Podcasty są w ostatnim czasie prawdziwym fenomenem Internetu. Okazuje się, że forma zarezerwowanego niegdyś dla radia słuchowiska mimo konkurencji ze strony YouTube wcale nie jest archaiczna. Warto wziąć udział w rosnącym zjawisku. A zatem — jeśli masz coś do powiedzenia, czemu tego nie nagrać?
Wraz z rozwojem technologii streamingu wzrosła też popularność podcastów. Przewiduje się, że w najbliższej przyszłości aż 20% wszystkich odsłuchów na Spotify będzie dotyczyła właśnie ich. Sam serwis w ostatnim czasie za prawa do najpopularniejszych „słuchowisk” zapłacił aż 200 mln dolarów, co dobrze obrazuje kształt tego rynku.
Aby nagrywać podcasty, niepotrzebne są duże inwestycje. Największą z nich jest inwestycja czasu w opracowanie dobrego pomysłu i scenariusza nagrania, aby zainteresować coraz to bardziej wyrobionego słuchacza. Jeśli jednak już je masz — jak zabrać się do nagrywania od strony technicznej?
Odpowiednie pomieszczenie
Aby podcast brzmiał profesjonalnie, nie powinna być słyszalna akustyka pomieszczenia. Oznacza to brak nieprzyjemnego dla ucha pogłosu, który sprawia, że głos wydaje się dochodzić z oddali.
By to osiągnąć, nie trzeba oczywiście nagrywać w studiu nagrań. Wystarczy wybrać pomieszczenie, w którym mniej jest nagich ścian a więcej elementów pochłaniających dźwięk. Doskonałe będą np. regały z książkami, zasłona w oknie czy gruby dywan na podłodze (a najlepiej wszystko na raz). Świetnie spisywała się w tym celu modna w poprzednim ustroju boazeria, ale nie sugerujemy, aby dla dobra podcastu do niej wracać…
Oprócz akustyki warto zadbać o to, aby w nagraniu nie pojawiały się dźwięki otoczenia. W tym celu wystarczy zamknąć okno, szczególnie jeśli znajduje się za nim ruchliwa ulica oraz poprosić domowników o ciszę w czasie nagrania. A jeżeli mają miejsce takie zdarzenia losowe, jak remont za ścianą — nagrywanie przełożyć na wieczór. Trzeba również pamiętać o wyłączeniu urządzeń, takich jak np. wentylator.
Jaki mikrofon
Mikrofony dzielą się na dwa rodzaje: dynamiczne i pojemnościowe.
- mikrofony dynamiczne
Słabiej przenoszą wysokie częstotliwości głosu (np. głoski syczące) oraz rejestrują mniej odgłosów otoczenia, co jest dla domowego podcastera dużą zaletą. Polecane są szczególnie do nagrywania rozmów.
- mikrofony pojemnościowe
Rejestrują naturalne brzmienie głosu ze wszystkimi jego niuansami. Gwarantują wyższą jakość nagrania, ale w bardziej słyszalne w nim będą dźwięki otoczenia oraz akustyka pomieszczenia.
Mikrofony dla podcasterów powinny mieć charakterystykę kardioidalną, co oznacza, że rejestrują głównie dźwięk dochodzący od frontu urządzenia (te, które robią to w jeszcze większym stopniu to super- i hiperkardioidalne).
Jeśli prowadzisz rozmowy z gośćmi i chcesz używać do tego celu jednego mikrofonu, możesz wybrać taki z charakterystyką dookolną (czyli zbierające dźwięk z całego otoczenia urządzenia) lub ósemkową (jest to podwójna charakterystyka kardioidalna skonfigurowana w przeciwnych kierunkach).
Najprostszym i najtańszym rozwiązaniem jest zakup mikrofonu ze złączem USB. Podłączysz go bezpośrednio do komputera, który zarejestruje dźwięk przy użyciu swojej karty dźwiękowej.
Alternatywą jest mikrofon ze złączem XLR. Aby z niego korzystać, potrzebny będzie jednak zewnętrzny interfejs audio.
Najpopularniejsze mikrofony dla podcasterów:
- pojemnościowy Yeti USB Microphone od Blue Microphones — jego zaletą jest możliwość wyboru między 3 rodzajami charakterystyk: kardioidalną, ósemkową i dookolną, przez co posłuży Ci zarówno do nagrań samego siebie, jak i rozmów. Dostaniesz go za ok. 600 zł.
- dynamiczny Rode Podcaster USB — jego charakterystyka dostosowana jest do częstotliwości ludzkiego głosu i to właśnie te częstotliwości będzie głównie przenosił, nie dźwięki otoczenia. Kosztuje ok. 850 zł.
Jeśli chcesz jednak wydać mniej, bez problemu znajdziesz bardzo dobre, tańsze propozycje. Podcast to nie studyjne nagranie wokalu — większość dostępnych na rynku mikrofonów będzie dla niego w zupełności wystarczających.
Akcesoria do mikrofonu
- statyw
Wiele mikrofonów dla podcasterów sprzedawanych jest z dołączanym statywem do ustawienia na biurku (można kupić go także osobno). Jest to wygodne rozwiązanie, ale większą swobodę w wyborze pozycji ciała może dać Ci przykręcany do blatu statyw z regulowanym ramieniem.
Jeżeli planujesz rozmowę z zaproszonym gościem i chcecie wygodnie zasiąść w fotelach, będziecie potrzebowali mikrofonów (lub jednego mikrofonu o charakterystyce ósemkowej, lub dookolnej) na pełnowymiarowych, stawianych na podłodze statywach.
- uchwyt antywstrząsowy
Dzięki niemu nie będą przenoszone do mikrofonu drgania podłoża.
- filtr pop
Sprawi, że nagranie nie będzie zakłócane przez głoski wybuchowe (jak „p”„,b”).
Zewnętrzny interfejs audio
Do nagrywania podcastu w zupełności wystarczy komputer i mikrofon ze złączem USB. Jeśli jednak zależy Ci na lepszej jakości nagrywanego dźwięku, możesz postarać się o zewnętrzny interfejs audio. Będziesz go też potrzebować, jeśli wybierzesz mikrofon ze złączem XLR lub zdecydujesz się na nagrywanie za pomocą więcej niż jednego mikrofonu.
Zewnętrzne interfejsy audio zastępują wbudowaną kartę dźwiękową komputera i łączy się je z nim za pomocą kabla USB. Wyposażone są w preampy mikrofonowe i najczęściej minimum dwa wejścia na kabel XLR. Dobrej jakości interfejs dostaniesz już za kilkaset złotych.
Program do edycji dźwięku
Do nagrywania oraz edycji dźwięku w zupełności wystarczy Ci darmowy Audacity. Program umożliwia między innymi wyrównanie głośności ścieżki (normalizację i kompresję), wycięcie niepożądanych fragmentów czy redukcję szumu. W Audacity zmiksujesz też sygnał z dwóch mikrofonów, podłożysz muzykę czy dołączysz osobne nagranie czołówki.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ NA BLOGU:
- Pozycjonowanie wideo na YouTube
- Ambasadorowie marki skutecznym wsparciem działań marketingowych
- 5 sposobów na promowanie produktu online
PODSUMOWANIE
Aby zacząć nagrywać podcasty wystarczy inwestycja ok. kilkuset złotych w mikrofon (lub nawet mniej, gdy zdecydujesz się kupić na początek tańszy sprzęt). Należy zadbać jeszcze o odpowiednią akustykę pomieszczenia oraz poświęcić chwilę na naukę obsługi bezpłatnego Audacity.
Jak widać, tzw. próg wejścia jest tu niższy niż w przypadku wideobloga. Z drugiej strony podcasty to zazwyczaj dłuższe formy niż filmy na YouTube, zatem należy dobrze przemyśleć scenariusz nagrania, by było ono interesujące. Tym bardziej że na tym rynku panuje już duża konkurencja i nie jest tak łatwo zatrzymać słuchacza na swoim kanale.