Szybki rozwój polskiego e-commerce
Transakcje online odmieniły codzienność zarówno w sferze biznesowej, jak i konsumenckiej. Duża dostępność i szeroki wybór metod płatności ułatwiły życie milionom Polaków. Kilkanaście lat temu takie czynności jak zakup biletów czy uregulowanie rachunków można było wykonać głównie poza domem. Teraz, dzięki uproszczonym procesom sprzedaży, wszelkiego rodzaju zakupy i transakcje jesteśmy w stanie przeprowadzić z dowolnego miejsca posiadającego połączenie z Internetem. Dużą skalę postępu pokazuje raport NBP – 10 lat temu za rachunki w Internecie płaciło jedynie 20% klientów, a dzisiaj to ponad 80%. Na szczęście czasy, gdy płatności elektroniczne oferowały jedynie trzy banki w Polsce, są już dawno za nami. Przez minioną dekadę w branży pojawiły się usprawnienia i innowacje, które zostały bardzo dobrze przyjęte przez rodzimych e-konsumentów. Najczęściej wybierane sposoby płatności to BLIK, pay-by-link oraz karty. Polacy doceniają szybkość i wygodę, chętnie używają smartfonów do finalizacji transakcji, a ich wymagania w zakresie szybkich i wygodnych płatności stale rosną.
Płatności mobilne
Biorąc pod uwagę niedawne wprowadzenie dyrektywy PSD2, tym, co wciąż zmienia się na korzyść dla użytkowników bankowości elektronicznej, jest przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa usług. Niezawodne płatności mobilne to jeden z priorytetów, o które zadbano przy wprowadzeniu dyrektywy PSD2. Obecnie Polacy coraz chętniej korzystają z takich rozwiązań podczas robienia zakupów, ponieważ ułatwiają one dokonywanie płatności bez użycia komputera, w szybki i bezpieczny sposób, np. w podróży, czy podczas oczekiwania w kolejce. Co więcej, konsumenci skłaniają się ku płatnościom za pomocą portfela takiego jak Google Pay, dzięki któremu mogą bez wysiłku finalizować transakcje w kanałach offline i online.
Większa personalizacja działań
Wirtualni asystenci, wykorzystanie sztucznej inteligencji (np. w ramach spersonalizowanych ofert i usług) oraz płatności biometryczne mają szansę zostać najważniejszymi trendami w świecie płatności już niebawem. Przeprowadzone przez First Data Polska badania wskazują, że klient przyszłości będzie ukierunkowany także na transakcje z wykorzystaniem asystenta głosowego czy rozszerzonej rzeczywistości. Szczególnie ludzie dopiero wchodzący na rynek finansowy będą mocno eksploatować nowinki, natomiast starsi być może pozostaną przy bardziej tradycyjnym podejściu do płatności.
Zakupy w stacjonarnych sklepach bezobsługowych
Inteligentne półki podpowiadające co kupić, wideoweryfikacja, ceny dostosowywane do użytkownika albo mobilne płatności na poziomie aplikacji stanowią tylko kilka pomysłów na to, jak usprawnić proces zakupowy w bezkasowym, samoobsługowym sklepie. Wymagania klientów dotyczące całodobowej dostępności produktów i usług przekładają się na tworzenie sklepów dostępnych bez przerwy. W Polsce funkcjonują już takie, w których można zrobić zakupy nawet w niedzielę bez handlu, bez udziału pracowników.
Podsumowanie
W 2019 roku najczęściej wybieraną metodą płatności były przelew one-click oraz BLIK. Prognozy dotyczące branży fintech są optymistyczne – można spodziewać się rosnącego wzrostu zapotrzebowania i zainteresowania nowymi technologiami. Zadaniem operatorów płatności jest przedstawianie wielu możliwości z uwzględnieniem potrzeb klientów z różnych grup wiekowych, kierowanie się wysokim bezpieczeństwem transakcji oraz wprowadzanie jak najbardziej intuicyjnej obsługi.
Serwis Przelewy24 od ponad 16 lat współtworzy polską branżę e-commerce, dostarczając największą na rynku liczbę rozwiązań płatniczych. Operator obsługuje zarówno największe jak i małe e-biznesy oferując partnerom (+100 000 merchantów) ponad 350 metod płatności, a najwyższy poziom usług zapewniają stale ulepszane rozwiązania informatyczne, oraz restrykcyjna polityka bezpieczeństwa.