97% osób, które po raz pierwszy odwiedzają stronę Twojego sklepu, nie dokonuje w nim zakupu. Brzmi strasznie, prawda? Na szczęście możesz się postarać, by te osoby pojawiły się u Ciebie ponownie. Służy do tego właśnie remarketing. Na czym polega i jak można go wykorzystać w Twoim e-biznesie?
Remarketing (lub retargeting) to działania polegające na skłonieniu użytkownika do ponownych odwiedzin na stronie. Jak to wygląda najczęściej widać na poniższej grafice:
Czy to działa?
Łatwo możesz stać się celem kampanii remarketingowych, jeśli np. interesujesz się zakupem nowego smartfona, przeglądając modele w różnych sklepach. Wtedy gdziekolwiek spojrzysz, zaczynają się pojawiać reklamy telefonów (oczywiście tylko w internecie, ale wszystko przed nami…). Możliwe, że będzie to dla Ciebie irytujące, i tak może też zirytować część Twoich potencjalnych klientów.
Statystyki pokazują jednak, że remarketing działa. Nawet ¾ zakupów może być dokonywane przez osoby, które wchodzą na stronę sklepu po raz kolejny. Czasem tych odwiedzin może być nawet kilkanaście.
Kluczem do skuteczności kampanii remarketingowej jest odpowiedni wybór użytkowników, do których kierujesz działania. Można uniknąć w ten sposób wydatków nieprzekładających się na sprzedaż oraz wspomnianej irytacji odbiorców.
Komu wyświetlać reklamy
Decydować o tym, do jakiej grupy użytkowników chcesz kierować reklamy, możesz za pomocą list remarketingowych. Działają one przy użyciu plików cookies zbieranych podczas wizyty każdego potencjalnego klienta.
Dzięki listom możesz kierować reklamy oczywiście do wszystkich użytkowników, którzy weszli na stronę Twojego sklepu. Kampania nacelowana na tak ogólną grupę nie jest jednak najlepszym rozwiązaniem.
Przede wszystkim reklamy widzieć będą także użytkownicy, którzy do sklepu trafili przypadkiem lub nie byli zainteresowani ofertą. Zobaczą je także ci, którzy już kupili Twój produkt i prawdopodobnie nie potrzebują drugiego egzemplarza.
Dużo lepiej zdecydować się na (lub także na) zaawansowane listy zawierające węższe grupy odbiorców (także poprzez wykluczenia). Mogą to być np. użytkownicy, którzy:
- przerwali proces zakupu, czyli dodali produkt do koszyka, ale nie sfinalizowali płatności. Przy użyciu marketingu dynamicznego i Google Merchant Center, można pokazywać też reklamy konkretnego produktu wraz z ceną,
- przeglądali daną kategorię. Wtedy reklamy mają na celu skłonić do zakupu konkretnej grupy Twoich produktów,
- spędzili na stronie więcej niż np. 5 s. lub odwiedzili więcej stron niż tylko stronę główną. W ten sposób wyeliminujesz tych, którzy nie są zainteresowani Twoją ofertą,
- nie dokonali jeszcze zakupu. Rzecz w tym, aby wykluczyć osoby, które już coś u Ciebie kupiły i najpewniej nie potrzebują kolejnych Twoich produktów (zatem reklamy nie przyniosą skutku i będą tylko niepotrzebnie irytować klienta). Oczywiście dotyczy to określonych branż — np. po zakupie jeansów w sklepie odzieżowym, klient może być zainteresowany rzeczami z pozostałych kategorii,
- kupili u Ciebie produkt i mogą potrzebować akcesoriów. Dotyczy to np. tuszu do drukarki, gdy dana osoba już drukarkę kupiła. Tego typu listę można zastosować także do promowania nowszych wersji danego produktu,
Możliwości list remarketingowych są bardzo duże, gdyż możesz konfigurować je także na podstawie danych demograficznych czy rodzaju urządzenia, za pomocą którego użytkownik łączył się z witryną. Jeśli dołączysz te dane do informacji o zachowaniach na stronie sklepu, możesz bardzo precyzyjnie określić grupę odbiorców reklam.
Gdzie pojawiają się reklamy?
Twoja kampania może być emitowana w określonych miejscach:
- sieć reklamowa Google — tu najbardziej skuteczne będą reklamy graficzne oraz te z użyciem marketingu dynamicznego (pokazujące produkt, który użytkownik miał w koszyku przed wyjściem ze strony),
- wyszukiwarka Google — reklamy tekstowe. Warto przy ich tworzeniu mieć na uwadze powód, dla którego użytkownik opuścił Twój sklep, aby skutecznie zachęcić go do powrotu,
- urządzenia mobilne — jeśli użytkownik odwiedził witrynę za ich pomocą.
Precyzyjnie zaprojektowany remarketing to świetne narzędzie dla zwiększenia sprzedaży. Dzięki niemu możesz zaradzić na to, że potencjalny klient w czasie, który potrzebuje na decyzję o zakupie, może już dawno zapomnieć o Twoim sklepie. Kampania tego typu pozwala także wyróżnić się pośród wielu stron, które odwiedził, szukając produktu.