywiście do sytuacji takiej, że pojedynczy serwis może przeciążyć cały serwer, zakłócając pracę wszystkich innych stron.
W przypadku hostingu w chmurze (CloudHosting), który stosuje nazwa.pl, nie ma potrzeby pytać o ilość dostępnych zasobów procesora i pamięci RAM. Usługi dla każdego klienta uruchamiane są na setkach serwerów, a system równoważenia obciążenia monitoruje poszczególne z nich, dzięki czemu każda usługa ma dostęp do takich zasobów, które w jasny sposób prezentujemy w naszej ofercie. W przypadku usług hostingu w nazwa.pl, każdy klient ma dostęp do 4 rdzeni bardzo szybkiego procesora taktowanego zegarem 5 GHz, co odpowiada serwerowi VPS z 4 vCPU z tak samo szybkimi procesorami. Oprócz tego usługi mają nielimitowany dostęp do serwerów baz danych MariaDB i PostgreSQL oraz klastra serwerów pocztowych. Suma dostępnej mocy obliczeniowej na hostingu w nazwa.pl dla pojedynczej usługi wynosi więc więcej niż nawet najmocniejszy serwer dedykowany. Dzięki tak dużym zasobom, klienci korzystający z usług hostingowych w nazwa.pl mogą obsługiwać duże kampanie reklamowe, a nawet wysyłać po 100 000 wiadomości e-mail dziennie.
Dostępne zasoby nie oznaczają oczywiście, że usługi mogą stale generować tak duże obciążenie. Każda usługa hostingowa w ramach swojej ceny ma ustalony dobowy limit czasu procesora, który może zająć, w celu realizacji wszystkich funkcjonalności przewidzianych w ofercie. Takie podejście pozwala zarówno dostarczyć każdej usłudze maksymalnie duże zasoby, konieczne do obsługi wzmożonego ruchu, jak również różnicować pakiety w zależności od ceny. Jest to dużo bardziej efektywne niż wykupywanie dedykowanych parametrów vCPU, jak na usługach VPS czy na serwerach dedykowanych, gdzie do dyspozycji ma się jedynie ustaloną liczbę vCPU i niezależnie od obciążenia oraz prowadzonych akcji promocyjnych musi to wystarczyć.
Diagnozowanie problemów dla webmasterów nigdy nie było prostsze
Dostęp do SSH to podstawowe ułatwienie dla webmasterów na każdym hostingu, bez którego praca może być bardzo utrudniona. Na hostingu w nazwa.pl SSH jest udostępniane do każdej usługi, a żeby ułatwić jeszcze bardziej pracę, dostarczamy szczegółowych statystyk dotyczących wykorzystania baz danych. Dzięki tym informacjom bardzo łatwo jest zdiagnozować liczbę połączeń z bazami danych, zapytań, pobieranych wierszy, a nawet ilość danych przesyłanych pomiędzy skryptami PHP a bazą danych. Na podstawie tych informacji można na przykład odkryć błędy na stronach, skutkujące spowolnieniem w działaniu i obciążeniem serwera.
Aby życie webmasterów stało się jeszcze prostsze, nazwa.pl udostępnia takie same statystyki również dla każdej bazy danych, a dodatkowo publikuje informacje na temat listy top10 baz danych, które w przeciągu ostatniego dnia wygenerowały największe obciążenie. Powiedzieć, że to ułatwia pracę, to nic nie powiedzieć dla kogoś kto obsługuje na jednym serwerze dziesiątki serwisów WWW.
Poczta elektroniczna e-mail pod kontrolą
Wyobraźmy sobie, że na hostingu założonych jest 100 skrzynek pocztowych, a w programie pocztowym każdego z użytkowników skonfigurowane jest sprawdzanie wiadomości co 1 minutę. Ponieważ komputery działają przez całą dobę niezależnie od tego czy użytkownicy korzystają z nich czy też nie, w przeciągu 24 godzin do serwera kierowane jest prawie 150 tysięcy połączeń. Mało który administrator, nie mówiąc już o użytkownikach końcowych, potrafi zdać sobie sprawę, że pomimo, iż każde takie logowanie zajmuje jedynie dziesiąte części sekundy, to przez cały dzień generowane jest obciążenie na poziomie prawie 1 vCPU. Mało kto zdaje sobie również sprawę, jak dużo czasu serwery pocztowe poświęcają na obsługę poczty. To wszystko można jednak zobaczyć na udostępnianych przez nazwa.pl wykresach. Zmienienie harmonogramu sprawdzania poczty w programach użytkowników na co 5 minut spowoduje pięciokrotny spadek kosztów obsługi poczty!
Czas to pieniądz
Czas to pieniądz, w szczególności dotyczy to rozwiązań w chmurze, gdzie można cieszyć się dużymi zasobami, za które jednak przychodzi zapłacić. Często są to pieniądze wyrzucone w błoto, gdyż odpowiedni poziom optymalizacji pozwala zredukować poziom obciążenia do minimum, jeszcze zyskując przy tym na szybkości działania usług. Po co, na przykład, wykonywać przy każdych odwiedzinach naszej strony WordPress 150 zapytań do bazy danych, skoro wykorzystując wtyczkę cache’ującą do Redis lub Memcached możemy ograniczyć tę liczbę do 10? Dzięki informacjom udostępnianym przez nazwa.pl w statystykach, nawet średnio doświadczony administrator lub webmaster może dokonać optymalizacji, skutkującej oszczędnościami dla swojego klienta. A zadowolony klient z pewnością odwdzięczy się kolejnym zleceniem.