Prowadzenie sklepu internetowego to, w dobie wszechobecnego szybkiego Internetu, bardzo popularny pomysł na biznes. Mimo dużej konkurencji na rynku e‑commerce pozwala na osiąganie zadowalających zysków oraz stałe zwiększanie zasięgu odbiorców, do których trafiamy z naszą ofertą. Dlaczego szczególnie teraz jest dobry moment na założenie e-sklepu, jakie są zalety jego posiadania oraz w jaki sposób rozpocząć tego typu działalność?
E-commerce rośnie w siłę
Według raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2020” aż 73% polskich użytkowników Internetu kupuje online, z czego 72% w krajowych sklepach. Oznacza to 11-procentowy wzrost popularności e-handlu rok do roku. Dla konsumentów najważniejszymi czynnikami decydującymi o korzystaniu z tej formy zakupów jest nieograniczony czas na podjęcie decyzji, brak konieczności przemieszczania się do sklepu oraz całodobowa dostępność sklepów internetowych.
Na wzrost popularności handlu w sieci w 2020 roku bez wątpienia miała wpływ epidemia koronawirusa. Oczywiście zamknięcie sklepów stacjonarnych nie trwało bardzo długo, ale czas obostrzeń był dla e‑commerce okazją do większych zysków. Według badań Accenture i Fashion Biznes 20% polskich konsumentów po raz pierwszy dokonało wtedy zakupów online. Polacy wskazują także, że będą w przyszłości częściej korzystać z handlu internetowego. Jak widać epidemia przyspieszyła i tak już dynamiczny rozwój rynku e‑commerce, dlatego teraz jest doskonały moment na to, by spróbować na nim swoich sił.
Korzyści z prowadzenia sklepu internetowego
Handel internetowy ma liczne przewagi nad stacjonarnym. Należą do nich:
- Niższe koszty prowadzenia działalności
Prowadząc sklep internetowy, nie ponosimy kosztów wynajmu lokalu. Ponadto możemy zaoszczędzić na wynajmie magazynu, wykorzystując usługę dropshippingu, która polega na zleceniu firmie zewnętrznej magazynowania i wysyłki towaru.
- Możliwość dotarcia do większej liczby klientów
Przy działalności, opierającej się na sklepie stacjonarnym, nasza sprzedaż w dużym stopniu zależy od jego umiejscowienia. Z kolei lepsza lokalizacja oznacza wyższe koszty wynajmu powierzchni handlowych. Sklep internetowy dostępny jest dla użytkowników z całej Polski, a właściwie – z całego świta – i możemy go prowadzić nawet z niewielkiego biura z dala od centrum miasta.
- Dywersyfikacja dochodu
Jeśli już handlujemy poprzez sklep stacjonarny, wejście na rynek e-commerce może być dla nas bardzo owocne. W ten sposób, korzystając z posiadanej bazy magazynowej, możemy dotrzeć do klientów z całego kraju, zwiększając możliwości uzyskania dodatkowego przychodu. Jeden biznes może napędzać drugi i stanowić szansę na utrzymanie zysków, gdy któryś z kanałów sprzedaży przeżywa trudniejszy okres.
- Niskie koszty wejścia
Handel w Internecie nie wymaga wydatków na wynajem i wystrój lokalu. Możliwe jest także utrzymywanie mniejszego stanu zatrudnienia w początkowym okresie jego rozwoju. Wiele sklepów jest początkowo obsługiwanych przez samych właścicieli w ich prywatnych lokalach, dzięki czemu spróbowanie swoich sił w tej branży nie wiąże się z ryzykiem dużych strat.
Stwórz dobry plan
Nie należy z góry zakładać, że e-commerce to łatwy sposób na zarobek. Po pierwsze trzeba starannie zaplanować swój biznes, aby był opłacalny. Badanie rynku ma tu podstawowe znaczenie. Należy wiedzieć, w jakiej branży mamy największe szanse osiągnąć satysfakcjonującą sprzedaż. Według wspomnianego badania Gemius, najchętniej kupowane w Internecie produkty to odzież, dodatki i akcesoria, obuwie, kosmetyki i perfumy, książki, płyty i filmy oraz RTV i AGD.
Trzeba pamiętać, że w tych branżach konkurencja jest największa, dlatego kluczowe znaczenie mają jakość wykonania strony, właściwa polityka cenowa, korzystne umowy z dostawcami i firmami kurierskimi czy wreszcie rozpoznawalna i wiarygodna marka (zresztą wszystko to dotyczy każdego biznesu e-commerce, niezależnie od rodzaju sprzedawanych produktów). Oczywiście możemy spróbować swoich sił nie tylko w najpopularniejszych branżach, ale także w bardziej niszowych. Tutaj kluczowy jest pomysł i analiza potrzeb klientów. Jeżeli właściwie je rozpoznamy, możemy zyskać szansę na satysfakcjonującą sprzedaż. W tym celu należy trafnie określić target naszego przedsięwzięcia. Dlatego warto np. śledzić fora oraz grupy na Facebooku, aby w ten sposób dowiedzieć się, jakiego rodzaju towary mogą być poszukiwane oraz kim będzie nasz potencjalny klient. Pożyteczne mogą być także narzędzia do monitorowania Internetu.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ NA BLOGU:
- Twój e-Sklep w nazwa.pl!
- Najlepsze praktyki e-commerce w 2021 roku
- nazwa.pl liderem rynku hostingowego w Polsce!
WIĘCEJ INFORMACJI Z CENTRUM POMOCY:
Wybierz platformę sprzedaży
Rozpoczynając działalność e-commerce, musimy zdecydować, na jakiej technologii będziemy opierać swój biznes. Warto starannie rozważyć wybór platformy e-handlu, ponieważ późniejsza migracja do innego rozwiązania narazi nas na koszty oraz przestój w sprzedaży. Przygotowaliśmy poniżej zestawienie najpopularniejszych rozwiązań na rynku.
Sklepy abonamentowe (SaaS)
Najprostszym rozwiązaniem wydaje się oparcie swojego biznesu na platformie typu SaaS. Otrzymujemy wtedy dostęp do oprogramowania, opłacając miesięczny abonament. Na ogół jest ono w miarę poprawnie skonstruowane i zoptymalizowane, dzięki czemu umożliwia natychmiastową sprzedaż. Sklepy abonamentowe mają jednak znaczące wady, o których nie każdy wie. Po pierwsze korzystając z usług typu SaaS, ograniczamy możliwości rozwoju swojego biznesu, ponieważ jesteśmy, mówiąc kolokwialnie, skazani na oprogramowanie, którego nie możemy samodzielnie rozwijać. Mamy niewielkie szanse na personalizację wyglądu sklepu oraz dysponujemy ograniczoną liczbą dodatków. Dodatkowo nasz biznes jest uzależniony od kosztów, jakie narzuca operator takiego sklepu. Z początku tanie rozwiązanie może okazać się gwoździem do trumny naszego biznesu.
WooCommerce
WooCommerce jest wtyczką do WordPressa, umożliwiającą prowadzenie sklepu internetowego. Jest to wygodne rozwiązanie dla osób, które już znają ten popularny system zarządzania treścią. Konfiguracja sklepu jest stosunkowo prosta. Otrzymamy dostęp do wielu rozszerzeń (jednak w dużej mierze płatnych). WooCommerce to znacznie większe możliwości rozwoju i personalizacji niż w przypadku usług typu SaaS, ale wtyczka, która de facto jest tylko dodatkiem do skryptu WordPress, ma swoje ograniczenia i dlatego korzystanie z niej jest odpowiednie tylko dla mniejszych sklepów. Rzecz w tym, że trudno przewidzieć do jakiego stopnia zechcemy rozwinąć swój biznes. Lepiej pozostać w tej materii optymistą.
Magento
Magento jest platformą typu open-source o niemalże nieograniczonych możliwościach. Możemy dowolnie dostosować witrynę do swoich wymagań i nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozwinąć swój biznes na bardzo dużą skalę. Problemem dla przedsiębiorców jest w tym przypadku zbytnie zaawansowanie Magento oraz jego wymagania sprzętowe. System ma bardziej skomplikowany interfejs niż konkurencja, a także wymaga mocnego serwera, co naraża nas na wyższe koszty hostingu. Aby go rozwijać, potrzebne są także wydatki na dobrej klasy specjalistów. Nie bez znaczenia jest również koszt wdrożenia Magento, liczony nawet w dziesiątkach tysięcy złotych. Do tego koszty utrzymania aplikacji, ze względu na potrzebną do tego infrastrukturę, są także dość wysokie.
PrestaShop
Optymalną platformę dla handlu internetowego stanowi PrestaShop, który jest dostępny w ramach pakietu CloudHosting e-Sklep w nazwa.pl. PrestaShop jest jednym z najpopularniejszych systemów e‑commerce, który obsługuje obecnie już ponad 250 tys. sklepów na całym świecie.
PrestaShop oddaje do dyspozycji użytkownika prosty w obsłudze panel administracyjny, bardzo dużą ilość pożytecznych funkcjonalności, narzędzi marketingowych oraz instrumentów wspomagających pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Dzięki wielu szablonom nie napotkamy także problemów w personalizacji wyglądu sklepu. System można dowolnie rozbudować, dołączając dodatkowe moduły. Nawet planując początkowo prowadzenie niewielkiego sklepu, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wraz z rozrostem firmy zdecydować się na poszerzenie jego funkcjonalności. Dowodem możliwości PrestaShop niech będzie fakt, że korzystają z niego takie marki jak np. Decathlon.
Usługa CloudHosting e-Sklep w nazwa.pl to jednak coś więcej niż oprogramowanie e-commerce oparte na bazie aplikacji PrestaShop. Mając na uwadze zróżnicowane potrzeby Klientów, stworzyliśmy aż trzy pakiety rozwiązań hostingowych. Wszystkie działają w technologii chmury obliczeniowej, która gwarantuje najwyższa wydajność. Niezależnie od wielkości Twojego sklepu, będzie on funkcjonował z maksymalną szybkością, niezależnie od pory dnia i nocy. Automatyczna konfiguracja magazynu danych Memcached oraz preinstalowane ponad 60 dodatków do Prestashop na usłudze CloudHosting e-Sklep na pewno pozwolą Ci optymalnie pokierować swoim internetowym biznesem. CDN nazwa.pl, który jest także integralną częścią oferowanych przez nas usług hostingowych, dodatkowo przyspieszy działanie Twojego sklepu, zwiększając tym samym jego konkurencyjność. Nie jest żadną tajemnicą, że klienci dużo chętniej robią zakupy w sklepach internetowych, które działają po prostu szybko i bezawaryjnie.