Strony typu one‑page są obecnie coraz bardziej popularne ze względu na wygodę ich przeglądania na urządzeniach mobilnych. Jednocześnie trudno jest stworzyć rozbudowaną w ten sposób witrynę, zwłaszcza że nadal 50% wejść na strony odbywa się za pośrednictwem komputerów. Kiedy warto zdecydować się na stronę one-page, a kiedy multi-page?
ONE‑PAGE
One‑page jest witryną, która nie zawiera dodatkowych podstron. Jej pełna zawartość ładuje się, gdy użytkownik wchodzi na stronę, dlatego późniejsze przeglądanie witryny jest bardziej płynne. Dzięki zastosowaniu kotwic (anchors) klikanie elementów nawigacyjnych przenosi użytkownika do określonych miejsc na stronie, przez co zyskuje natychmiastowy dostęp do interesujących go informacji.
Zalety witryny jednostronicowej
Dzięki umiejscowieniu całej treści witryny na jednej stronie jej przeglądanie jest nie tylko płynne, ale ponadto content jest łatwiejszy w odbiorze i bardziej zrozumiały. One‑page zaprojektowane w zgodzie z zaleceniami User Experience są ponadto bardziej przyjazne dla użytkowników, minimalistyczne oraz pozbawione niepotrzebnych treści.
Content w witrynie jednostronicowej jest także podany w sposób bardziej liniowy – składa się z elementów uporządkowanych według znaczenia, które następują po sobie. Pozwala to prowadzić swoistą „narrację”, której zakończeniem jest ostateczne wezwanie do działania, np. formularz kontaktowy czy przycisk umożliwiający skorzystanie z oferty. Ponadto witryna jednostronicowa często prowadzi do wyższej konwersji, ponieważ użytkownicy nie są rozpraszani zawartością innych podstron oraz nie „gubią się” na stronie.
Najważniejszą zaletą one‑page jest jednak łatwość korzystania z niej na urządzeniach mobilnych. Przewijanie treści strony jest dla użytkowników smartfonów dużo wygodniejsze niż klikanie linków nawigacji.
Wady one‑page
Problemem w przypadku stron one‑page jest mała ilość zawartej na nich treści. Sprawia to, że trudno tam o odpowiednie nasycenie contentu słowami kluczowymi, przez co spadają nasze szanse w działaniach SEO.
Poza tym witryny jednostronicowe trudno jest rozbudowywać. Jeśli zatem nasza firma będzie się rozwijać, dobrze jest rozważyć budowę strony multi‑page. Kolejnym problemem jest brak osobnych adresów URL dla poszczególnych podstron. Uniemożliwia to linkowanie konkretnych elementów naszej oferty.
Dla kogo witryna jednostronicowa
One‑page są najczęściej stosowane w przypadku landing page. Są to strony, na które kierowany jest odbiorca treści promocyjnej, od którego oczekuje się wykonania jednej konkretnej akcji, np. skorzystania z rabatu lub zakupu biletu na wydarzenie.
Witryny jednostronicowe są także dobrym rozwiązaniem dla mniej rozbudowanych stron, jak strony produktów czy prostsze witryny firmowe. Wykorzystuje się wtedy wygodę korzystania z one‑page na urządzeniach mobilnych.
MULTI-PAGE
Witryna wielostronicowa składająca się różnych podstron, do których linki dostępne są poprzez elementy nawigacyjne w menu.
Zalety multi‑page
Projektując stronę rodzaju multi‑page, mamy przede wszystkim możliwość dowolnej rozbudowy witryny w zależności od np. rozwoju marki. Można w tym celu wykorzystać mega menu, czyli dołączyć do głównych elementów nawigacyjnych rozwijane listy podstron. Dzięki temu użytkownik zyskuje łatwy dostęp do treści witryny nawet o bardzo dużej ilości contentu.
Trzeba też pamiętać, że nadal połowa wejść na strony internetowe pochodzi od użytkowników komputerów. Przyzwyczajeni są oni do tradycyjnej nawigacji witryn multi‑page i strony takie budzą w nich większe zaufanie.
Nie mniej istotne są względy SEO. Na stronach multi‑page znajduje się więcej treści, dlatego można odpowiednio nasycić content słowami kluczowymi i przez to lepiej zoptymalizować witrynę.
Wady multi-page
Korzystanie z witryn wielostronicowych jest przede wszystkim mniej wygodne dla użytkowników urządzeń mobilnych niż przeglądanie one-page. Naturalną czynnością użytkowników smartfonów jest raczej przewijanie ekranu niż klikanie elementów nawigacyjnych.
Ponadto strony multi-page są trudniejsze w utrzymaniu, ze względu na konieczność aktualizowaniu większej ilości contentu. Same treści jest również trudniej stworzyć ze względu na ich większą ilość, tak aby były dobrej jakości — wyczerpujące, a przy tym oszczędne i łatwe do przyswojenia przez użytkownika. Trzeba pamiętać, że content złej jakości lub niewłaściwie zoptymalizowany przynosi marce więcej szkód niż korzyści.
Kolejną wadą stron multi-page jest wyższy współczynnik odrzuceń (bounce rate). Ze względu na większą ilość treści witryny wielostronicowe wolniej się ładują, a także rozpraszają uwagę użytkowników. Mogą przez to zniechęcać się i opuszczać stronę.
Dla kogo strona multi-page
Jak już wspomnieliśmy, strona multi‑page jest najlepszym rozwiązaniem dla firmy, która planuje się rozwijać. Jest w pełni skalowalna, co oznacza, że można ją uzupełniać o praktycznie nieograniczoną ilość treści.
Firmy, które już od początku działalności mają rozbudowaną ofertę, także powinny skorzystać z zalet multi‑page. Jest to także jedyne rozwiązanie dla e‑commerce, ponieważ nie sposób przedstawić asortymentu sklepu na jednej stronie.
Marki, które koncentrują się nie tylko na wezwaniu użytkownika do działania, ale także na dogłębnym zapoznaniu się z ofertą, także powinny postawić na multi‑page. Dotyczy to np. usług biznesowych, czyli B2B, gdzie proces podejmowania decyzji jest dłuższy i często użytkownicy, zastanawiając się nad ofertą firmy, przeglądają stronę przy użyciu komputera.
PODSUMOWANIE
Decyzja o wyborze one‑page lub multi‑page wynikać powinna z celów, jakie stawiamy witrynie oraz specyfiki naszej firmy.
Najważniejsze zalety stron one‑page to:
- wygoda korzystania z nich za pomocą urządzeń mobilnych,
- łatwość nawigacji i szybkość przeglądania witryny,
- wyższa konwersja, ze względu na klarowną ścieżkę prowadzącą do wezwania do działania,
- mniejsza ilość contentu i minimalistyczny design, co przekłada się na lepsze doświadczenie użytkownika (UX).
Wady stron one‑page to:
- mniejsza ilość treści, co nie sprzyja pozycjonowaniu (SEO),
- są trudne do rozbudowy, nieskalowalne,
- dysponujemy tylko jednym adresem URL, z tego powodu nie ma możliwości linkowania do konkretnych działów strony.
One‑page będą dobrym wyborem dla:
- landing page, gdzie od użytkownika oczekujemy wykonania jednej, określonej czynności (np. skorzystania z oferty),
- firm o mniej rozbudowanej ofercie.
Zalety multi‑page to natomiast:
- możliwość nieograniczonego rozbudowywania witryny,
- wzbudzanie większego zaufania, ze względu na klasyczną nawigację, do której przyzwyczajeni są użytkownicy komputerów,
- korzyści SEO poprzez większą ilość treści, które można nasycić słowami kluczowymi.
Wady multi‑page:
- są mniej wygodne dla użytkowników urządzeń mobilnych,
- są trudniejsze w utrzymaniu ze względu na konieczność aktualizowania większej ilości contentu,
- trudniej je stworzyć, ponieważ należy dysponować dużą ilość wartościowego i zoptymalizowanego, pod względem SEO, contentu,
- wolniej się ładują oraz rozpraszają użytkownika obecnością podstron, przez co mają wyższy współczynnik odrzuceń (bounce rate).
Multi‑page będą odpowiednie dla firm, które:
- dysponują większą ilością contentu lub planują rozbudowę działalności, ponieważ witryny tego typu są w pełni skalowalne,
- mają rozbudowaną ofertę – jest to jedyne rozwiązanie dla sklepów internetowych,
- kierują swoją ofertę do klientów biznesowych (B2B), gdzie proces podejmowania decyzji o skorzystaniu z usług trwa dłużej i często wymaga akceptacji więcej niż jednej osoby.
Jak widać, oba rodzaje stron mają swoje wady i zalety, co utrudnia jednoznaczne polecenie jednego z rozwiązań. Planując budowę strony, trzeba najpierw zdać sobie sprawę z charakteru naszej działalności i dostosować do niego witrynę.