Spółka nazwa.pl podjęła strategiczną decyzję o ekspansji zagranicznej na rynki krajów Europy Zachodniej oraz USA. Wysoki poziom technologiczny firmy pozwoli z powodzeniem konkurować produktowo z największymi globalnymi graczami. Podobnie jak w Polsce, nazwa.pl będzie pozycjonowała swoją ofertę w segmencie usług premium, dla najbardziej wymagających klientów.
25 lat rozwoju firmy nazwa.pl na rynku polskim to historia jak „American dream”. Z małej działalności gospodarczej założonej w 1997 roku przez Piotra Nowaka pod marką NetArt, wyrósł polski lider hostingu w chmurze, z którego usług skorzystało już ponad milion Polaków. Jednak nie tylko liczby stanowią o wyjątkowości nazwa.pl. Jest to przede wszystkim wysoka kultura organizacyjna i ciągły nacisk na rozwój technologiczny i produktowy. Wystarczy przecież wspomnieć, że nazwa.pl jest obecnie jedynym operatorem sieci CDN w Polsce, jedynym polskim rejestratorem domen z akredytacją ICANN, jedynym polskim dostawcą certyfikatów SSL z kodowaniem ECDSA, jako pierwsza polska firma wdrożyła DNS Anycast, obsługuje ponad 2/3 domen polskich zabezpieczonych za pomocą DNSSEC oraz jako jedyna świadczy usługi 2FA dla poczty poprzez protokół POP3/IMAP4.
Liczba wdrożeń i innowacji nazwa.pl stała się tak długa, że spółka już 5 lat temu przestała mieć w tym zakresie jakąkolwiek konkurencję w Polsce, a jedynym benchmarkiem stały się już tylko firmy z rynku amerykańskiego. Tyle tylko, że i tutaj technologicznie nazwa.pl potrafiła za pomocą swoich usług CloudHosting wyprzedzić zachodnią konkurencję. Usługi te nie są jak w wielu nowoczesnych firmach uruchamiane na bazie chmury, ale same w sobie stanowią chmurę, zapewniając dynamiczne rozkładanie obciążenia per pojedyncza usługa hostingowa oraz automatyczną integrację z siecią CDN.
Marka netart.com
Przygotowując się do ekspansji zagranicznej, nazwa.pl już od kilku lat zastanawiała się pod jaką marką byłoby najlepiej to zrobić. Najbardziej logiczne wydawało się od zawsze wykorzystanie domeny netart.com powiązanej z historyczną nazwą NetArt, od której wszystko się zaczęło. Wyceny tej domeny sięgały jednak nawet zawrotnych poziomów kilku milionów dolarów. Ostatecznie udało się wynegocjować warunki jej zakupu i obecnie jest ona już w posiadaniu nazwa.pl.
Marka netart.com to krótka nazwa, której geneza słowotwórcza pochodzi od dwóch angielskojęzycznych słów „network” i „art”. Sztuka sieci to najbliższe polskojęzyczne tłumaczenie, którego sens według Piotra Nowaka opierał się na połączeniu technicznej części funkcjonowania sieci Internet z elementami wizualnymi, jakie ta sieć pozwalała przekazywać za sprawą pierwszych graficznych przeglądarek Netscape Navigator. Dla polskojęzycznych użytkowników zlepek słów netart może nie budzić tak wielu emocji i skojarzeń, ale dla anglosaskich odbiorców stanowić będzie łatwo zapamiętywaną markę.
Rynki zachodnie oczekują zaawansowanych rozwiązań
Oferta produktowa nazwa.pl już kilka lat temu wyprzedziła oczekiwania większości polskich odbiorców. Jednak zaawansowane rozwiązania technologiczne oferowane przez spółkę doskonale dopasują się do bardziej zaawansowanych użytkowników, na wysoko rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej i USA. O ile bowiem użytkownicy w Polsce szukają „jak najtaniej”, to dużo większe organizacje na zachodzie oceniają usługę bardziej przez pryzmat przewag, które ta usługa może im zapewnić w walce o rynek. W Polsce zamiast patrzyć na całkowity koszt posiadania TCO, nadal większość firm patrzy na jednostkową cenę usługi, zupełnie pomijając koszty dodatkowej pracy swoich pracowników oraz koszty utraconej szansy związane z brakiem wielu funkcjonalności.
Harmonogram ekspansji
Wyjście na rynki zagraniczne zostało poprzedzone wieloma zmianami w funkcjonowaniu firmy nazwa.pl, jej narzędziach oraz ofercie produktowej. Można powiedzieć, że przygotowania do tej operacji trwają już od ponad 2 lat. Narzędzia przygotowywane są już od razu z myślą o obsłudze w wielu językach, metody płatności oparte są o subskrypcje i model za użycie, hosting powiązany jest z siecią CDN, która zapewnia taką samą szybkość działania stron niezależnie od lokalizacji odbiorcy, a DNS Anycast zapewnia globalną dystrybucję informacji o domenach i zaawansowaną ochronę DDoS.
Prace zmierzające do uruchomienia serwisu netart.com są już na ostatniej prostej. Ustalony został ostateczny model działania na rynkach zagranicznych, wygląd serwisu i zasady obsługi klientów z poszczególnych rynków. Do zakończenia prac pozostały już tylko tygodnie, związane z uruchomieniem serwisu sprzedażowego. Wszystko wymaga jednak wielu testów, dlatego sprzedaż w serwisie netart.com rozpocznie się na początku drugiego kwartału 2023.