Tworzenie strony internetowej opartej na skrypcie WordPress warto rozpocząć od wyboru motywu. Może się to wydawać trudne, ponieważ liczba motywów, szczególnie płatnych, jest olbrzymia. Dlatego też przygotowaliśmy kilka wskazówek, które mogą ułatwić wyłowienie w morzu propozycji tej odpowiedniej.
Gdzie szukać motywów?
Możemy się zdecydować na darmowy lub płatny motyw. Darmowe motywy znajdziemy na takich stronach jak:
- WordPress.org,
- justfreethemes.com,
- Template Monster,
- na blogach i w serwisach zajmujących się tematyką WordPressa.
Płatne motywy kupimy w sklepach rodzaju ThemeForest czy wspomnianego Template Monster.
Motyw WordPress płatny czy darmowy?
Koszt płatnych motywów to zazwyczaj od 19 do 50 euro. Decydując się na nie, mamy większy wybór oraz możemy liczyć na wsparcie techniczne, regularne aktualizacje i dodatkowe wtyczki. Zaletą płatnych motywów jest też to, że możemy wyszukać motywy pod kątem interesujących nas funkcji. Korzystając z płatnego motywu mamy szansę na to, że nasza strona będzie bardziej unikalna niż w przypadku wyboru darmowych rozwiązań, z których najlepsze są przeważnie niezwykle popularne. Natomiast jeżeli chcemy zaoszczędzić na dodatkowych kosztach, możemy zdecydować się na wspomniany motyw darmowy. Jeśli tworzymy prostą stronę „wizytówkową” lub bloga, to rozwiązanie może okazać się zupełnie wystarczające. Trzeba jedynie poświęcić trochę czasu na poszukiwania, a na pewno znajdziemy odpowiednie dla siebie rozwiązanie.
O czym pamiętać, wybierając motyw?
- Zdefiniuj swoje potrzeby
Przed wybraniem motywu WordPress powinniśmy przede wszystkim wiedzieć, jaką witrynę chcemy stworzyć. Nie chodzi tu o ogólnikowe określenie, np. firmową, ale bardziej precyzyjne określenie funkcjonalności, które powinny się znaleźć na stronie.
Aby do tego dojść, powinniśmy wiedzieć, jaki cel nam przyświeca, do czego witryna ma dokładnie służyć. Plan ten warto sobie zwizualizować za pomocą prostej makiety strony, którą można stworzyć np. za pomocą bezpłatnej aplikacji Canva.
Wyszukując motywy w sklepach, często mamy do dyspozycji filtry, za pomocą których możemy wybierać motywy pod kątem potrzebnych nam funkcji czy też układu (np. jedna czy dwie kolumny). Pozwalają one się także zorientować, jakie funkcje motywów są generalnie dostępne, co może wpłynąć na nasze pomysły na witrynę.
- Postaw na minimalizm
Minimalizm jest stale aktualnym trendem w projektowaniu stron internetowych. Proste witryny pozwalają użytkownikowi skoncentrować się na treści, nie odciągając jego uwagi niepotrzebnymi elementami designu. Wpływa to bezpośrednio na realizację celów strony, jak na przykład doprowadzenie klienta do skontaktowania się z firmą.
Proste motywy są także „bardziej odporne” na upływ czasu. Trendy w projektowaniu stron mogą się zmieniać i im bardziej design witryny realizuje aktualną modę, tym większe prawdopodobieństwo, że za jakiś czas się zdezaktualizuje. Minimalizm za to prawdopodobnie zawsze będzie na czasie.
- Zachowaj spójność z kolorystyką i charakterem marki
Wybierając motyw, najczęściej zwracamy uwagę nie tyle na jego funkcję, co na sam design. Ważne, aby nie kłócił się on z identyfikacją wizualną marki. Należy zachować kolory, które wynikają z logo, a także trzymać się jego charakteru. Czarno-białe logo z klasyczną czcionką często narzuca nam np. bardziej stonowany wygląd witryny niż logo kolorowe i nowoczesne.
Nie mniej istotny jest charakter naszej marki. Jeśli powiązana jest ona z dynamiką i takimi wartościami jak np. młodość, design naszej witryny również powinien do nich nawiązywać (choćby poprzez nowoczesność i bardziej wyrazistą kolorystykę). Ważne, aby nie dać się „uwieść” atrakcyjnemu wyglądowi motywu i ostatecznie nie stworzyć strony nieodpowiadającej skojarzeniom, jakie chcemy, aby wzbudzała nasza marka.
- Zwróć uwagę na recenzje i liczbę instalacji
Oceny i recenzje użytkowników, które możemy znaleźć w sklepach z motywami lub na stronie pobierania WordPressa, są ważnym wskaźnikiem świadczącym o jakości motywu. Dzięki nim dowiemy się, jak motyw sprawdza się w bieżącym użytkowaniu i jaka jest np. jego kompatybilność z najpopularniejszymi wtyczkami.
Liczba instalacji także jest istotna, ponieważ oznacza popularność motywu. Im więcej instalacji, tym bardziej także wiarygodne są oceny użytkowników (gdyż jest ich zwyczajnie więcej). Często wykorzystywane motywy cechuje zazwyczaj także uniwersalność i otwartość na personalizację, dzięki czemu możemy lepiej dostosować witrynę do naszych potrzeb.
- Jakie są opcje personalizacji motywu
Jak wspomnieliśmy, możliwość personalizacji motywu znacznie ułatwia pracę nad stroną. O ile możliwe jest zawsze dokonywanie zmian w jego wyglądzie poprzez modyfikację plików CSS, dobrze jest, aby dało się to robić wygodniej.
Do powyższych celów służą funkcje motywu dostępne np. poprzez stronę „Dostosuj” panelu administracyjnego WordPressa. Istnieją motywy, które pozwalają na wygodną zmianę np. rodzaju i wielkości czcionek czy też kolorystyki strony. Modyfikacje będziemy mogli zobaczyć od razu w oknie podglądu. Opcje te pozwalają na dostosowanie designu strony do identyfikacji wizualnej marki i jej charakteru.
- Zwróć uwagę na wsparcie i dokumentację
Ważne, abyśmy tworząc stronę na podstawie wybranego motywu, w razie problemów mogli liczyć na pomoc jego twórców. Odpowiedni support przydaje się szczególnie na początku prac, zwłaszcza jeśli jesteśmy początkującymi adeptami WordPressa.
Dlatego też zwróćmy uwagę, przez jaki czas twórcy motywu oferują pomoc techniczną oraz jaki jest jej zakres. Istotna jest także rzetelna dokumentacja motywu. Odwołując się do niej, nie będziemy musieli szukać po omacku, próbując konfigurować jego funkcje.
- Przetestuj responsywność motywu
Biorąc pod uwagę, że współcześnie połowa ruchu na stronach internetowych pochodzi z urządzeń mobilnych, podstawową kwestią jest, by z witryny korzystało się równie wygodnie na smartfonach czy tabletach, jak na komputerach. Dostosowywanie się układu strony do wielkości wyświetlacza to właśnie responsywność.
Obecnie praktycznie się nie zdarza, by motywy nie były dostosowane do obsługi urządzeń mobilnych. „Responsywność jednak responsywności nierówna”, dlatego warto ją samemu przetestować.
Jeżeli chcemy skorzystać z darmowego motywu, wystarczy go zainstalować i wejść na stronę z urządzeń mobilnych. Gdy decydujemy się na motyw płatny, możemy obejrzeć na smartfonie czy tablecie strony demonstracyjne. Zwróćmy uwagę m.in. na wygodę nawigacji czy wygląd postów bloga.
Nie szukaj bez końca
Liczba motywów dostępnych w sklepach może być przytłaczająca. Warto poświęcić czas na wybór optymalnej propozycji, aczkolwiek nie pozwólmy, aby nadmiar propozycji sparaliżował nasze prace.
Czasem trzeba zdecydować się na rozwiązanie po prostu wystarczająco dobre, nie szukając ideału, by sprawnie zacząć tworzenie witryny. Przy tak szerokim wyborze bez wątpienia znajdziemy motyw, na podstawie którego zaprojektujemy atrakcyjną, funkcjonalną i dobrze działającą stronę.