Reklama w branży nieruchomości to nie tylko billboardy. To prawda – bywają skuteczne, ale obecnie większość potencjalnych inwestorów szuka informacji na temat nowych możliwości w Internecie. Marketing internetowy skierowany do tej grupy przedsiębiorców pozwala skuteczniej do nich dotrzeć oraz jest łatwiejszy do ewaluacji. Jak go stosować w działaniach dotyczących nieruchomości?
SEO przede wszystkim? Nie zawsze
Popularne jest przeświadczenie, że pozycjonowanie (SEO) jest podstawą działań marketingowych w internecie. I rzeczywiście, większość firm nie może się bez niego obyć. Jednak w branży nieruchomości działania SEO nie zawsze są dobrym pomysłem. Wszystko zależy od tego, jak długo trwa nasza inwestycja mieszkaniowa.
Pozycjonowanie jest procesem, który wymaga czasu. Aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania na bardziej popularne frazy, trzeba prowadzić działania minimum kilka miesięcy. A frazy, które interesują np. inwestorów mieszkaniowych, należą właśnie do często wyszukiwanych słów kluczowych (chyba że prowadzimy sprzedaż w mało popularnej lokalizacji). Ponadto trzeba w ich przypadku konkurować z serwisami ogłoszeniowymi, co sprawia, że awansowanie do pierwszej dziesiątki w wyszukiwaniach Google nieraz graniczy z niemożliwością.
Ponadto pozycjonowanie jest najskuteczniejsze, gdy regularnie tworzymy treści, ponieważ mechanizmy Google preferują serwisy z często aktualizowanym contentem. Nie jest to łatwe, gdy jesteśmy deweloperem. Najlepsze rozwiązanie, czyli prowadzenie bloga, wymaga w tej dziedzinie dużej pomysłowości, aby treści nie zostały uznane przez klientów za pisane „na siłę”. Jeśli decydujemy się na działania content marketingowe, musimy zadbać o tworzenie i udostępnianie interesujących treści lifestylowych dotyczących np. urządzania wnętrz czy kupna mieszkań.
Oprócz kwestii konkurencyjności fraz, które nas interesują, podstawowe znaczenia ma czas, przez jaki prowadzimy działania sprzedażowe. Jeżeli inwestycja trwa dłużej, pozycjonowanie ma większy sens. Warto o nim pomyśleć także wtedy, gdy w danym mieście inwestujemy regularnie.
Marketing tego typu może być również opłacalny w przypadku wynajmowania mieszkań czy powierzchni biurowych (np. przestrzeni coworkingowych). W tym przypadku może mieć miejsce rotacja klientów, wobec czego sprzedaż trwa dłużej, niż w przypadku, kiedy prowadzona jest inwestycja deweloperska.
Skuteczna reklama Google
Dużo lepszym pomysłem jest prowadzenie działań reklamowych w Google, czyli AdWords. W tym przypadku dzięki zainwestowaniu odpowiednich środków link do naszej strony może pojawiać się ponad wynikami wyszukiwania na daną frazę.
Decydując się na marketing w Google najlepiej powierzyć go wyspecjalizowanej agencji. Skuteczne AdWords wymagają odpowiedniej wiedzy oraz kompetentnego monitorowania kampanii, by w razie potrzeby, elastycznie ją dostosowywać. Należy także trafnie sformułować przekaz reklamowy, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty.
Skutecznym działaniem jest także wyświetlanie reklam banerowych i kontekstowych w sieci Google AdSense. Oznacza to, że nasz content pojawi się na stronach partnerskich programu (czyli różnych stronach internetowych), co można wykorzystać także do remarketingu.
Remarketing to wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy już odwiedzili naszą stronę, ale chcielibyśmy, aby na nią wrócili i dokonali zakupu. Potencjalny klient po opuszczeniu witryny jest śledzony za pomocą plików cookie, przez co reklamy naszej witryny „podążają za nim”, gdy odwiedza strony uczestniczące w programie AdSense. Dzięki temu możemy „przypomnieć mu” naszą witrynę i być może skłonić do skorzystania z oferty.
Targetowane reklamy na Facebooku
Dobrym sposobem na dotarcie do klientów są też reklamy na Facebooku. Ich zaletą jest bardzo precyzyjne targetowanie, dzięki czemu możemy łatwiej trafić do osób, które mogą być zainteresowane naszą ofertą.
W Facebook Ads możemy określić wiele kryteriów, na podstawie których reklama będzie wyświetlana wybranym użytkownikom. Są to między innymi zainteresowania, dane demograficzne, status związku czy wykształcenie. Sprecyzować można również lokalizację, także na podstawie miejsca, w którym znajduje się w danych momencie użytkownik korzystający z serwisu.
Podobnie jak w przypadku AdWords, decydując się na Facebook Ads najlepiej zdać się na ekspertyzę wyspecjalizowanej agencji. Powinna ona mieć odpowiednie kompetencje, aby tworzyć trafne kreacje reklamowe i optymalnie konfigurować targetowania. Należy także dostosowywać egzekwowane działania do wyników prowadzonej na bieżąco ewaluacji kampanii.
Aby kampania była skuteczna, nie wystarczy stworzenie pojedynczej reklamy. Należy prowadzić testy A/B, czyli porównywać skuteczność wielu kreacji różniących się np. grafiką lub tekstem. Znaczenie może mieć też treść przycisku call to action (wezwania do działania, np. „Kup teraz”). Różnicować należy także harmonogramy emisji czy targetowanie. Wszystko to sprawia, że prowadzenie działań Facebook Ads jest czynnością dosyć skomplikowaną i aby osiągnąć optymalne rezultaty wymaga stworzenia i ewaluacji działania wielu reklam.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ NA BLOGU:
Podsumowanie
Marketing internetowy może przynieść przedsiębiorcy z branży nieruchomości wymierne korzyści. Należy jednak trafnie ulokować przeznaczone na niego środki:
- działania SEO będą skuteczne jedynie w przypadku długoterminowych inwestycji, ponieważ pozycjonowanie wymaga dużo czasu, aby osiągnąć optymalne rezultaty. Trudno jest również znaleźć się w pierwszej dziesiątce popularnych wyników wyszukiwania ze względu na sporą konkurencję np. ze strony serwisów ogłoszeniowych;
- Google AdWords to skuteczniejszy sposób, by pojawić się w TOP10 wyszukiwarki. Korzystne jest również używanie reklam Google AdSense ze względu na możliwość wykorzystania potencjału remarketingu;
- warto reklamować się na Facebooku, ponieważ serwis pozwala na zaawansowane targetowanie;
- w przypadku wszystkich prowadzonych działań należy zdać się na wyspecjalizowane agencje – marketing internetowy wymaga bowiem specjalistycznej wiedzy pozwalającej na bieżącą optymalizację działań.
Zaletą marketingu internetowego są stosunkowo niskie koszty (w porównaniu z np. reklamą banerową), możliwość trafnego targetowania oraz precyzyjnej ewaluacji kampanii. Oznacza to, że obecnie nie można de facto prowadzić optymalnych działań reklamowych w branży nieruchomości bez wykorzystania potencjału sieci.