WordPress jest systemem, w którym właściwie każdy może stworzyć stronę. Nie trzeba do tego umiejętności programistycznych. Czy w dobie popularności tego CMS-a jest jeszcze zatem na rynku miejsce dla webmasterów? Niezmiennie tak – oto dlaczego.
Nie taki WordPress prosty
Mimo pozornej prostoty systemu, stworzenie strony na WordPressie nie jest aż tak łatwe. Wymaga zaznajomienia się z jego funkcjami oraz zdobycia podstawowej wiedzy na temat wtyczek, chociażby po to, by potrafić zainstalować podstawowe pluginy do budowy stron metodą przeciągnij i upuść.
Klienci musieliby poświęcić swój czas na zdobycie nowych umiejętności, a w firmach oddelegować do tego celu pracownika. Stworzenie strony zajęłoby z tego powodu dużo czasu i to bez pewności, że efekt będzie wyglądał profesjonalnie.
Nawet jeśli po naszej stronie nie będzie pracy w zakresie kodowania (lub będzie bardzo ograniczona, np. do zmian w CSS), klient może potrzebować osoby, która w pełni zajmie się wszystkimi aspektami tworzenia strony, aby sam nie musiał się tego uczyć.
Budowę witryny rozpoczynamy przede wszystkim od wyboru właściwego rozwiązania hostingowego, na którym będzie publikowana nasza strona WWW oraz wyboru domeny, czyli adresu, jaki osoba wchodząca na stronę będzie musiała wpisać w swojej przeglądarce internetowej. W ofercie nazwa.pl znajdują się profesjonalne rozwiązania hostingowe oparte na technologii Cloud. Koszt serwera rozpoczyna się już od 100 zł netto za rok – jest to cena pakietu Hosting Cloud Basic, o pojemności 100 GB. Do tego należy doliczyć koszt domeny internetowej – 10 zł netto za pierwszy rok. Mając serwer internetowy i zainstalowaną na nim aplikację WordPress (w przypadku Hosting Cloud Basic od nazwa.pl instalacja skryptu WordPress wykonywana jest automatycznie przez Panel Zarządzania serwerem – Active.admin), w kolejnym etapie dokonujemy wyboru odpowiedniego szablonu skryptu, który spełni wymagania techniczne nowoczesnej strony. Przede wszystkim jednak trzeba odpowiednio ulokować wszystkie jej elementy, aby spełniała standardy użyteczności. Wymaga to podstawowej wiedzy z zakresu UX, a także czasu spędzonego na mozolnym budowaniu witryny, chociażby we wtyczkach drag&drop.
Kolejnym problemem związanym z WordPressem, który możemy za klienta rozwiązać, jest dobranie do witryny odpowiednich wtyczek. Wokół CMS powstał olbrzymi ekosystem pluginów, w którym trudno się zorientować. A jest to niezbędne, jeśli system ma rozwinąć skrzydła.
Aby strona posiadała takie podstawowe funkcjonalności jak np. formularz kontaktowy, niezbędne jest korzystanie z odpowiednich wtyczek, których do wyboru w każdej sytuacji mamy przynajmniej kilka. Ważne są także pluginy służące do tworzenia pokazów slajdów, poprawy wydajności strony, SEO czy ewentualnego stworzenia wielojęzycznej witryny. Potrzebne jest tu zorientowanie w świecie WordPressowych wtyczek oraz umiejętność korzystania z nich.
Wszystko to sprawia, że klienci najczęściej potrzebują osoby, która zajmie się wszystkimi aspektami tworzenia strony. Budowanie jej samodzielnie, bez odpowiedniej wiedzy zajęłoby im bardzo dużo czasu i byłoby często błądzeniem po omacku. Tutaj właśnie możemy pojawić się my, nawet korzystając z gotowych szablonów i praktycznie nie kodując.
Tworzenie autorskich motywów
Mimo że w sieci można znaleźć tysiące gotowych motywów, nie zawsze będzie to rozwiązanie satysfakcjonujące klienta. Jeżeli ma on specyficzne wymagania dotyczące wyglądu i działania strony, rozwiązaniem jest motyw tworzony indywidualnie.
Najczęściej dotyczy to sytuacji, gdy klient decyduje się na indywidualny projekt graficzny strony. Tworzony jest przez grafika i następnie kodowany przez programistę. Dzięki temu zleceniodawca nie musi iść na żadne kompromisy dotyczące wyglądu strony – jej design będzie dokładnie taki, jakiego oczekuje.
Zaletą indywidualnego motywu jest także jego niepowtarzalność. Gotowe motywy sprzedawane są wielokrotnie, co sprawia, że powstaje wiele stosunkowo podobnych stron. Marki dbające o swój wizerunek wolą uniknąć takich sytuacji i zdecydować się na w pełni unikalny design.
Motyw skrojony na miarę posiada także funkcje dokładnie dopasowane do potrzeb witryny. Co istotne – tylko te funkcje. Gotowe motywy starają się być maksymalnie uniwersalne, dlatego wyposażone są w dużą ilość opcji konfiguracyjnych, które najczęściej nie są klientowi potrzebne.
Mnogość funkcji wpływa często na wydajność strony, ponieważ muszą się one wczytać przy jej ładowaniu. Wzrasta objętość strony oraz liczba żądań wysyłanych do serwera, gdy użytkownik się z nią łączy. Autorskie motywy, dzięki znacznie mniejszej ilość funkcji są znacznie „lżejsze” od gotowych, przez co działają szybko.
Na szybkość działania ma także wpływ czystość kodu autorskich motywów. W przypadku motywów gotowych często mamy do czynienia z chaotycznym kodem, co jest związane między innymi z funkcjami umożliwiającymi proste budowanie strony. Sprawiają one, że łatwiej jest samemu modyfikować witrynę, jednak powodują ostatecznie problemy z wydajnością powodowane nadmiarowością kodu i jego nieoptymalną strukturą.
Warto pracować z WordPressem
Mimo pozornej prostoty WordPressa, nadal nie brakuje przy nim pracy dla specjalistów zajmujących się tworzeniem stron internetowych. Nawet w przypadku korzystania z gotowych szablonów klienci często potrzebują pomocy, aby nie musieć uczyć się działania systemu. Ponadto dobrze zaprojektowana strona wymaga wiedzy dotyczącej ekosystemu wtyczek WordPressa oraz UX.
Webmasterzy są także niezbędni, jeśli klient chce stworzyć stronę z dedykowanym motywem. Ma to wiele zalet, szczególnie jeśli marce zależy na unikalnej szacie graficznej witryny lub ma specyficzne wymagania dotyczące jej funkcjonalności. Dobrze napisane autorskie motywy są także bardziej wydajne. Wszystko to sprawia, że warto zainwestować swój czas, by zostać WordPressowym ekspertem. Mimo dużej konkurencji, na tym rynku nie powinno zabraknąć nam pracy.