Czy prowadząc sklep internetowy, musimy odpowiadać za magazynowanie i wysyłkę towaru? Nie, jeśli zdecydujemy się na dropshipping. Dla kogo przeznaczony jest ten model logistyczny oraz jakie są jego wady i zalety?
Jak działa dropshipping
Dropshipping to model, w którym sklep internetowy jest odpowiedzialny jedynie za marketing i obsługę zamówień. Magazynowanie towaru oraz jego wysyłka do zamawiających jest po stronie dostawcy usługi dropshippingu.
W tym modelu sprzedawca pośredniczy między hurtownią, producentem lub dystrybutorem a klientem. Jest jednak właścicielem towaru, co prawda zwolnionym z obowiązku jego wysyłki, ale odpowiedzialnym za zwrot i wymianę.
Po zamówieniu towaru przez klienta sprzedawca przesyła zapytanie do dostawcy towaru i jeśli towar jest dostępny, przyjmuje zamówienie od klienta. Następnie, po otrzymaniu płatności od klienta przesyła dostawcy należność za towar pomniejszoną o swoją marżę. Ten wysyła zamówiony towar do odbiorcy.
Dla kogo jest dropshipping
Dropshipping najlepiej sprawdzi się w przypadku małych sklepów. A zatem jeśli rozpoczynamy działalność e-commerce, dopiero rozwijając nasz pomysł na biznes, model ten pozwoli nam rozpocząć prowadzenie sklepu bez większych inwestycji. Na dropshippingu skorzystają również drobni przedsiębiorcy handlujący za pośrednictwem portali aukcyjnych, takich jak Allegro.
Usługa ta sprawdza się także w przypadku przesyłek o dużych rozmiarach, których magazynowanie i wysyłka jest kłopotliwa dla dostawcy. Dropshipping mogą zastosować również sklepy handlujące towarem od dystrybutorów spoza Unii Europejskiej. Tutaj sklep pełni najczęściej rolę pośrednika pomiędzy lokalnym sklepem internetowym a polskim klientem, wykorzystując marketing w języku polskim, porównywarki cen czy możliwość płatności w polskiej walucie.
Zalety dropshippingu
- brak opłat za magazynowanie
Utrzymywanie magazynu jest dużym obciążeniem dla małych sklepów, a zatem można obniżyć koszty prowadzenia działalności.
- nie gromadzimy niesprzedanego towaru
Nie ma potrzeby zamawiania i przechowywania niesprzedanego jeszcze towaru na wypadek otrzymania zamówienia od klienta. Dzięki temu unikamy dodatkowych inwestycji i zamrażania kapitału.
- szeroki asortyment
Możemy zaoferować klientom duży wybór towaru, nie musząc przy tym posiadać na stanie oferowanych produktów. Sprzyjać to może zyskaniu przewagi rynkowej nad sklepami korzystającymi z tradycyjnego modelu logistycznego.
- krótki czas dostawy
Wysyłka realizowana jest niemal równie szybko, jak w przypadku własnego magazynu. Odbywa się to najczęściej w dniu złożenia zamówienia, o ile jest to dzień roboczy.
- niższe ceny dostawy
Partnerzy usługi dropshippingu realizują duże ilości wysyłek, dzięki czemu są zdolni do negocjacji kosztów dostawy z firmami kurierskimi. Sprawia to, że klient może płacić mniej za dostarczenie towaru, przez co nasz sklep jest bardziej konkurencyjny.
- możliwość koncentracji na marketingu
Gdy jesteśmy zwolnieni z obowiązku realizacji dostaw, to możemy skupić swoje wysiłki na obsłudze klienta i marketingu. Jest to szczególnie ważne w przypadku mikroprzedsiębiorstw, gdzie często mały zespół jest odpowiedzialny także za wysyłkę, mając przy tym mniej czasu na inne obowiązki biznesowe.
Wady dropshipping
- brak elastyczności
Może wystąpić sytuacja, w której partner usługi nie dysponuje towarem, który interesuje naszego klienta. Wtedy nie możemy zrealizować zamówienia, tracąc przez to klienta.
- możliwość utraty klientów na rzecz dostawcy
Przy dropshippingu dostawca dysponuje tą samą bazą klientów, co nasz sklep. Stwarza to ryzyko, że może wykorzystać ją do sprzedaży na własną rękę, usuwając nas z roli pośrednika.
- brak możliwości własnego oznaczania paczek
Paczki mogą być narzędziem do brandingu, poprzez oznaczanie ich w sposób charakterystyczny dla sklepu. W przypadku dropshippingu przesyłki mają bardziej anonimowy charakter.
Dropshipping — nie dla wszystkich
Podsumowując wady i zalety tego modelu, można stwierdzić, że dropshipping jest najlepszym rozwiązaniem dla drobnych przedsiębiorców e-commerce. Wraz z rozwojem biznesu warto się jednak zastanowić nad przyjęciem odpowiedzialności za wysyłkę towarów przez własną firmę.
Jest tak dlatego, że prowadząc większy sklep, możemy już sobie pozwolić na zatrudnienie większej liczby pracowników odpowiedzialnych za wysyłkę towaru. Zyskujemy wtedy także pewność, że dysponujemy oferowanym przez siebie towarem.
Dropshipping jest zatem szansą na rozpoczęcie biznesu e-commerce, ale niejako pierwszym etapem jego rozwoju. Każdy musi zatem rozważyć za i przeciw tego modelu, stosownie do rozmiarów sklepu i swoich potrzeb.