Czy tego chcemy, czy też nie, każdy z nas jest właścicielem swojej marki osobistej. Co ją stanowi? Najogólniej mówiąc, jest to wszystko, co w przestrzeni publicznej „rysują” nasze działania oraz to, co na ich podstawie myślą o nas inni. Postrzeganie marki osobistej pojawia się w efekcie prowadzonych przez nas spotkań bezpośrednich z innymi ludźmi lub czytania pisanej przez nas korespondencji, czy też publikowanych przez nas wpisów w social mediach. Na czym zatem polega personal branding i w jaki sposób prowadzić takie działania, aby były skuteczne?
Czym jest branding osobisty?
Personal branding to w uproszczeniu przeniesienie zasad kreowania marki produktu na własną osobę. To tworzenie Marki-Ja, potraktowanie własnej osoby jako produktu, który można lub należy sprzedać. Brzmi to oczywiście bezdusznie i wydaje się instrumentalnym traktowaniem swojej osoby. Jednak tworzenie marki osobistej bezduszne wcale nie jest i wymaga od nas potraktowania siebie całościowo wraz z całym bogactwem własnych kompetencji, cech charakteru oraz zainteresowań. Zarządzanie własnym wizerunkiem jest procesem skomplikowanym, podobnie jak każdy z nas jest skomplikowaną osobowością. Wymaga ono pokierowania swoją karierą zawodową w sposób przemyślany, gdzie kolejne etapy rozwoju są ze sobą powiązane i prowadzą do obranego przez nas celu.
Korzyścią, jaką odniesiemy z przemyślanych działań personal brandingowych, jest stworzenie wiarygodnego i rozpoznawalnego wizerunku. Ma on niezaprzeczalną wartość przy budowie swojej pozycji zawodowej i można przełożyć go na realne benefity. Osoby z silną marką osobistą łatwiej zdobywają klientów oraz mają większą szansę na lepsze propozycje pracy. Te ze słabą marką nie wzbudzają tylu emocji i trudniej je zapamiętać. Celem personal brandingu jest zatem budowanie pozytywnego obrazu siebie w umysłach odbiorców. Jakimi strategiami można się posłużyć przy kreowaniu marki osobistej?
Sposoby budowania marki osobistej
Wizerunek zewnętrzny
Wizerunek zewnętrzny nie jest oczywiście najważniejszy, jednak w dużym stopniu decyduje o tym, jak nasza osoba jest odbierana. Znaczenie ma tu np. kwestia ubioru, przy czym oznacza to często dbałość o indywidualny styl. Nawet przy obowiązującym w miejscu pracy dress codzie możliwe jest zaznaczenie swojej odrębności i własnego wyczucia estetyki. Wpływ na sposób ubierania się może mieć także branża, w jakiej działamy.
Od specjalisty czy menedżera wymaga się np. klasycznej elegancji, która świadczy o jego poważnym traktowaniu klienta czy kontrahenta, oraz rzetelności. Inaczej może być w branży kreatywnej. Tam strój bardziej casualowy z przemyślaną nonszalancją, może komunikować bycie twórczym indywidualistą, który może zaoferować klientowi nowe pomysły. Tworząc CV czy profil na LinkedIn, trzeba pamiętać o wykorzystywaniu profesjonalnie wyglądających zdjęć na neutralnym tle. Wykluczone jest stosowane amatorskich selfie (np. z wakacji). Również wybrany strój powinien być stosowny do naszej profesji.
Język wypowiedzi
Sposób, w jaki komunikujemy się z ludźmi, ma podstawowe znaczenie przy budowie marki osobistej. Zarówno komunikacja ustna, jak i mailowa powinny cechować się uprzejmością, rzeczowością i dbałością o styl. Pomocne w kwestii poprawności gramatycznej i stylistycznej mogą być bezpłatne narzędzia, jak Language Tool czy (dla tekstów anglojęzycznych) Grammarly. Obie aplikacje oddają nam do dyspozycji także wtyczki do przeglądarek (np. Chrome), dzięki czemu sprawdzają nasze teksty na bieżąco, gdy tworzymy wpisy na social media czy wiadomości za pomocą serwisów pocztowych typu webmail.
Zaniedbania w kwestii stylu wypowiedzi mogą kreować nasz wizerunek jako osoby nierzetelnej i niedbającej o przestrzeganie społecznych norm. Oczywiście i tutaj jest miejsce na indywidualizm, np. poprzez rozsądnie dawkowane poczucie humoru (nie oznacza to jednak nieustannego dowcipkowania, które może być odczytane jako nadmierne spoufalanie się). W przypadku komunikacji mailowej znaczenie ma także stopka wiadomości. Pozwala ona nie tylko zaprezentować się jako „żywy człowiek” poprzez swoje zdjęcie, ale także zamieścić informacje kontaktowe czy linki do social media. Istnieje szereg darmowych narzędzi służących do tworzenia sygnatur, np. SingMyEmail czy generator stopki mailowej Hubspot.
Ścieżka kariery
To, w jaki sposób budujemy naszą karierę i jak komunikujemy jej przebieg, ma również niebagatelne znaczenie w budowaniu marki osobistej. Najlepiej jeśli stopnie rozwoju zawodowego są ze sobą powiązane i sprawiają wrażenie, że dążymy do wyznaczonego sobie celu. Oczywiście w dobie częstego przebranżawiania się nie zawsze jest możliwe zachowanie konsekwencji w tym działaniu. W takim wypadku jednak kolejne miejsca pracy czy realizowane projekty mogą świadczyć o naszej potrzebie stawiania sobie nowych wyzwań i zdobywania kolejnych umiejętności.
W przypadku młodych ludzi warto zaznaczyć tu również pierwsze, także mniej prestiżowe miejsca pracy, nawet wakacyjne. W ten sposób można budować wizerunek osoby, która jest pracowita i elastyczna. Gdy jednak jesteśmy starsi i mamy za sobą już dłuższą ścieżkę kariery, warto skupić się na najważniejszych pracodawcach czy klientach.
Osobowość i zainteresowania
Optymalnym zakończeniem nawet bardzo krótkiej prezentacji naszej osoby może być fragment dotyczący zainteresowań. Za jego pomocą można zakomunikować jaką jesteśmy osobą oraz to, że nasze życie nie ogranicza się do kwestii zawodowych. Wspominanie o pasjach pozwala kreować wizerunek osoby, która jest nie tylko rzetelnym specjalistą w swojej dziedzinie, ale zwyczajnie interesującym człowiekiem. Komunikat zyskuje, dzięki temu, na autentyczności. Ponadto przywołanie swoich pasji pozwala się wyróżnić i sprzyja byciu zapamiętanym. Ma to także znaczenie dla budowania osobistej więzi pomiędzy nami a odbiorcą. Możliwe jest, że będzie on dzielił z nami wspólną pasję lub cechy osobowości. Poczuje do nas wtedy sympatię, co może zwiększyć nasze szanse na zdobycie pracy lub pozyskanie klienta.
Social media
Social media są niezwykle skutecznym narzędziem budowy wizerunku. Za ich pomocą możemy zaprezentować zarówno nasze zainteresowania zawodowe, prywatne, jak i zakomunikować cechy osobowości. Nie jest powiedziane, że potencjalny klient czy pracodawca trafią na nasz profil poprzez wyszukiwarki serwisów, może jednak, otrzymawszy nasze CV czy ofertę, zechcą dowiedzieć się czegoś więcej na temat naszej osoby.
Podstawowym kanałem social media dotyczącym życia zawodowego powinien być LinkedIn. Za pomocą tego serwisu możemy nie tylko zaprezentować, w ogólnie dostępnej formie, nasze CV, ale także wykazać się kompetencjami w dziedzinie, którą się zajmujemy. Publikując posty oraz komentując wpisy innych osób, pokażemy się jako specjalista, który nie tylko zna się na swojej branży, ale też jest nią żywo zainteresowany (nie tylko w godzinach pracy). Dzięki LinkedIn możemy zwiększyć swoje szanse na zdobycie ciekawszej lub lepiej płatnej pracy czy też nowych klientów.
Do zaprezentowania się od bardziej osobistej strony może posłużyć za to Facebook. Za jego pomocą możemy udostępniać posty nie tylko znajomym, ale także tworzyć wpisy publiczne, czy nawet zbudować własny fanpage, jeśli jesteśmy freelancerem czy artystą. Znaczenie może mieć także uczestnictwo w grupach i komentowanie publicznych wpisów. Możemy wykazać się w ten sposób wiedzą i kompetencją w swojej dziedzinie.
Dobrym kanałem do komunikowania swoich pasji i wybranych cech osobowości jest także Instagram. Dokumentować je możemy za pomocą zdjęć, kreując przy tym wizerunek interesującej i barwnej postaci. Jest to też idealne narzędzie budowy marki osobistej dla osób zajmujących się kreacją (np. fotografią czy grafiką), ponieważ może pełnić funkcję swoistego portfolio. Na Instagramie korzystać można także z Relacji, służących do tworzenia przekazu dotyczącego codziennego życia. W ten sposób opublikujemy niezobowiązujące treści, bez konieczności dbania o wysoką jakość samych zdjęć. Ponadto wpisy można w łatwy sposób wzbogacić o tekst czy emotikony, co nada komunikacji dodatkowej spontaniczności i osobistego wymiaru.
Twitter na polskim rynku nadal ma stosunkowo niewielkie znaczenie. Wykorzystywany jest za to często przez polityków i specjalistów marketingu politycznego, którzy traktują serwis jako swoiste biuro prasowe (niekwestionowanym liderem w tej dziedzinie jest Donald Trump, który potrafi „ćwierkając” komunikować nawet ważne dla całego świata decyzje).
W przypadku social mediów, jak i w całym brandingu osobistym, ma znaczenie konsekwencja w przekazie. Dzięki niej będziemy mogli kreować wizerunek spójnej, dającej się zapamiętać osoby. Oczywiście działając w przestrzeni internetowej, należy komunikować się w sposób uprzejmy. Absolutnie niewskazane są wszelkie posty czy komentarze o agresywnym charakterze, ponieważ potrafią one pogrzebać nasze starania o budowę pozytywnego wizerunku.
Strona internetowa i blog
W dobie social media posiadanie strony internetowej nie jest już tak ważne, jak niegdyś. Jej rolę w dużej mierze przejęły właśnie media społecznościowe. W przypadku freelancerów jednak własna witryna nadal jest bardzo istotna, ponieważ można w niej przedstawić więcej informacji o sobie, własnych kompetencjach, jak również referencje klientów czy portfolio. Jeżeli chcemy zaproponować dużo własnych rozwiązań, warto skorzystać z oferty pojemnych serwerów CloudHosting z CDN nazwa.pl, które oferują przestrzeń dyskową od 100 GB do nawet 2 TB. Dzięki temu swobodnie opublikujemy na nich własne prace, które na pewno zainteresują naszych przyszłych klientów.
Freelancerzy i niezależni specjaliści, a także inne osoby chcące rozwijać się zawodowo, powinny także rozważyć prowadzenie bloga, chociażby opartego o bardzo popularny system zarządzania treścią, jakim jest WordPress, który dostępny jest na serwerach CloudHosting WordPress w nazwa.pl. Pozwala on na wykazanie się kompetencjami i zainteresowaniem własną dziedziną. Ponadto dzięki tego typu stronom można pozyskać klientów, jeśli ci natkną się w Google na nasze treści i uznają je za wartościowe. Prowadzić bloga można także przy użyciu LinkedIn. Opcja publikowania artykułów w serwisie pozwala na zamieszczanie rozległych i łatwych w formatowaniu postów, które dostępne są następnie w osobnej zakładce na naszym profilu.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ NA BLOGU:
Podsumowanie
Przez całe swoje życie, nawet jeśli nieświadomie, budujemy własną markę osobistą. Należy robić to w sposób przemyślany, tak aby nasz wizerunek służył korzyściom zawodowym. Narzędziami personal brandingu może być wygląd zewnętrzny, język, ścieżka kariery, osobowość i zainteresowania, social media, strona internetowa i blog. Jeżeli zależy nam na rozwoju zawodowym, to brandingu osobistego nie wolno bagatelizować. To, jak jesteśmy postrzegani, ma kluczowe znaczenie dla naszego sukcesu. Aby osiągnąć najlepsze efekty działań, należy jednak potraktować na równi wszystkie składniki budowy wizerunku.