Wraz z pojawieniem się epidemii koronawirusa oraz związanych z tym obostrzeń, na rynku e−commerce można zaobserwować trend, jakiego kilka miesięcy wcześniej praktycznie nikt by się nie spodziewał. W dość krótkim czasie pojawiło się bardzo dużo nowych sklepów internetowych, a przychody już istniejących istotnie wzrosły. Jeśli Ty również zastanawiasz się nad założeniem własnego sklepu internetowego, musisz wiedzieć, że podjęta przez Ciebie decyzja powinna być bardzo dobrze przemyślana. O wszystkich najważniejszych aspektach tego biznesu dowiesz się z poniższego artykułu.
Jeśli zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy i jak się do tego zabrać, musisz wiedzieć, że obecnie założenie własnego sklepu internetowego nie jest zbyt skomplikowanym działaniem. Jednak samo otwarcie sklepu nie gwarantuje osiągnięcia sukcesu. Niezwykle ważne jest to, co wydarzy się wcześniej. Musisz pamiętać, że sklepu internetowego nie zakłada się „dla żartu” czy „z ciekawości”. Warto wcześniej wszystko dokładnie przemyśleć i przygotować tak, by uniknąć najczęstszych błędów. Poniżej opisaliśmy pięć kluczowych aspektów, na które warto zwrócić uwagę.
Dobrze zbadaj rynek docelowy
Przed założeniem własnego sklepu internetowego musisz zbadać rynek, na którym chcesz działać. To badanie powinno objąć także research dotyczący konkurencji, z którą niewątpliwie przyjdzie ci się mierzyć. Może się bowiem okazać, że nie ma już miejsca na nowy sklep, a rynek jest już dawno podzielony pomiędzy dużych, silnych graczy. W takim przypadku lepiej skupić się na jakiejś określonej specjalizacji. Możesz skoncentrować się na obsłudze wybranego segmentu rynku i tylko na wybranej grupie klientów. Dzięki temu łatwiej będzie Ci budować przekaz reklamowy.
Przykładowo, wejście na rynek nowego, internetowego sklepu sportowego sprzedającego bardzo szeroki asortyment może być dość trudne i kosztowne. Lepiej skupić się na wybranej grupie klientów i założyć np. sklep dla biegaczy, pływaków czy ze sprzętem do nurkowania.
Kolejną bardzo ważną rzeczą jest znajomość produktów i specyfiki branży, w której chcesz pracować. Wiele branż charakteryzuje się sezonowością – w niektórych okresach roku sprzedaż produktów jest znacząco większa niż w innych. Może warto np. zaopatrywać magazyn sklepu po sezonie, wówczas możesz liczyć na niższe ceny zakupu niż w jego szczycie. Niektóre produkty mają również swoją specyfikę dotyczącą np. magazynowania (przechowywanie w określonej temperaturze lub warunkach) czy obrotu – być może potrzebne jest jakieś specjalne pozwolenie?
Przydatne narzędzia do analizy rynku to:
- Google Trends – trendy ilości wyszukiwanych fraz w Internecie,
- TradeWatch – system do analizy produktów sprzedawanych na Allegro,
- SimilarWeb – darmowe narzędzie, dzięki któremu możesz sprawdzić skalę ruchu w konkurencyjnych sklepach,
- Menedżer reklam Facebook – dzięki niemu możesz określić liczbę Twoich potencjalnych odbiorców (poprzez szczegółowe targetowanie),
- Wyszukiwarka Google – ciekawe, darmowe narzędziem, za pomocą którego możesz sprawdzić zainteresowanie daną kategorią.
Zadbaj o zagadnienia prawne
Sklep internetowy nie może prawidłowo funkcjonować bez dobrze przygotowanej dokumentacji prawnej. Wśród niezbędnych dokumentów powinny się znaleźć:
Regulamin sklepu
Regulamin musi być zgodny z ustawą o prawach konsumenta i wytycznymi UOKiK. Źle przygotowany regulamin może okazać się bardzo niebezpieczny szczególnie, jeśli zawiera klauzule niedozwolone. W takiej sytuacji można otrzymać karę z urzędu lub pozew sądowy od klienta. Uwaga! Nie kopiuj regulaminu z innego sklepu, ponieważ każdy regulamin musi być zgodny z procesami obsługi i realizacji zamówień – na rynku nie ma dwóch takich samych firm i każda ma swoją specyfikę.
Dokumentacja RODO
W związku z obsługą zamówień klientów sklep gromadzi ich dane osobowe. Każdy zbiór danych osobowych wymaga odpowiedniego zabezpieczenia (technicznego) oraz przygotowania odpowiedniej dokumentacji określającej zasady wykorzystania tych danych. Jest to bardzo ważny element, ponieważ kary za ewentualne naruszenie przepisów są bardzo dotkliwe.
W ramach tej dokumentacji w szczególności należy zadbać o:
- politykę bezpieczeństwa informacji,
- instrukcje zarządzania systemem informatycznym,
- rejestry (zdarzeń, osób uprawnionych do dostępu do danych itp.).
Polityka prywatności oraz polityka cookies
Polityka prywatności jest dokumentem przedstawiającym zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych. Polityka prywatności odpowiada za określenie, jakie dane o użytkownikach są zbierane na stronie internetowej; określa ich zakres i cel przetwarzania; zawiera wykaz podmiotów, którym udostępniane są dane, czy miejsca zamieszkania administratora danych.
Polityka plików „cookies” określa natomiast sposoby i cele przetwarzania ”ciasteczek” w przeglądarce oraz warunki uniemożliwienia takiego przetwarzania. Pliki „cookies” to małe pliki tekstowe wysyłane przez stronę internetową do komputera użytkownika. Dzięki nim strona może rozpoznać użytkownika podczas kolejnej wizyty. Celem plików cookies jest przechowywanie informacji, które usprawniają korzystanie ze stron i różnych usług internetowych.
Zasady obsługi reklamacji i zwrotów
Na stronie internetowej musisz poinformować klientów na temat zasad zwrotów i reklamacji:
- w jaki sposób klient może dokonać zwrotu towaru,
- jakie są warunki zwrotu,
- jakie są ewentualne koszty,
- w jakim okresie od zakupu można dokonać zwrotu,
- sposób realizacji reklamacji (wymiana, naprawa),
- czas realizacji reklamacji.
Zadbaj o oprogramowanie i bezpieczeństwo sklepu
Bardzo ważną rolę odgrywa oprogramowanie sklepu internetowego. Dobre oprogramowanie, dostosowane do Twoich potrzeb, może okazać się sprzymierzeńcem, a wadliwie działający system sprawiał będzie jedynie kłopoty, frustrację oraz utratę klientów, a przez to także pieniędzy.
Na rynku istnieje wiele gotowych systemów do zarządzania i prowadzenia sklepu. Jeśli jednak dysponujesz większym budżetem to równie dobrze możesz zamówić napisanie dedykowanego systemu „uszytego na miarę” do Twoich potrzeb.
Coraz więcej osób robi zakupy poprzez urządzenia mobilne, dlatego musisz zadbać o to, by sklep dobrze działał na smartfonach. Bardzo ważne jest również zakupienie certyfikatu SSL, który szyfruje połączenie i sprawia, że dane osobowe klienta oraz szczegóły zamówienia są przesyłane do sklepu w bezpieczny sposób.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ NA BLOGU:
- Założenie sklepu internetowego i płynące z tego korzyści
- Autokonfiguracja Memcached na serwerach CloudHosting e−Sklep w nazwa.pl
- Hosting w nazwa.pl najszybszy dla e-commerce
WIĘCEJ INFORMACJI Z CENTRUM POMOCY:
Zadbaj o opakowania produktów, politykę magazynową i dostawę
Jedną z kluczowych decyzji jaką należy podjąć, jest wybór systemu logistycznego i polityki magazynowej. Od tego jak zostanie zaplanowany ten element sklepu zależy często jego zyskowność. Koszty opakowania, magazynowania, transportu i szybkość obrotu towarów wpływają ostatecznie na wynik finansowy.
Opakowanie produktu to pierwsza rzecz, jaką zobaczy klient przy odbiorze produktu. Po tym, jak produkt jest zapakowany klient będzie oceniał Twój sklep. Dodatkowo, źle zapakowany produkt może ulec zniszczeniu, co znacząco wpływa na ilość reklamacji. Istotne jest również oznakowanie opakowania nazwą Twojego sklepu.
Przykład: Jeden z polskich sklepów internetowych sprzedających rowery miał problem, ponieważ kurierzy bardzo często rzucali paczkami i dochodziło do wielu uszkodzeń. Dzięki nadrukowaniu rysunku telewizora na każdym kartonowym opakowaniu liczba reklamacji spadła o ponad 2/3.
Ważny jest również wybrany model logistyczny – możliwe są tutaj różne rozwiązania:
- Just-in-time – towar zamawiasz od producenta/dystrybutora, dopiero wówczas, gdy zamówi go klient. W tym przypadku trzeba się liczyć z dłuższym okresem realizacji zamówienia, ale nie ma konieczności ponoszenia kosztów utrzymania magazynu.
- Just-in-time + magazyn – towar zamawiasz dopiero po zamówieniu go przez klienta, jednak część produktów, które częściej się sprzedają trzymasz w magazynie.
- Magazyn – wszystkie produkty trzymasz w magazynie i zamawiasz je w większych ilościach lub poza sezonem, dzięki czemu korzystasz z niższych kosztów zakupu. Minusem jest to, że musisz zamrozić kapitał w towarze.
- Dropshipping – w tym modelu towar do klienta wysyła dostawca. Dzięki temu paczka dotrze szybciej do klienta. Minusem jest to, że ponosisz pełną odpowiedzialność za cały proces dostawy i ewentualne problemy/niedociągnięcia dostawcy.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Z polityką magazynową wprost łączy się również dobór odpowiedniej formy dostawy. Możesz wybrać z kilku modeli, jak przesyłki kurierskie, a także listy lub paczki pocztowe.
Zadbaj o marketing i unikalną markę
Przed założeniem sklepu musisz kupić domenę internetową. Jeśli odniesiesz sukces, to znana marka będzie najcenniejszą rzeczą jaką posiadasz. Musisz dobrze zastanowić się, jak będzie nazywać się Twój sklep internetowy, z czym ta nazwa będzie się kojarzyć i jaką będzie niosła obietnicę dla klienta. Mając już wymyśloną nazwę możesz zastanowić się, czy nie zabezpieczyć jej prawnie poprzez rejestrację jako znaku towarowego. Na przestrzeni ostatnich kilku lat w Polsce były już dziesiątki przypadków, w których sklepy musiały zmieniać swoją nazwę, ponieważ nie miały do niej pełni praw, pomimo zarejestrowanej domeny. Dodatkowo, wielu producentów blokuje możliwość używania nazwy ich marki w nazwie sklepu internetowego.
Przykładowo: marka LEGO blokuje możliwość sprzedaży swoich produktów w sklepach, które używają jej marki w nazwie np. super-klocki-lego.pl.
Poza wymyśleniem unikalnej marki zastanów się również nad kanałami i sposobem komunikacji z klientami, miejscem i sposobem pozyskiwania nowych klientów oraz formą komunikatów, które chcesz przekazywać odbiorcom. Spróbuj przewidzieć, jaki będzie potrzebny budżet na działania marketingowe, w tym SEO oraz na ewentualne reklamy płatne w serwisach społecznościowych, czy Google Ads.
Artykuł powstał we współpracy z serwisem 6krokow.pl