Myśląc o mediach społecznościowych, najczęściej wspominamy najpopularniejsze kanały. Prowadząc działania marketingowe, warto jednak nie koncentrować się jedynie na Facebooku, Twitterze, Instagramie czy YouTube’ie. Inwestycja w inne platformy również może się opłacić. Na które z nich warto zwrócić uwagę?
LinkedIn jest serwisem networkingowym poświęconym życiu zawodowemu. Zrzesza profesjonalistów, którzy poszukują nowych możliwości kariery, chcą zaprezentować swoje dokonania i zainteresowania w praktykowanej branży lub po prostu poszukują ciekawych informacji pochodzących od innych użytkowników serwisu.
Serwis jest skutecznym narzędziem do zdobywania potencjalnych klientów. Nawiązywać tam można wartościowe kontakty, także z osobami decyzyjnymi w firmach, dzięki czemu może on służyć do prowadzenia marketingu B2B.
Sam networking za pośrednictwem serwisu jest znacznie bardziej skuteczny niż spotkania networkingowe „w realu”. Swoje działania możemy prowadzić permanentnie oraz zyskujemy dostęp do większej liczby potencjalnych kontaktów.
Ponadto LinkedIn jest narzędziem, za pomocą którego możemy zaprezentować się jako ekspert branży, publikując wysokiej jakości materiały edukacyjne w formie tekstu lub filmów. Pozwala to pozycjonować się w charakterze firmy, z którą warto współpracować, gdyż jest kompetentna w swojej dziedzinie.
Serwis pozwala także na budowanie społeczności wokół naszej marki. Poprzez prowadzenie profilu firmowego i zapraszanie do jego obserwowania osób z listy naszych kontaktów, możemy zainteresować je naszymi treściami, co ostatecznie ma szansę przełożyć się na sprzedaż.
TikTok
TikTok to aplikacja służąca do tworzenia i zamieszczania krótkich wideo, która zdobyła w ostatnim czasie olbrzymią popularność. Obecnie korzysta z niej aż 800 milionów użytkowników na całym świecie. Są to w 43% osoby między 16 a 24 rokiem życia, co sprawia, że kanał ten dobrze sprawdza się w marketingu skierowanym do młodszych konsumentów.
Platforma jest bardzo skutecznym narzędziem do budowania społeczności. Widoczne jest tam podążanie za aktualnymi trendami, do których może przyłączyć się także marka, o ile będzie w stanie na bieżąco je identyfikować i wykorzystywać.
Skuteczne prowadzenie marketingu za pomocą TikToka wymaga tworzenia treści pozbawionych stricte reklamowego wydźwięku, ponieważ pokolenie Z jest wobec niego niechętne. Pokolenie Z to określenie osób, które urodziły się po 1995 roku, zatem przez całe swoje życie mogą korzystać z dostępu do Internetu czy urządzeń mobilnych. Ciągła obecność w mediach społecznościowych przekłada się na większą kreatywność użytkowników. TikTok stanowi zatem doskonałą platformę do zamieszczania kreatywnych treści i angażującego storytellingu, nie przypominających typowych reklam.
Ponadto na TikToku możemy z powodzeniem wykorzystywać treści tworzone przez użytkowników (user generated content). Uznawane są one przez użytkowników za znacznie bardziej wiarygodne i autentyczne od tradycyjnego przekazu marketingowego marki, co przekłada się na większą skuteczność kampanii.
Platforma zrzesza także olbrzymią ilość influencerów. Wśród nich szczególnie warto zwrócić uwagę na mikroinfluencerów (do 100 tys. obserwatorów) i nanoinfluencerów (do 10 tys. obserwatorów). Postrzegani są oni coraz częściej jako bardziej godni zaufania od celebrytów z milionami obserwujących w social mediach. Dzięki nim można dotrzeć także do nisz, co ułatwia trafniejsze targetowanie potencjalnych klientów.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Snapchat
W związku z olbrzymim sukcesem TikToka Snapchat nieco stracił na znaczeniu, ale nadal może pochwalić się 238 milionami aktywnych użytkowników. Platforma również umożliwia publikowanie krótkich treści wideo. Korzysta z niej podobna grupa wiekowa.
Snapchat był pierwszym serwisem, który stawiał na ulotną treść, aktywną jedynie przez 24 godziny. Jego tropem poszedł następnie Instagram i Facebook ze swoimi stories. Efemeryczne treści cechują się większą dynamiką i dobrze trafiają w gusta młodszych użytkowników. Ponadto uważane są za bardziej autentyczne, gdyż są publikowane spontanicznie, a ich niedopracowanie, może być nawet atutem dla użytkowników.
Platforma zdobyła popularność także ze względu na pionowy format wideo, łatwy do nakręcenia za pomocą telefonu. Użytkownik nie jest zmuszony także do zmieniania pozycji smartfona, aby obejrzeć filmy w pełnej wielkości. Marki szybko podchwyciły ten trend i same zaczęły tworzyć tego typu wideo, uzyskując większe zaangażowanie odbiorców.
Snapchat to także możliwości dla e-commerce, dzięki funkcjonalności SnapCash. Pozwala ona na robienie zakupów bez opuszczania aplikacji (podobnie jak sklep Instagrama). Zwiększa to szansę na dokonanie przez użytkownika szybkiej, spontanicznej transakcji.
Podobnie jak w przypadku TikToka, treści publikowane przez markę w Snapchacie powinny być kreatywne, lekkie i angażujące, często zabawne. Aby to osiągnąć, należy dobrze zrozumieć specyficzną „poetykę” serwisu, eksplorując pojawiające się w nim treści.
Pinterest pozwala na gromadzenie w swoim albumie zdjęć czy filmów znalezionych w Internecie lub innych miejscach serwisu. Jest to zatem rodzaj tablicy korkowej, do której użytkownik „przypina” interesujący go content. W ten sposób nasze treści mogą rozprzestrzeniać się po platformie.
Serwis jest dla użytkowników rodzajem wizualnej wyszukiwarki, która może wpływać na ich decyzje zakupowe. Korzystny dla marki jest fakt, że w Pintereście droga do źródła treści jest skrócona, dzięki czemu klient może szybko trafić na stronę firmy. Wpływa to pozytywnie na współczynnik konwersji.
Ważne jest także to, że algorytm Pinteresta zwiększa wartość contentu za każdym razem, gdy zostaje on przypięty do czyjejś tablicy. Dzięki temu nawet opublikowana dużo wcześniej treść może pojawić się w wynikach wyszukiwania serwisu.
Pinterest ma również pozytywny wpływ na SEO, gdyż zwiększa liczbę linków prowadzących do naszej witryny, co przekłada się na większy ruch. Tablice potrafią być także wysoko umiejscowione w wynikach wyszukiwania, co jest także korzystne dla pozycjonowania naszej witryny.
Prowadząc marketing na Pintereście, można dotrzeć przede wszystkim do kobiet, które stanowią 80% użytkowników serwisu (jest to szansa m.in. dla marek modowych czy kosmetycznych). Ponadto osoby korzystające z platformy są w wieku od 25 do 50 lat, a zatem dysponują większą siłą nabywczą niż młodzi użytkownicy TikToka czy Snapchata.
Warto otworzyć się na różne kanały
Facebook, Twitter, Instagram i YouTube pozostaną zapewne głównymi mediami społecznościowymi, w których będą działać marketerzy. Udane kampanie social media wykorzystują jednak wiele kanałów, mając na uwadze fakt, że docierają w ten sposób do innych grup odbiorców oraz mogą stosować różnego rodzaju przekaz. Zbierając materiały – filmiki i zdjęcia do publikacji w wybranych social mediach, warto odpowiednio wcześniej zadbać o ich bezpieczeństwo. Aby nie doświadczyć ich nierzadko bolesnej utraty, z pomocą przychodzi aplikacja Cloud Backup, która skutecznie chroni zebrane na komputerach pliki przed niepożądanymi skutkami cyberataków, awarii dysku lub utraty laptopa.
Podstawowym korkiem w marketingu online jest przede wszystkim trafne zdefiniowanie swojego targetu, aby wiedzieć, w które platformy warto inwestować. Powinniśmy także przeprowadzać regularną ewaluację prowadzonych kampanii – dzięki temu określimy serwisy prowadzące do najwyższej konwersji.