Jak wynika z obserwacji, przeprowadzonych na setkach tysięcy serwisów WWW, około 80% czasu, podczas którego oczekujesz na otwarcie strony, przypada na jej przesyłanie. Widać więc, że jeżeli posiadasz swój serwis, to najlepszym sposobem na przyspieszenie jego działania, jest obniżenie czasu koniecznego do dostarczenia poszczególnych jego elementów. Możesz to zrobić za pomocą usługi CDN.
Content Delivery Network, czyli w skrócie CDN, to sieć dystrybucji treści zajmująca się przechowywaniem kopii elementów serwisów WWW w różnych lokalizacjach bliższych użytkownikom końcowym. Skrócenie odległości pomiędzy lokalizacją odbiorcy strony a serwerem, na którym ona działa, pozwala dużo szybciej przesyłać zdjęcia i inne jej elementy, co skraca czas oczekiwania na jej otwarcie.
Jak łatwo zrozumieć sens CDN
Pomimo że może Ci się to wydawać skomplikowane — jest naprawdę łatwe do zrozumienia. Wyobraź sobie, że istnieje producent jakiegoś ubrania, a jego fabryka znajduje się na przykład w Krakowie. Producent ten otworzył w Krakowie sklep przyfabryczny, dzięki czemu klienci z tego miasta i okolic mogą szybko nabywać jego towary. Ale co z klientami z innych miast? Podróż z Warszawy, Gdańska czy Wrocławia zajęłaby bardzo dużo czasu. Dlatego producent ten powinien otworzyć swoje sklepy również i w innych lokalizacjach.
Tak właśnie działa CDN. Utrzymuje kopie strony na serwerach zlokalizowanych w miastach, z których pochodzi klient. Fabryka w tym przykładzie to serwer, na którym działa strona, a sklepy to serwery cache, na których utrzymywane są bliźniacze jej elementów. Oczywiście sama strona generowana jest zawsze na oryginalnym serwerze (w fabryce), ale już obrazki, które się nie zmieniają, ulokowane są w różnych miejscach (sklepy) zwanych często węzłami CDN.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ NA BLOGU:
- Pierwsza sieć CDN w Polsce dostępna dla wszystkich!
- Przyspiesz stronę za pomocą CDN w Polsce
- Testuj szybkość strony WWW
WIĘCEJ INFORMACJI Z CENTRUM POMOCY:
- CDN nazwa.pl na serwerach CloudHosting
- Optymalizacja obrazów dzięki CDN nazwa.pl
- Pierwsze uruchomienie usługi CDN nazwa.pl
CDN z serwerami w Polsce
Wybierając dostawcę usługi CDN, powinieneś sprawdzić, czy posiada on swoje węzły w lokalizacjach, z których najczęściej pochodzą Twoi klienci. Jeżeli Twój serwis WWW jest przygotowany w języku polskim, to zapewne trzech na czterech klientów będzie pochodziło z naszego kraju. Wybór dostawcy z jednym węzłem w Warszawie nie przyspieszy działania Twojej strony WWW, ale może nawet spowolnić jej działanie. Twój wybór powinieneś więc skierować na dostawcę usługi CDN, który posiada jak najwięcej lokalizacji na terenie Polski. Jeżeli natomiast kierujesz swoją stronę głównie do klientów zagranicznych, to zapewne najlepszą decyzją będzie postawienie na dostawcę z jak największą liczbą punktów poza granicami Polski.
Wybierz mądrze, bo od tego będzie zależało, jak Twoją stronę ocenią użytkownicy oraz jakie dochody będzie ona generowała.