Dobrze wykreowana marka osobista pozwoli Ci wyróżnić się na tle innych freelancerów. Nie będziesz tylko jednym z wielu grafików, specjalistów UX czy copywriterów, ale kimś jedynym w swoim rodzaju — sobą. Dzięki temu możesz zapadać w pamięć i być może pozyskiwać nowych klientów. Poznaj praktyczne sposoby na udany personal branding.
Określ siebie
Żeby zbudować markę osobistą, musisz najpierw odpowiedzieć sobie na parę podstawowych pytań:
- kim jesteś?
Ciężko jest zredukować się do krótkiego opisu i listy cech. Pomóc Ci może w tym zapytanie o opinię byłych lub obecnych współpracowników, którzy ze swojego punktu widzenia opiszą Twoją osobę jako profesjonalistę. Wraz z własną oceną pozwoli Ci to określić najważniejsze swoje cechy, - co Cię wyróżnia?
W jakim aspekcie swojej branży jesteś naprawdę dobry lub co sprawia, że współpraca z Tobą jest udana? Może to być mistrzostwo w jakiejś konkretnej umiejętności, ale też umiejętność pracy w zespole czy działania pod presją czasu, - kim jesteś prywatnie?
Określenie swoich pozazawodowych pasji i zainteresowań pozwoli Ci nadać koloryt postaci, którą tworzysz. Dobrze, aby Twoi potencjalni klienci czuli, że za wizerunkiem profesjonalisty stoi żywy człowiek, z którym można nawiązać więź. W ten sposób wyróżnisz się na tle innych, którzy opisują się tylko w stricte branżowych kategoriach.
Zadbaj o język
Jak piszesz, tak Cię widzą — sposób komunikowania się z klientem, ma podstawowe znaczenie dla postrzegania Twojej osoby. Dlatego postaraj się, aby wysyłane wiadomości dobrze o Tobie świadczyły.
- Poprawność językowa jest ważna nie tylko, gdy jesteś copywriterem. Jeżeli zależy Ci, aby klienci myśleli o Tobie jako o osobie rzetelnej i wiarygodnej, musisz zadbać o formę swoich maili. Oczywiście niekoniecznie trzeba być mistrzem słowa, ale dbałość o gramatykę i interpunkcję (już nie mówiąc o ortografii) to podstawa. No bo jeśli freelancer nie potrafi zadbać o formę maila, to czy przyłoży się do bardziej skomplikowanych prac? Pomocą w poprawnym redagowaniu wiadomości czy ofert będzie Language Tool (dla języka polskiego) lub Grammarly (dla angielskiego). Są one dostępne także w postaci wtyczek do Chrome’a, przez co automatycznie sprawdzą każdy pisany w oknie przeglądarki tekst.
- Stopka wiadomości to też element budowania marki. Będzie widoczna we wszystkich Twoich mailach, zatem powinna zawierać najważniejsze informacje o Tobie. Zawrzyj tam nazwę swojej specjalizacji, informacje kontaktowe, a także zamieść linki do profili social media i niewielkie zdjęcie. W sieci znajdziesz bezpłatne kreatory stopek, np. tutaj.
Oczywiście Twój adres e-mail również powinien wyglądać profesjonalnie. Wykluczone jest korzystanie z pseudonimu lub cyfr po imieniu i nazwisku. Najlepiej, gdybyś używał poczty pod własną domeną.
Uzupełnij profil na LinkedIn
Twoją wizytówką jako profesjonalisty powinien być profil na LinkedIn. Dzięki niemu każdy Twój potencjalny klient będzie wiedział, jakie masz doświadczenie i umiejętności nie musząc prosić Cię o przesłanie CV. Najważniejsze elementy profilu to:
- zdjęcie: powinno wyglądać profesjonalnie i wyraźnie przedstawiać Twoją twarz (o przyjaznym wyrazie, bo przecież nie chcesz wystraszyć klientów). Zrezygnuj ze zdjęć całej sylwetki, ciemnych okularów i kapelusza, a już na pewno z wakacyjnego selfie,
- nagłówek: wyraźnie określ, czym się zajmujesz, najlepiej używając profesjonalnej nomenklatury. Samodzielnie wymyślone nazwy stanowisk sugerują kreatywność, ale sprawiają, że osoby przeglądające LinkedIn nie wiedzą tak naprawdę jaka jest Twoja specjalizacja,
- podsumowanie: może być już mniej formalne i powinien się w nim znaleźć bardziej szczegółowy opis Twojej specjalizacji wraz z cechą, która Cię wyróżnia. Warto dodać też zdanie o Twoich zainteresowaniach czy cechach charakteru, aby nadać profilowi bardziej osobisty charakter,
- doświadczenie: tu przedstawisz swoją drogę zawodową. Jeśli jesteś freelancerem „od zawsze”, to napisz więcej o rodzaju prac, jakie wykonywałeś dla klientów (możesz też wspomnieć, kim byli ci klienci),
- umiejętności: wymień wszystkie najważniejsze i poproś znajomych lub współpracowników, aby potwierdzili, że je posiadasz,
- rekomendacje: możesz poprosić o nie swoich klientów. Opinia na Twój temat osób trzecich będzie najlepszym potwierdzeniem Twoich umiejętności zawodowych i współpracy z innymi.
- projekty: wymień najciekawsze z nich, takie, które były dla Ciebie wyzwaniem i najlepiej świadczą o Twoim profesjonalizmie,
- kursy: jeżeli skończyłeś jakieś wymagające szkolenie, koniecznie o nim napisz. Raczej daruj sobie te, które odbyłeś dawno i dotyczą kwestii podstawowych w Twojej branży.
Dziel się wiedzą
Content marketing to tworzenie treści wartościowych dla użytkowników bez bezpośredniej intencji sprzedaży. Przekładając to na język freelancingu, jest to dzielenie się swoją wiedzą np. za pośrednictwem social media czy bloga. Dzięki temu zaprezentujesz się jako osoba, która zna się na swoim rzemiośle. Potencjalny klient, który przeczyta wartościowy dla niego artykuł może ze swego rodzaju „wdzięczności” zdecydować się na Twoje usługi.
Treści, które zamieszczasz, powinny być maksymalnie merytoryczne i wyczerpujące. Nie obawiaj się, że jeśli zdradzisz w nich tajniki swojego warsztatu, to klienci nie będą już potrzebować Twoich usług. Wręcz przeciwnie — zrozumieją temat, ale mogą chcieć, aby opisywaną kwestią zajął się profesjonalista, który im go naświetlił. Jeśli jest to mniej skomplikowana kwestia i rzeczywiście obędą się bez Ciebie, mogą być z kolei zainteresowani Twoją pomocą przy rozwiązaniu innych problemów.
Gdzie dzielić się wiedzą?
- blog: prowadzenie bloga, który ma się stać chociaż trochę popularny, wymaga pracy i systematyczności. Dzięki niemu jednak możesz zdobyć nowych klientów, którzy trafią na Twoją stronę przez wyszukiwarkę. Dlatego też staraj się odpowiadać na realne problemy użytkowników, np. pisząc poradniki lub poruszając aktualne zagadnienia.
Jeśli nie masz czasu na budowanie popularności bloga i tak może przynieść Ci on korzyść. Dla osób, które zastanawiają się nad współpracą z Tobą, będzie dowodem na Twoje kompetencje w danej dziedzinie. Jeśli jesteś copywriterem, pokażesz także swoją sprawność językową, - LinkedIn: tu również możesz publikować artykuły. Zaletą kanału jest to, że każdy like jest jednocześnie rekomendacją artykułu, zatem zobaczyć go może duża ilość profesjonalistów,
- YouTube: wideoblog to już wyższa szkoła jazdy, aczkolwiek przy pewnej inwestycji w sprzęt i poświęceniu kanałowi odpowiedniej ilości czasu może stać się świetnym narzędziem budowania marki. W swoich wideo możesz np. w przystępny i skrótowy sposób wyjaśniać skomplikowane zagadnienia lub podpowiadać praktyczne rozwiązania konkretnych problemów w formie tutoriali,
- podcast: z tej formy zdobywania wiedzy korzysta coraz więcej osób, zazwyczaj przy użyciu smartfonów. Do jego tworzenia nie potrzebujesz drogiego sprzętu a jedynie dobrych pomysłów na scenariusze.
- komentarze: działając w grupach na Facebooku czy LinkedIn, forach lub śledząc profile firm i osób możesz zamieszczać komentarze kreujące Twój wizerunek eksperta. Dotyczy to także artykułów na blogach i w serwisach branżowych. Poświęć na tę aktywność codziennie określoną ilość czasu, reagując na aktualnie pojawiające się teksty.
Stwórz dobre portfolio
Jeśli jesteś grafikiem, web designerem, fotografem czy freelancerem portfolio to najważniejszy składnik Twojego wizerunku. Gdzie je zaprezentować?
- strona internetowa: masz tu nieograniczone możliwości. Bez problemu znajdziesz szablony WordPressa dedykowane fotografom lub grafikom, gdzie w atrakcyjny sposób zaprezentujesz swoje prace.
Galerie podziel na działy poświęcone konkretnym typom realizacji, np. logo, ilustracje, web design, jeśli jesteś grafikiem lub portrety, śluby, wnętrza, gdy jesteś fotografem. To samo dotyczy copywriterów, którzy mogą zaprezentować teksty dotyczące różnych branż, ponadto dając klientom możliwość pobrania portfolio ze strony, - Behance: miejsce głównie dla grafików. Zamieszczenie tam portfolio jest bezpłatne, a jako że to serwis społecznościowy można także komentować i zamieszczać polubienia prac innych oraz samemu je otrzymywać. Są tam także oferty pracy, ale niemal wyłącznie od zagranicznych firm,
- Dribbble: to również serwis społecznościowy dla grafików, gdzie prace można publikować jako posty,
- Art Station: świetne miejsce dla specjalistów UX, GUI i 3D. Serwis przeglądają też rekruterzy branży game developerskiej,
- 500px: idealny serwis dla fotografów, gdzie można zaprezentować zdjęcia w bardzo atrakcyjnej formie,
- Flickr: również miejsce dla fotografów, wciąż bardzo popularne i umożliwiające bezpłatny hosting zdjęć.
Podsumowanie
Marka osobista buduje Twoją reputację i pozwala Ci się wyróżnić. Postaw na LinkedIn i dzielenie się swoją wiedzą wykorzystując content marketing. Zadbaj także o zaprezentowanie solidnego i atrakcyjnego portfolio, a także profesjonalną komunikację z klientem. Powodzenia w personal brandingu!