Google Analytics to popularne i bardzo złożone narzędzie do oceny zachowań użytkowników strony internetowej. Pozwala na zdobycie obszernej wiedzy na temat odwiedzających witrynę, co można z kolei wykorzystać do przynoszących wymierne korzyści zmian dotyczących funkcjonowania strony. Do czego jeszcze może posłużyć nam Google Analytics?
Co to jest Google Analytics?
Google Analytics to bezpłatne narzędzie, które możemy wykorzystać do analizy statystyki ruchu i zachowania użytkowników na stronie internetowej. Aby zacząć z niego korzystać, musimy zainstalować wtyczkę monitorującą wejścia na stronę lub wykorzystać Google Tag Manager.
Dzięki Google Analytics otrzymamy dostęp do licznych raportów, takich jak:
Raporty w czasie rzeczywistym, które informują o:
- liczbie użytkowników znajdujących się w danej chwili na stronie,
- źródłach wizyt i lokalizacji użytkowników odwiedzających witrynę,
- podstronach, na których w danym momencie znajdują się użytkownicy.
Raporty Odbiorcy, z których dowiemy się o:
- ruchu na stronie,
- liczbie nowych i powracających użytkowników,
- liczbie sesji i odsłon oraz o średnim czasie sesji i współczynniku odrzuceń,
- danych demograficznych i geograficznych użytkowników.
Raporty Pozyskiwanie, gdzie poznamy:
- źródła ruchu na stronie oraz powiązane z tym dodatkowe informacje.
Raporty Zachowanie, informujące o zachowaniach użytkowników na stronie, w tym o:
- najchętniej odwiedzanych podstronach,
- czasie, jaki użytkownicy spędzają na konkretnych podstronach,
- ścieżkach, jakimi użytkownicy poruszają się po witrynie.
Raporty Konwersja
Raporty Konwersja oceniają przychód ze strony internetowej. Można go określić poprzez takie dane jak np. wysłane formularze czy wejścia na konkretną podstronę. Możemy samodzielnie skonfigurować dowolny rodzaj konwersji, tym samym określając, jakie zachowania użytkowników są dla nas opłacalne.
Do czego może jeszcze służyć Google Analytics?
Remarketing
Z Google Analytics można korzystać w połączeniu z Google Ads, w celu prowadzenia działań remarketingowych. Remarketing to, w uproszczeniu, kampania polegająca na śledzeniu za pomocą plików cookie użytkowników, którzy dodali produkty do koszyka w naszym sklepie internetowym, ale nie sfinalizowali transakcji.
Niedoszłym klientom można następnie wyświetlać, na innych stronach, reklamy naszego sklepu. Remarketing świetnie sprawdza się także do prezentowania spersonalizowanych treści reklamowych. Mogą one dotyczyć np. produktu, który klient dodał do koszyka.
Google Analytics pozwala na zbieranie i przechowywanie list remarketingowych, na podstawie których można targetować użytkowników w ramach kampanii.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Odpowiednia konfiguracja współczynnika odrzuceń
Współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) oznacza procent użytkowników, którzy opuścili stronę, nie wchodząc na żadną inną podstronę witryny. Możemy jednak sami zdefiniować, kiedy wizyta użytkownika zostanie zaklasyfikowana jako odrzucenie.
Wystarczy w tym celu dostosować charakter współczynnika do charakteru naszej witryny. W Google Analytics możliwe jest określenie, po jakim czasie wizyty użytkownika na stronie, jej opuszczenie zasili współczynnik odrzuceń. Można również zdefiniować, by nie zostało zaklasyfikowane jako odrzucenie zdarzenie, gdy np. użytkownik przescrolluje stronę w określonym przez nas stopniu.
Ocena popularności treści
W przypadku wielu stron to, jak głęboko użytkownik przescrolluje stronę, ma duże znaczenie. Pozwala ocenić zaangażowanie użytkowników, w treść analizowanych podstron, a także porównać ze sobą content z różnych podstron (np. wpisy na blogu). W ten sposób dowiemy się, które treści były dla czytelników najbardziej interesujące.
Korzystając z wymiarów oraz metryk niestandardowych będziemy mogli ocenić także popularność contentu z wykorzystaniem bardziej zaawansowanych kryteriów. Mogą to być np. długość treści, jej forma lub kategoria tematyczna. Pozwoli to nam tworzyć content lepiej dopasowany do zainteresowań odbiorców.
Zdobycie szerszej wiedzy o użytkownikach witryny
Zaawansowane funkcje raportów Google Analytics pozwalają na zdobywanie informacji np. o płci, wieku lub zainteresowaniach osób odwiedzających stronę. Dzięki temu będziemy mogli w lepszym stopniu dostosować treści witryny do profilu użytkowników.
Połączenie Google Analytics z AdSense
Google AdSense umożliwia właścicielom witryn wyświetlanie reklam Google na swoich stronach (takich jak wspomniane już reklamy w ramach kampanii remarketingowych). Google Analytics pozwala zdobyć wiedzę na temat tego, które z reklam przynoszą nam największy dochód. Dzięki temu dbamy o źródła ruchu, które sprawiają, że zarabiamy więcej.
PODSUMOWANIE
Google Analytics to świetne narzędzie pozwalające ocenić charakter ruchu na stronie internetowej. W ten sposób dowiadujemy się nie tylko tego, jaka jest liczba odwiedzających witrynę, ale także m.in. kim są i skąd łączą się ze stroną.
Google Analytics można wykorzystać m.in. do remarketingu, oceny popularności danego typu treści czy mierzenia efektywności reklam programu Google AdSense. Wszystko to sprawia, że Google Analytics to nieocenione narzędzie dla właściciela każdej strony internetowej.