Pożyczka bankowa czy zdobycie inwestorów to nie jedyne sposoby na sfinansowanie nowego projektu. Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, pozwala na wykorzystanie siły Internetu dla zdobycia środków, by wprowadzić na rynek nowy produkt lub usługę. Jak działa ten model pozyskiwania funduszy?
Jak działa crowdfunding
Serwisy crowdfundingowe pozwalają użytkownikom dokonywać wpłaty na rzecz osób i przedsiębiorców realizujących nowe projekty. Jeśli chodzi o korzyść dla wspierających, platformy działają zasadniczo w dwóch modelach:
- nagrody
W tym przypadku użytkownicy, którzy decydują się na dofinansowanie projektu, otrzymują od firmy podarunki w zależności od kwoty wsparcia. W przypadku wideobloga może to być np. imienne podziękowanie w napisach końcowych filmu dla najbardziej zaangażowanych wpłacających. Firmy mogą oferować za to wcześniejszy dostęp do swojego produktu lub usługi. Jest to najczęściej stosowany model crowdfundingu.
- kapitał
Niektóre serwisy (np. Republic czy Crowdfunder) pozwalają zaoferować użytkownikom udziały w spółce, w zależności od wielkości wkładu. Jest to podobne do inwestycji na giełdzie, dając szansę wpłacającym na wyselekcjonowanie przedsiębiorstw, które mogą odnieść rynkowy sukces.
Serwisy crowdfundingowe
Aby zdobyć środki dla swojego biznesu za pomocą crowdfundingu, należy zarejestrować się na jednej ze służących do tego platform, stworzyć nowy projekt, a następnie uruchomić zbiórkę.
Do najpopularniejszych międzynarodowych serwisów crowdfundingowych należą:
Kickstarter
Jest to najbardziej znana platforma tego rodzaju, za pomocą której autorzy prawie 200 tys. projektów zebrali już ok. 2 mld dolarów. Tworząc projekt ustala się jego cel oraz czas trwania, a jeśli nie zostanie on zrealizowany, środki zostają zwrócone darczyńcom. W zależności od wpłaconej kwoty sponsorzy otrzymują wyznaczone przez nas upominki.
IndieGoGo
Serwis zazwyczaj używany jest do dokonywania wpłat na projekty związane z innowacjami technologicznymi i na twórcze inicjatywy. Umożliwia finansowanie w dwóch modelach: stałym i elastycznym. W stałym modelu zbiera się ustaloną dla projektu kwotę i fundusze są zwracane, jeśli cel określony w kampanii nie zostanie osiągnięty. W modelu elastycznym środki nie muszą zostać zwrócone, lecz mogą służyć dalszemu rozwojowi biznesu.
GoFundMe
Serwis najczęściej służy celom charytatywnym, ale może być wykorzystywany także przez firmy. Zebrane środki zawsze pozostają przy inicjatorze akcji, niezależnie od wyniku projektu.
Patreon
Jest to platforma często używana przez twórców – artystów, blogerów, youtuberów czy filmowców. Pozwala na otrzymywanie regularnych wpłat od użytkowników, tak aby zapewnić sobie bieżące funkcjonowanie, a także zdobywać określone kwoty od konkretnego dzieła.
Do polskich serwisów crowdfundingowych należą za to:
PolakPotrafi.pl
PolakPotrafi.pl to największa polska platforma tego typu. Działa od 2011 roku pozwalając użytkownikom zbierać fundusze na różnego rodzaju projekty. Inicjatywy potrafią być związane np. z filmem, modą, teatrem, fotografią czy nowymi technologiami.
Wspieram.to
Serwis poza umożliwianiem organizowania zbiórek w wielu kategoriach prowadzi także działania edukacyjne wobec twórców i członków społeczności. Podobnie jak Polak Potrafi działa w modelu „wszystko albo nic”: jeśli projekt nie zostanie zrealizowany, środki są zwracane wspierającym.
Patronite
Patronite jest polskim odpowiednikiem serwisu Patreon. Skierowany jest do twórców, np. artystów czy blogerów, do których wsparcie trafia w postaci comiesięcznych wpłat.
Zalety crowdfundingu
Alternatywa dla pożyczek bankowych
Crowdfunding jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które nie mogą uzyskać kredytu na podejmowaną działalność. Ponadto unikają w ten sposób nie tylko spłaty odsetek, ale zyskują również kapitał. Jeśli projekt się powiedzie, pozyskane środki będą rodzajem dotacji, a nie pożyczki. Finansowanie społecznościowe może dać także szansę na zgromadzenie większych środków niż te, które uzyskalibyśmy w banku.
PR i marketing
Ogłaszając swój projekt w serwisie crowdfundingowym mamy szansę, by dowiedziała się o nim duża liczba osób, które w przyszłości mogą stać się naszymi klientami. Ponadto ciekawe projekty mają szansę zwrócić na siebie uwagę prasy i blogów. Wszystko to sprawia, że nasze wydatki na PR i marketing przy starcie produktu mogą być znacznie mniejsze.
Weryfikacja pomysłów
Widząc, jakim wsparciem cieszy się dany projekt, możemy ocenić czy dobrze koresponduje z potrzebami rynku. Jeżeli wzbudzimy zainteresowanie naszej grupy docelowej, dobrze wróży to przyszłej sprzedaży. Z kolei brak zainteresowania może wskazywać na fakt, że projekt należy jeszcze dopracować.
Wady crowdfundingu
Wymaga czasu i wysiłku
Aby zyskać zainteresowanie wpłacających, należy stworzyć profesjonalne i przekonujące materiały marketingowe, takie jak filmy czy prototypy. Potencjalni inwestorzy muszą zdawać sobie sprawę z zalet tworzonego projektu, gdyż z pewnością nie wydadzą pieniędzy na przysłowiowego „kota w worku”.
Ryzyko niepowodzenia
Jedynie część kampanii w serwisach crowdfundingowym przynosi oczekiwane rezultaty. Wg statystyk Kickstartera na pół miliona zamieszczonych w serwisie projektów jedynie 200 tysięcy zdobyło zamierzone finansowanie. To oznacza, że skuteczny crowdfunding wymaga dobrych pomysłów.
Kradzież pomysłu
Trzeba pamiętać, że podajemy do powszechnej wiadomości szczegółowe informacje o naszym projekcie. Są to przy tym często produkty lub usługi innowacyjne, zatem jeśli nie zabezpieczyliśmy się patentami oraz znakami towarowymi, pomysł może zostać wykorzystany przez inną firmę, która dysponuje kapitałem pozwalającym na szybsze wystartowanie ze sprzedażą.
Szansa dla ciekawych i przemyślanych projektów
Crowdfunding może być dobrym sposobem na finansowanie biznesu, stanowiąc alternatywę dla pożyczek lub poszukiwania inwestorów.
Ważne jednak, aby nasze projekty umieścić na nowoczesnej infrastrukturze. Uruchomienie strony WWW na CloudHostingu od nazwa.pl zapewni jej szybkie i bezpieczne działanie, a także uchroni ją od nagłych przeciążeń i awarii, które mogłyby rzucić cień na nasz wizerunek w sieci. Korzystając z najnowszych zdobyczy technologicznych zwiększymy szansę na skuteczne promowanie swoich pomysłów i ułatwimy sobie kontakt z potencjalnymi inwestorami.
Nasze projekty powinny być na tyle interesujące i innowacyjne, aby zainteresować użytkowników. Równie istotny jest sposób zaprezentowania produktów czy usług. Potencjalni wspierający muszą być w stanie dowiedzieć się jak najwięcej o naszym pomyśle, aby mogli uświadomić sobie jego wartość.
Za naszym projektem powinna przemawiać prawdziwa pasja i profesjonalizm twórców. W ten sposób mamy szansę „zarazić” użytkowników swoim entuzjazmem. Pamiętajmy także, aby nagrody były odpowiednio atrakcyjne, oczywiście współmierne do wielkości wpłat i nienarażające nas ostatecznie na straty. Jeżeli spełnimy te wszystkie warunki, mamy szansę na odniesienie sukcesu.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ NA BLOGU:
- Hosting nazwa.pl najszybszy w Polsce!
- Hosting dla profesjonalistów
- VPS w nazwa.pl. Pełna kontrola nad serwerem dla Twoich projektów!