Promocja: pl – 5 PLN/rok | eu – 5 PLN/rok | com – 40 PLN/rok
Sztuczna Inteligencja w wyszukiwarce domen Aktywuj
Sztuczna Inteligencja w wyszukiwarce domen Wyszukaj domenę

Czym są opcje kontaktów?

Opcje kontaktów są elementem dodatkowym, który pozwala wysyłać personalizowanie mailingi, np. z indywidualnym kodem rabatowym dla każdego odbiorcy. Za pomocą opcji można również stosować zwroty grzecznościowe do odbiorców mailingu w zależności od płci lub rozpoczynać wiadomość imieniem danego odbiorcy. Zastosowanie opcji zależy od Ciebie. Wystarczy, że odpowiednio je skonfigurujesz.

Pamiętaj, że możesz dodać maksymalnie 10 opcji w ramach pojedynczego kontaktu w danej grupie odbiorców, a całkowita długość kontaktu, obejmująca adres e-mail i wszystkie opcje, nie może przekroczyć 200 znaków.

Wartości opcji zdefiniowane dla wybranego kontaktu w danej grupie odbiorców możesz zmieniać w dowolnej chwili, przechodząc do edycji danego kontaktu.

Przejdź do interesującego Cię tematu:

 

W jaki sposób dodać opcje do kontaktu?

Aby opcja została prawidłowo dodana do kontaktu, należy zdefiniować jej nagłówek oraz wartość. Należy przy tym pamiętać, że jeśli zdecydujemy się na dodanie opcji do kontaktów, to musimy zdefiniować je przy wszystkich kontaktach w danej grupie. Jeśli przy którymś kontakcie w grupie pominiemy dodanie opcji, a zostanie ona później przez nas wywołana przy wysyłce mailingu, odbiorca takiej wiadomości otrzyma w jej treści kod wywołania opcji, a nie jej wartość.

W związku z powyższym, należy bezwzględnie pamiętać o tym, aby przy każdym kontakcie dodać nagłówki opcji. W przypadku wartości, jeśli dla któregoś kontaktu nie chcemy jej dodawać, np. jeśli naszym celem jest wysłanie kodu rabatowego jedynie do części odbiorców w grupie, w miejsce wartości należy wpisać słowo null. Przy odpowiednim wywołaniu tej opcji w szablonie, odbiorcy, którzy nie mieli otrzymać kodu rabatowego, nie zobaczą w treści wiadomości takiej informacji.

 

Dodanie opcji do wielu kontaktów poprzez Import

Najłatwiej skonfigurować opcje, wykonując Import kontaktów, czy to przez formularz, czy z pliku .csv. W tym celu importowana lista musi najpierw zostać odpowiednio przygotowana.

W pierwszej linii należy wpisać nagłówek email, a później poszczególne adresy wpisywać każdy w osobnej linii. Jeśli chcemy do tego dodać opcje, należy w pierwszym wierszu, po nagłówku email, wpisać nagłówki (nazwy) poszczególnych opcji, oddzielając je od siebie przecinkami. W pozostałych wierszach, przy adresach e-mail należy wpisać wartości poszczególnych opcji, również oddzielając je od siebie przecinkami. Ważne jest, aby wpisywanych wartości było tyle samo co wpisanych nagłówków, a także aby wpisywane wartości zgadzały się co do ich kolejności z wprowadzonymi nagłówkami. Jeśli dla któregoś kontaktu nie chcemy definiować konkretnej wartości, należy zamiast niej wpisać słowo null.

Schemat importowanej listy kontaktów powinien być następujący:

email,naglowek_opcji1,naglowek_opcji2
adres_email_1@jakasdomena.pl,wartosc_opcji1,wartosc_opcji2
adres_email_2@jakasdomena.pl,wartosc_opcji1,wartosc_opcji2
adres_email_3@jakasdomena.pl,wartosc_opcji1,null
  • W miejsce naglowek_opcji1, naglowek_opcji2 należy wpisać nazwy nagłówków poszczególnych opcji. Powinny one zostać wpisane małymi literami, bez polskich znaków, a w przypadku konieczności użycia dwóch wyrazów, należy oddzielić je znakiem podkreślenia _. Nazwy nagłówków będą w późniejszym czasie wywoływane w szablonie wiadomości przy pomocy odpowiednich poleceń.
  • W miejsce wartosc_opcji1, wartosc_opcji2 należy wpisać wartość poszczególnych opcji. Będzie ona wyświetlana w otrzymanej przez odbiorcy wiadomości. Jeśli dla któregoś kontaktu nie chcemy nadawać wartości danej opcji, należy w jej miejscu wpisać słowo null.

 

Przykład: jeżeli chcesz w swoim mailingu wysłać starą cenę jakiegoś produktu, dostosowaną indywidualnie do danego klienta, a dodatkowo, aby klient nie mający jeszcze u Ciebie rabatów otrzymał w wiadomości indywidualny kod rabatowy, importowana lista kontaktów powinna wyglądać na przykład tak:

email,cena,kod_rabatowy
adres1@jakasdomena.pl,80,null
adres2@jakasdomena.pl,100,RABAT
adres3@jakasdomena.pl,60,null
adres4@jakasdomena.pl,100,PROMOCJA

Po zaimportowaniu kontaktów możesz przejść do zakładki Kontakty i kliknąć nazwę grupy odbiorców, do której dodałeś kontakty w powyższy sposób. Wyświetlona zostanie ich lista z widocznymi dodanymi opcjami (1).

 

Dodanie opcji do pojedynczego kontaktu poprzez Nowy kontakt

Opcje można dodawać również dla pojedynczego kontaktu przez opcję Nowy kontakt. Pamiętaj, że jeśli w grupie odbiorców, do której chcesz dodać nowy kontakt, znajdują się już inne kontakty z dodanymi wcześniej opcjami, przy dodawaniu nowego kontaktu konieczne jest zachowanie schematu dotyczącego liczby opcji oraz nazw ich nagłówków, jakie były dodane przy pozostałych kontaktach w grupie odbiorców.

Jeśli do pozostałych kontaktów dodałeś dwie opcje, schemat dodania opcji w nowym kontakcie powinien być następujący:

{"naglowek_opcji1":"wartosc_opcji1","naglowek_opcji2":"wartosc_opcji2"}
  • W miejsce naglowek_opcji1, naglowek_opcji2 wpisz nazwy nagłówków poszczególnych opcji. Powinny one zostać wpisane małymi literami, bez polskich znaków, a w przypadku konieczności użycia dwóch wyrazów oddziel je znakiem podkreślenia _. Nazwy nagłówków będą w późniejszym czasie wywoływane w szablonie wiadomości przy pomocy odpowiednich poleceń.
  • W miejsce wartosc_opcji1, wartosc_opcji2 wpisz wartość poszczególnych opcji. Będzie ona wyświetlana w otrzymanej przez odbiorcy wiadomości. Jeśli dla któregoś kontaktu nie chcesz nadawać wartości danej opcji, należy w jej miejscu wpisać słowo null.

Przykład: jeżeli chcesz, aby w mailingu przesyłana była cena nowego produktu dostosowana indywidualnie do dodawanego klienta, a dodatkowo aby otrzymał on w wiadomości indywidualny kod rabatowy, wówczas opcje dodawanego kontaktu powinny być następujące:

{"cena":"90","kod_rabatowy":"PROMKA"}

 

Jak użyć opcji w wysyłanym mailingu?

Aby wartość zdefiniowanej opcji została wyświetlona w treści wiadomości u odbiorcy, musisz w odpowiedni sposób wywołać ją w szablonie wiadomości. Do wywołania opcji należy użyć bloku o typie HTML.

Sposób wywołania opcji zależy od tego, ile opcji zostało do kontaktów dodane, ile opcji ma zostać w wiadomości wyświetlone, a także czy wartości danych opcji zostały dla wszystkich kontaktów w grupie zdefiniowane.

 

Wywołanie pojedynczej opcji

Tej metody możesz użyć wyłącznie wtedy, gdy wartości konkretnej opcji we wszystkich kontaktach w grupie zostały przez Ciebie zdefiniowane. Jeśli dla któregoś kontaktu nie chcesz nadawać wartości danej opcji i w jej miejscu wpisane zostało słowo null, nie korzystaj z tej metody, ponieważ odbiorcy wyświetlone zostanie ww. słowo, zamiast właściwej wartości.

Schemat wywołania pojedynczej opcji jest następujący:

{{naglowek_opcji}}

W miejscu naglowek_opcji wpisz nazwę nagłówka wywoływanej opcji.

Przykład: jeżeli do wszystkich kontaktów w grupie dodasz wyłącznie jedną opcję dotyczącą kodu rabatowego i w przypadku każdego kontaktu, opcja ta posiada zdefiniowaną wartość, możesz ją wywołać, używając polecenia:

{{kod_rabatowy}}

Polecenie to wpisz we właściwościach bloku HTML po prawej stronie edytora, w polu Treść (1). W bloku tym możesz używać kodu HTML, a więc możesz dodatkowo np. dodać pogrubienie czcionki wyświetlanego kodu rabatowego. Na podglądzie edytowanego przez nas szablonu zobaczysz (2) wpisane po prawej stronie polecenie.

Po zapisaniu zmiany w szablonie możesz wykorzystać go do wysłania mailingu. Jego odbiorcy, w miejscu wpisanego polecenia, zobaczą kod rabatowy (1), jaki został im przypisany w wartości opcji kontaktu.

Powyższą metodę możesz zastosować również wówczas, gdy do kontaktów dodasz więcej niż jedną opcję, ale chcesz wyświetlić tę, dla której każdy kontakt posiada zdefiniowaną wartość. Musisz wówczas w składni polecenia wpisać nazwę właściwego nagłówka opcji.

Jeśli do kontaktów dodasz więcej niż jedną opcję i dla tych opcji we wszystkich kontaktach zdefiniujesz wartości, używając powyższej metody, możesz wywołać również inne opcje w wysyłanym mailingu. Musisz wówczas odpowiednio zaprojektować treść wiadomości, aby dopasować do niej wywołanie nagłówków innych opcji.

 

Wywołanie kilku opcji przy pomocy funkcji warunkowej if

Jeśli do kontaktów dodasz więcej niż jedną opcję i nie dla wszystkich kontaktów zdefiniujesz wartości opcji – przy części kontaktów wpisując „null” w miejsce wartości, użyj funkcji warunkowej if, aby odbiorcom wyświetliły się jedynie te informacje, dla których zdefiniowana była wartość.

Schemat funkcji warunkowej if powinien być następujący:

{if condition="$('naglowek_opcji') != 'null' "} Opis opcji: {{naglowek_opcji}}{/if}
  • W obu miejscach naglowek_opcji wpisz nagłówek tej opcji, którą chcesz wywołać.
  • W miejscu Opis opcji: wpisz opis, czego informacja będzie dotyczyła.

Funkcja warunkowa zdefiniowana w powyższy sposób wyświetli w treści wiadomości informację, jeśli wartość wywoływanej opcji została zdefiniowana dla danego kontaktu. Jeśli w wartości wywoływanej opcji dla danego kontaktu wpisałeś null, odbiorca takiej wiadomości nie zobaczy w tym miejscu tekstu.

Przykład: jeżeli dodasz do kontaktów opcje dotyczące ceny standardowej produktu, kodu rabatowego oraz ceny promocyjnej oraz dla wszystkich kontaktów zdefiniujesz wartość ceny standardowej, ta informacja będzie wyświetlana wszystkim odbiorcom mailingu. Dla części kontaktów możesz zdefiniować kod rabatowy i cenę promocyjną po zastosowaniu kodu rabatowego, więc u tych odbiorców będziesz mieć możliwość wyświetlenia dodatkowo tych informacje. Kod HTML wraz z funkcją warunkową należy przygotować dla tego przykładu w poniższy sposób:

<p><b>Cena produktu:</b> {{cena_standard}}</p>
<p>{if condition="$('kod_rabatowy') != 'null' "} <b>Twój kod rabatowy:</b> {{kod_rabatowy}}{/if}</p>
<p>{if condition="$('cena_prom') != 'null' "} <b>Cena dla Ciebie:</b> {{cena_prom}}{/if}</p>

Instrukcję wpisz we właściwościach bloku HTML po prawej stronie edytora, w polu Treść (1). W bloku możesz używać kodu HTML, a więc masz opcję dodatkowego pogrubienia czcionki wyświetlanych informacji czy zdefiniowania, aby każda informacja wyświetlana była w osobnej linii itd. Na podglądzie edytowanego szablonu zobaczysz (2) wpisaną po prawej stronie instrukcję.

Odbiorca mailingu z powyższą funkcją, dla którego zdefiniujesz wartości wszystkich trzech opcji, tzn. ceny standardowej, kodu rabatowego i ceny promocyjnej, zobaczy wszystkie trzy informacje (1).

Odbiorca mailingu z powyższą funkcją, dla którego zdefiniujesz jedynie wartość opcji ceny standardowej, a w wartościach opcji dotyczących kodu rabatowego i ceny promocyjnej wpiszesz null, zobaczy jedynie informację o cenie standardowej (1).

 

Przykład konfiguracji i zastosowania opcji kontaktów do personalizacji mailingu

Opcje kontaktów użyć można np. aby spersonalizować wiadomość do klienta, stosując zwrot grzecznościowy zależny od płci, czy wyświetlając jego imię i nazwisko odmienione zgodnie z płcią. Warunkiem takiej personalizacji wiadomości jest oczywiście wiedza o tym, jak nazywa się odbiorca oraz jakiej jest płci.

W pierwszym kroku musisz zaimportować listę kontaktów z opcjami pozwalającymi na oczekiwaną personalizację. Jeśli posiadasz imienne adresy e-mail naszych klientów lub z dotychczasowej korespondencji z nimi znasz ich imię, nazwisko i płeć, możesz dodać je do specjalnie do tego przygotowanej grupy, wg. poniższego przykładu:

email,plec,imie,nazwisko
jan.kowalski@jakasdomena.pl,M,Janie,Kowalski
janina.kowalska@jakasdomena.pl,K,Janino,Kowalska
kontakt@jakasdomena.pl,M,Janie,Nazwowy
sekretariat@jakasdomena.pl,K,Doroto,Nowak

Zgodnie z powyższym nagłówki naszych opcji to plec, imie oraz nazwisko. W wartościach opcji plec wpisano K lub M, w zależności od płci danego odbiorcy. W wartościach imienazwisko wpisane są imię i nazwisko w odmianie zależnej od płci odbiorcy.

Mając tak przygotowaną listę kontaktów, możesz przystąpić do personalizacji szablonu. Aby osiągnąć zamierzony cel, którym będzie np. zwrot: „Szanowny Panie Janie Kowalski”, użyj instrukcji warunkowej if. Oto przykład instrukcji:

{if condition="$('plec') == 'M'"} Szanowny Panie <b>{{imie}} {{nazwisko}}</b> {/if}
{if condition="$('plec') == 'K'"} Szanowna Pani <b>{{imie}} {{nazwisko}}</b> {/if}

Tak przygotowana instrukcja będzie sprawdzała wartość opcji plec. Jeśli w wartości tej opcji znajdzie się M, to wyświetlony zostanie zwrot Szanowny Panie, a następnie odmienione imię i nazwisko odbiorcy. Jeśli w wartości opcji znajdzie się K, to wyświetlony zostanie zwrot Szanowna Pani oraz odmienione imię i nazwisko odbiorcy.

Instrukcję musisz wpisać we właściwościach bloku HTML po prawej stronie edytora, w polu Treść (1). W bloku tym można używać kodu HTML, a więc możesz dodatkowo dodać np. pogrubienie czcionki wyświetlanego imienia i nazwiska. Na podglądzie edytowanego szablonu zobaczysz (2) wpisaną po prawej stronie instrukcję.

Odbiorca mailingu z tak przygotowaną funkcją, który jest kobietą, otrzyma wiadomość ze zwrotem Szanowna Pani (1).

Odbiorca mailingu z tak przygotowaną funkcją, który jest mężczyzną, otrzyma wiadomość ze zwrotem Szanowny Panie (1).

Zastosowanie opcji w wysyłanym mailingu zależy wyłącznie od Ciebie. Możesz personalizować wiadomości przy pomocy zwrotów grzecznościowych (1), ale jednocześnie wysyłać np. kody rabatowe czy informacje o cenach (2). Wystarczy, że użyjesz kilku instrukcji wywołujących poszczególne opcje.

Pamiętaj, że aby osiągnąć zamierzony efekt, w pierwszej kolejności musisz prawidłowo dodać opcje do kontaktów, a następnie za pomocą właściwej konstrukcji instrukcji wywołać te opcje w treści mailingu. Jeśli nie masz pewności, czy opcje zostały prawidłowo dodane lub wywołane, przed wysłaniem mailingu przetestuj wysyłkę na swój adres. Zweryfikujesz wówczas, czy efekt końcowy użycia opcji jest taki, jaki oczekujesz.

Table of Contents