Hasło to standardowa ochrona przy logowaniu do konta e-mail. Od jego skomplikowania zależy bezpieczeństwo wiadomości przechowywanych w skrzynce. A co w sytuacji, gdy hasło zostanie przejęte przez hakerów albo na komputerze pojawi się wirus? Z pomocą przychodzi zabezpieczenie 2FA, które chroni, wprowadzając dodatkową autoryzację dostępu. Logowanie 2FA jest powszechnie stosowane w bankowości elektronicznej, a od teraz mogą z niego korzystać wszyscy użytkownicy kont e-mail w nazwa.pl. I to niezależnie od tego, czy w dostępie do poczty wykorzystują protokół IMAP4, POP3 czy też Cloud Mail.
Co to jest zabezpieczenie 2FA?
Zabezpieczenie 2FA wprowadza dodatkową autoryzację SMS podczas korzystania ze skrzynki poczty elektronicznej. Oprócz podania loginu i hasła trzeba odebrać specjalną wiadomość SMS. Może ona zawierać jednorazowy kod, który wpisuje się w oknie logowania, lub link, który należy kliknąć. Warto wspomnieć, że zabezpieczenie 2FA, jako dodatkowa weryfikacja, zostało wprowadzone przez nazwa.pl już w 2020 roku przy logowaniu do Panelu Klienta https://panel.nazwa.pl. Od teraz można z niego korzystać również dla poczty e-mail.
Dlaczego trzeba korzystać z zabezpieczenia 2FA?
Nawet najbardziej skomplikowane hasło może zostać skradzione. Hasła są najczęściej przejmowane podczas korzystania z niezabezpieczonych sieci WI‑FI, na przykład w hotelu, w restauracji czy na lotnisku. Mogą być też skradzione w wyniku phishingu. Cyberprzestępcy nakłaniają wówczas użytkownika poczty do podania loginu i hasła na fałszywej stronie WWW, która do złudzenia przypomina prawdziwą witrynę logowania. Tylko dzięki uwierzytelnianiu 2FA zdobyte w ten sposób dane będą dla hakerów bezużyteczne. Dzięki 2FA możesz mieć pewność, że nikt nieuprawniony nie dostanie się już do Twojej skrzynki e‑mail i nie odczyta z niej wiadomości. Każde takie logowanie zostanie zatrzymane przez dodatkową procedurę autoryzacji dostępu.
Zabezpieczenie 2FA jest na co dzień spotykane w bankowości elektronicznej. Ale jego stosowanie jest również bardzo ważne w przypadku skrzynek e-mail. Nie chodzi tylko o konieczność zapewnienia ochrony bieżącej korespondencji z kontrahentami, klientami czy znajomymi. Często konta poczty elektronicznej pozwalają na resetowanie haseł do różnych serwisów w sieci Internet. Haker, posiadając dostęp do skrzynki e-mail, może zalogować się do każdego innego zasobu w Internecie, z którego korzystasz, a w ten sposób skraść też Twoją tożsamość! To właśnie dlatego stosowanie zabezpieczenie 2FA jest tak ważne nie tylko w przypadku firmowych kont mailowych, ale także tych prywatnych.
2FA w nazwa.pl dla IMAP4, POP3 i dla Cloud Mail
Mechanizm zabezpieczenia 2FA w nazwa.pl pozwala na kompleksową ochronę dostępu do skrzynek założonych na hostingu. Po włączeniu 2FA, podczas logowania do poczty przez Cloud Mail konieczne będzie uwierzytelnienie dostępu za pomocą kodu jednorazowego.
Gdy korzystasz z poczty w programie na swoim komputerze za pomocą połączeń IMAP4 lub POP3, również otrzymasz specjalną wiadomość SMS. Tym razem zawierać ona będzie unikalny link, który musisz kliknąć, aby autoryzować dostęp.
Ponieważ autoryzacja 2FA dla IMAP4 i POP3 udzielana jest na określony czas, w nazwa.pl możesz zarządzać adresami IP, które w ten sposób otrzymały dostęp do poczty. Po zalogowaniu do Cloud Mail na stronie https://poczta.nazwa.pl, w zakładce 2FA, widocznej w górnym menu, sprawdzisz listę autoryzowanych adresów IP, terminy ważności tych autoryzacji oraz wycofasz autoryzację dla dowolnego adresu. Możesz również potwierdzić autoryzację kolejnych IP, dla których zostały wysłane wiadomość SMS z prośbą o udzielenie dostępu. W ten sposób zezwolisz na połączenia z pocztą z wielu swoich urządzeń, w pracy, domu czy na smartfonie lub tablecie.
Autoryzacja 2FA to usługa dodatkowa do hostingu oferowana w elastycznym Modelu za Użycie. Opłaty za korzystanie z 2FA, w tym za wysyłkę wiadomości SMS na potrzeby dwuskładnikowego uwierzytelniania, rozliczane są z Konta Zaliczkowego przypisanego do usługi hostingowej.
Jak włączyć zabezpieczenie 2FA dla poczty?
Chcąc aktywować zabezpieczenie 2FA, zaloguj się do CloudHosting Panel na stronie https://admin.nazwa.pl, a następnie z menu POCZTA wybierz Wykaz kont e-mail. Wyświetlona zostanie lista skrzynek, jakie masz założone na hostingu. Aby przejść do ustawień 2FA dla wybranego konta, kliknij przycisk Aktywuj, który jest widoczny w kolumnie Zabezpieczenie 2FA.
W szczegółach konta wskaż rodzaj autoryzacji jako SMS i wprowadź numer telefonu komórkowego, na który będą przesyłane wiadomości tekstowe.
Jak widzisz, całość konfiguracji związanej z autoryzacją 2FA w nazwa.pl jest bardzo prosta i nie zajmuje więcej niż kilka chwil.
Czas na Twój ruch!
Zabezpieczenie 2FA wielokrotnie zwiększa poziom bezpieczeństwa przy korzystaniu z poczty elektronicznej. W nazwa.pl uwierzytelnianie dwuskładnikowe można aktywować bez względu na to, w jaki sposób odczytujemy i wysyłamy wiadomości e‑mail. Zabezpieczenie dostępu do webowego interfejsu Cloud Mail oraz połączeń z pocztą za pomocą protokołów IMAP4 i POP3 nigdy wcześniej nie było tak proste! Wystarczy podać numer telefonu komórkowego, na który wysyłane będą specjalne wiadomości SMS, i podczas kolejnego logowania uwierzytelnić dostęp.
Nie daj się wyprzedzić hakerom i aktywuj zabezpieczenie 2FA dla swojej poczty już dziś!