Świąteczny sezon na podarki rozpoczyna się już 6 grudnia. Wówczas zarówno dzieci, jak i dorośli, mogą spodziewać się drobnych upominków „pod poduszką”. Czy kiedyś zastanawialiście się, dlaczego to właśnie w Mikołajki obdarowujemy się nawzajem? Mimo że samo święto wydaje się dość oczywiste, to warto się chwilę zastanowić nad jego początkami.
Skąd się wzięły Mikołajki?
Geneza święta obchodzonego 6 grudnia związana jest z postacią św. Mikołaja, biskupa Miry. Żył on prawdopodobnie na przełomie III i IV wieku, a pierwsze historyczne wzmianki na jego temat pochodzą z VI wieku. Trudno jednoznacznie określić, czy rzeczywiście istniał, aczkolwiek bez wątpienia od wczesnego średniowiecza był wielokrotnie wspominany w przekazach hagiograficznych. Uznawano, że św. Mikołaj zmarł 6 grudnia, stąd też data jego święta, podczas którego dzieci obdarowywane były prezentami.
O przekazywaniu dzieciom prezentów wspominają już źródła późnośredniowieczne, kiedy to grzeczni milusińscy otrzymywali słodycze. O ile u nas prezenty podkładane są dzieciom pod poduszkę, zwyczaje innych krajów nakazują pozostawiać Mikołajowi buty lub duże skarpety, aby mógł włożyć tam podarki. Dzisiejsze Mikołajki to święto, które dość mocno zlaicyzowało się, nabierając bardziej bajkowego charakteru. Niezmieniona pozostała data związana z dniem śmierci biskupa Miry. W niektórych krajach prezenty wręczają już też inne postaci, jak np. we Francji, gdzie obdarowującym jest świecki Père Noël, w Szwecji prezenty przynosi skrzat Jultomte, a w Anglii – Father Christmas.
Co i gdzie kupujemy na Mikołajki?
Interesującym źródłem informacji o polskich zwyczajach zakupowych w okresie świątecznym jest raport firmy Deloitte „Zakupy świąteczne 2020”. Można go z powodzeniem odnieść do Mikołajek, ponieważ sezon grudniowego obdarowywania zaczyna się właśnie w ten dzień. Według raportu najbardziej pożądanymi prezentami wśród osób dorosłych są kosmetyki i perfumy, gadżety elektroniczne, odzież, obuwie, dobra luksusowe i książki.
Kupujący starają się sprostać oczekiwaniom przyszłych obdarowanych, wybierając głównie powyższe kategorie produktów. W przypadku dzieci i młodzieży, których to grup szczególnie dotyczą Mikołajki, kolejność jest nieco inna, gdyż na pierwszym miejscu są (co oczywiste) zabawki. Dorośli zostawiają maluchom pod poduszką także gadżety elektroniczne czy kosmetyki i perfumy. Popularne stały się także karty podarunkowe i subskrypcje.
Jeśli chodzi o sklepy, znacznie większą popularnością zaczęły cieszyć się w ostatnim czasie te internetowe. Aby sprawdzić atrakcyjność e-handlu dla konsumentów, ankietujący Deloitte poprosili respondentów o wskazanie, które kanały sprzedaży lepiej odpowiadają ich potrzebom przy zakupie konkretnych produktów. Sklepy internetowe zdobyły tutaj przewagę w następujących kategoriach: telefonów komórkowych (53% do 47%), gadżetów elektronicznych (57% do 43%) czy zabawek i artykułów związanych z hobby (51% do 49%).
W przypadku innych rodzajów produktów odpowiedzi ankietowanych dotyczące preferowanego miejsca dokonywania zakupu prawie zrównały popularność sklepów stacjonarnych i internetowych. Niemal równie chętnie w sposób tradycyjny i online kupujemy odzież i obuwie, dobra luksusowe czy akcesoria sportowe. Rzadziej wybieramy sklepy internetowe w przypadku produktów do domu, kosmetyków i perfum czy artykułów spożywczych.
Produkty nazwa.pl pod poduszkę? Czemu nie!
Jedną z najważniejszych motywacji konsumenckich — dotyczących zarówno zakupów online, jak i tych w sklepie tradycyjnym — są rabaty i promocje. Zaczynają się one już w listopadzie, a kulminację osiągają w Black Friday i Cyber Monday. Jest to dobry czas, aby zaopatrzyć się w prezenty na Mikołajki.
W nazwa.pl promocje na usługi trwają cały rok, niezależnie od internetowych świąt obniżek. Nasz szybki – niczym zaprzęg reniferów świętego Mikołaja – hosting 😉, czy też bezpieczna poczta, dzięki której Twój list dotrze do samej Laponii, to wartościowe podarki na święto biskupa z Miry 😊. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty, dzięki której można zaistnieć w Internecie, nie tylko od święta, korzystając przy tym z najnowocześniejszych technologii.