Ewolucja wymagań użytkowników i rozwój technologii wymuszają na firmach hostingowych wiele zmian. Sama cena przestała być głównym magnesem dla klientów, dla których usługi muszą być nie tylko tanie, ale przede wszystkim niezawodne i funkcjonalne. Coraz liczniejsza jest grupa osób, które oczekują od dostawcy kompleksowych rozwiązań, a nie tylko usług na tak zwany „start”.
Czytając różne fora i grupy dyskusyjne, można by dojść do wniosku, że klienci szukają wyłącznie tanich usług, nie zważając na ich specyfikacje. To jednak nie prawda, gdyż takie osoby to zaledwie czubek góry lodowej. Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z usługami hostingowymi nie zdają sobie sprawy, że jak mówi przysłowie: „co jest tanie, to jest drogie”. Pieniądze zaoszczędzone przy wyborze dostawcy usług zaowocują koniecznością późniejszego ponoszenia kosztów dodatkowych. Jak w życiu. Albo kupujesz jedną porządną rzecz, albo kilka tanich chińskich podróbek.
Każdy, kto działa w sieci od dłuższego czasu wie, że koszt obsługi poczty i stron WWW to nie tylko cena serwera i domeny, ale przede wszystkim czas pracy wykwalifikowanego webmastera czy też administratora. Samodzielne skonfigurowanie zabezpieczeń domeny w postaci klucza DNSSEC, czy też wygenerowanie konfiguracji SPF, DKIM i DMARC dla poczty na własnym serwerze, potrafi przyprawić o ból głowy. Bo to bardzo zaawansowane technologie, wykorzystujące kryptografię asymetryczną, których wdrożenie wymaga wcześniejszego wielogodzinnego zapoznawania się z dokumentacją.
Nikogo nie trzeba uczyć, jak klikać w przeglądarce internetowej, ale zrobienie strony WWW to już trochę wyższa szkoła jazdy. Zaoferowana ponad 5 lat temu przez nazwa.pl usługa Wizytówka miała stanowić rozwiązanie tego problemu, udostępniając atrakcyjną wizualnie stronę, dla każdego, kto nigdy nie miał styczności z projektowaniem serwisów WWW. Jej zaletą była możliwość szybkiego wyboru szablonu graficznego oraz wpisanie informacji na stronę poprzez zwykły formularz, z ustalonymi wcześniej polami. Takie rozwiązanie miało zarówno zalety, jak i wady, w postaci bardzo ograniczonej funkcjonalności.
Rozwój systemu WordPress całkowicie zmienił podejście do budowania stron WWW. Modułowy system z dziesiątkami tysięcy gotowych i darmowych modułów, zaawansowanym blokowym edytorem Gutenberg, stał się łatwym i intuicyjnym narzędziem dla każdego z nas. Aby życie stało się jeszcze prostsze, w Internecie pojawiły się jak grzyby po deszczu instrukcje video, z których możemy się dowiedzieć, gdzie dokładnie kliknąć i co zrobić, aby osiągnąć zamierzony efekt. Jeszcze nigdy, od czasu microsoftowego programu Front Page, projektowanie stron nie było tak proste i przyjemne.
Firma nazwa.pl idąc z duchem czasu również zmienia swoją ofertę. W przeciągu ostatnich 3 lat użytkownicy usług hostingowych doczekali się automatycznej konfiguracji zabezpieczeń DNSSEC, wdrożenia serwerów DNS w niezawodnej technologii Anycast, automatycznego generowania i instalowania certyfikatów SSL dla każdej domeny, automatycznego generowania konfiguracji SPF, DKIM i DMARC dla poczty, czy też mechanizmów przyspieszających działanie stron WWW w postaci HTTP/2, Memcached i Redis. Do oferty hostingu weszły gotowe pakiety z systemem WordPress, z gotowymi konfiguracjami dla bloga, galerii zdjęć, strony WWW, co spowodowało wycofanie tak prostej usługi jak Wizytówka. Obecnie stronę WWW na WordPressie może zrobić już praktycznie każdy, więc oferowanie tylko prostej funkcjonalności przestało mieć sens. Jak pokazują zresztą statystyki, udział WordPressa we wszystkich stronach korzystających z systemu CMS wynosi już ponad 60%, a więc widać, że WordPress wypiera również i inne tego typu systemy.
Przyszłość należy do coraz bardziej innowacyjnych i funkcjonalnych rozwiązań. Pojawiające się w ofercie nazwa.pl nowe technologie typu Node.js, ASP.NET, MongoDB, umożliwiają tworzenie aplikacji, które być może w najbliższej przyszłości będą wypierały stosowane obecnie rozwiązania oparte o PHP i bazy MySQL. Pojawiające się na rynku pracy nowe pokolenia programistów oczekują czegoś więcej niż ich starsi koledzy, a długofalową strategią nazwa.pl jest dostarczanie im nowoczesnych narzędzi do tworzenia jeszcze bardziej zaawansowanych projektów. Chcesz otrzymać dostęp do nowych technologii testowanych przez nazwa.pl lub masz jakąś ciekawą propozycję zmian w ofercie nazwa.pl? Napisz do nas na adres rnd@nazwa.pl. Jesteśmy otwarci na nowoczesne rozwiązania i chcemy się rozwijać, dostarczając Ci jeszcze więcej narzędzi do Twojej pracy!
®MongoDB to zarejestrowany unijny znak towarowy należący do MongoDB Inc. z USA.
®Node.js to zarejestrowany unijny znak towarowy należący do Joyent Inc. z USA.
™ASP.NET to zarejestrowany unijny znak towarowy należący do Microsoft Corporation z USA.