Storytelling, czyli opowiadanie historii związanych z marką, wymaga kreatywności, praktycznych umiejętności i doświadczenia. Nie jest to łatwa technika marketingowa i może nie przynosić początkowo spektakularnych efektów. W dłuższej perspektywie zwiększa jednak zainteresowanie marką i jej treściami. Na czym polega storytelling i jak możemy go stosować z korzyścią dla naszej firmy?
Co to jest storytelling?
Storytelling jako metoda marketingowa polega na wykorzystaniu opowieści dla promocji marki i jej produktów. Opowieść powinna składać się z połączonych w logiczną całość faktów budujących zajmującą i uporządkowaną historię. Dobrze, aby miała swoje przesłanie, powinna także posiadać pewien ładunek emocjonalny.
W storytellingu wykorzystywana jest ludzka skłonność do chęci budowania z otaczających nas informacji spójnej historii o świecie. Opowieści towarzyszyły nam od zarania dziejów i to one zawsze angażowały słuchaczy, a nie suche fakty.
Jest tak także dlatego, że opowieści w swojej ogólnej wymowie potrafią odnosić się do świata ludzkich wartości. W gruncie rzeczy są to historie o człowieku, nie o przytaczanych sytuacjach. Tworzą przez to poczucie wspólnoty, ponieważ każdy słuchacz może w opowieści znaleźć coś, co go dotyczy. Dlatego też zawsze jesteśmy głodni nowych historii i chętnie przyjmujemy je także od marek.
Dlaczego stosować storytelling?
- Abstrakcyjne i złożone komunikaty uzyskują bardziej przystępną formę
W opowieści można zawrzeć dużą liczbę faktów, które jednak będą dużo łatwiejsze do przyswojenia, niż gdybyśmy je przedstawili w „suchej” formie.
- Skomplikowane koncepcje stają się prostsze do zrozumienia
Dobrze jest wykorzystywać storytelling, przytaczając przykłady zastosowań danych koncepcji. Wykorzystać to można np. przy opisie pomysłów nowych rozwiązań, do których stosowania chcemy namówić klientów.
- Firma i jej produkty zyskują bardziej ludzki wymiar
Snucie opowieści dotyczącej związku pracowników lub klientów z marką jest znacznie bardziej przekonujące niż komunikaty marketingowe. Ponadto buduje więź z marką oraz poczucie wspólnoty z nią.
- Historia wzbudza emocje
Dzięki użyciu schematów opowieści oraz bohaterów danych wydarzeń tworzymy angażującą historię. Odbiorca może identyfikować się z bohaterem, jego problemami oraz wyzwaniami, którym bohater musi sprostać.
Cechy dobrej opowieści
Aby opowieść była przekonująca i odpowiednio oddziaływała na emocje, powinna mieć pewne podstawowe cechy:
- bohater
Bohater powinien być przynajmniej jeden. Należy przedstawić go w taki sposób, aby odbiorcy mogli się z nim solidaryzować. Decyduje to o ludzkim wymiarze opowieści. Postać bohatera dobrze jest skroić pod nasz target, aby był on jak najbliższy klientom.
- problem do rozwiązania
Aby historia była dynamiczna, bohater powinien napotkać na jakieś wyzwanie. Jest to problem do rozwiązania. Postać znajduje się w sytuacji niekomfortowej, którą postanawia zmienić. Co prawda inicjatywa wychodzi od niego, ale z pomocą przychodzi mu nasz produkt, dzięki któremu zaczyna pokonywać trudności. Oczywiście ta droga niekoniecznie musi być łatwa, a nawet lepiej, by miała swoją dynamikę.
- zakończenie
Opowieść kończy się opisem nowej, lepszej sytuacji bohatera. Doprowadza do niej poprzez swoje wysiłki oraz z pomocą naszej marki. Historię warto zakończyć wezwaniem do działania, które zachęci klientów, aby także oni zmienili swoją sytuację w sposób, w jaki to zrobił bohater opowieści.
Oczywiście są to tylko najważniejsze składniki historii i ich użycie wcale nie oznacza, że historia będzie udana. Należy ponadto w jej opowiadaniu posłużyć się umiejętnością kreowania postaci, tworzenia udanych dialogów oraz dobrze jest nasycić całość humorem czy dramatyzmem. Dzięki temu historia zapadnie w pamięć odbiorców i może skłonić ich do dokonania zakupu lub przysłuży się do identyfikacji z marką.
Jak opowiadać historię?
Nawet dobra historia sama w sobie może nie przynieść zadowalającego marketingowo rezultatu. Aby nasza opowieść przysłużyła się marce, należy spełnić pewne warunki:
- Określenie targetu
Zanim zaczniemy opowiadać historię, powinniśmy zdecydować, kto będzie jej odbiorcą. Musi to być nasz potencjalny klient, którego jesteśmy w stanie zainteresować opowieścią i ostatecznie przekonać go do zakupu.
Określenie targetu jest ważne w przypadku każdych działań marketingowych, dlatego przystępując do snucia opowieści zapewne mamy to już za sobą. Historia jednak niekoniecznie musi być skierowana do szerokiego grona odbiorców. Możemy także naszą opowieść skierować do tylko jednej z person (postaci projektowanych klientów), podczas gdy dla pozostałych tworzyć inne opowieści.
- Zdefiniowanie komunikatu
Storytelling w marketingu nie ma oczywiście na celu opowiadania jedynie zajmujących historii. Musi za nimi stać konkretny cel, którym jest zwiększenie sprzedaży lub budowa wizerunku marki.
Dlatego też musimy dokładnie wiedzieć, co chcemy przekazać naszą historią, zanim zaczniemy ją tworzyć. Celem może być przekonanie do zakupu usługi lub produktu, podpowiedzenie sposobu jego wykorzystania, działania PR-owe czy brandingowe. Ważne, aby sama opowieść nie przytłoczyła podstawowego przekazu.
- Wybór wezwania do działania
Wiedząc już, jaki komunikat chcemy przekazać odbiorcom, powinniśmy zdefiniować, czego od nich oczekujemy. Wezwanie do działania jest komunikatem o treści, w uproszczeniu, „zrób to!”. W przypadku działań internetowych będzie to np. “kliknij przycisk poniżej, by dokonać zakupu”. Ważne, aby wezwanie do działania było czytelne i zrozumiałe, wyrażone jak najprościej i w trybie rozkazującym.
- Wybór medium
Historię możemy opowiadać zarówno słowem, jak i za pomocą video, audio czy grafiki. W zależności od medium, które wybierzemy, będzie miała ona zupełnie inny kształt, przy czym bardzo ważnym aspektem w przekazywaniu naszej historii jest niezawodne działanie narzędzia, które będzie w tym celu wykorzystywane. CloudHosting oferowany przez nazwa.pl idealnie sprawdzi się zarówno jako rozwiązanie do publikacji naszego bloga, jak i do publikacji strony WWW. Niezależnie od kształtu historii – na pewno nie zmienią się jednak pierwsze trzy punkty naszej listy, forma opowieści nie może bowiem przysłonić projektowanej przez nas treści.
Do wyboru mamy różne rodzaje form treści, m.in.:
- teksty blogowe,
- teksty na stronie,
- posty w social media,
- case study,
- video na YouTube lub w innego rodzaju streaming na stronie,
Gotowy do opowiadania historii?
Trzeba pamiętać, że gdy już opowiemy naszą historię, musimy postarać się o jej promocję. W tym celu należy udostępniać ją w social mediach czy promować za pomocą reklam, które będą przenosiły zainteresowanego czytelnika na naszą stronę internetową. Istotne jest, aby decydując się na stronę WWW, wybrać takiego dostawcę usług hostingowych, którego serwery zagwarantują nam co najmniej 99,9% dostępności tej strony w Internecie, tak jak ma to miejsce np. w przypadku usługi Hosting Cloud Basic w nazwa.pl. Wysoka dostępność strony WWW przekłada się bowiem jednoznacznie na zwiększenie liczby jej odbiorców.
Skuteczny storytelling wymaga co prawda posiadania pewnych umiejętności i dobrego planowania, ale korzyści ze stosowania tej techniki marketingowej są duże. Możemy skutecznie zaangażować odbiorcę i zapaść mu w pamięć ciekawą historią. To wszystko ma szansę przełożyć się na sprzedaż.